Spricka i kylskåpet...?

Cherarriduracell

Trådstartare
Upptäckte när jag skulle starta upp ett kylskåp att det är flera sprickor i plasten som klär insidan. Kan det vara någon fara på något sätt eller bör jag dra ur kontakten igen och köpa nytt snarast möjligt?
IMG_20210428_173101.webp
 
Vad konstigt - undrar hur det kan ha blivit så. Är det ett kylskåp som har använts fram tills nyligen?
Det står i ett hus jag nyligen köpt. Har såvitt jag vet stått där senaste åren, det var iaf påslaget på visningen. Kan det ha kommit vid flyttstädning, om städarna drog ut kylen lite bryskt så det blev skeva "sättningar" i den?
 
Det står i ett hus jag nyligen köpt. Har såvitt jag vet stått där senaste åren, det var iaf påslaget på visningen. Kan det ha kommit vid flyttstädning, om städarna drog ut kylen lite bryskt så det blev skeva "sättningar" i den?
Inte troligt att de var så bryska! då borde det vara sakdor på utsidan.
 
Jag skulle inte vilja påstå att tejp är fräscht mot bakterier.

Mvh en fd kock som blivit blivit drillad i kökshygien.

Ps. Det finns riktigt fina vitvaror begagnat för nån tusenlapp.
Har kikat ut en kylfrys på Ikea för 2700kr lite drygt, det är lite off mått på utrymmet så chansen att hitta ett fräscht begagnat kylskåp eller kylfrys med rätt mått kommande vecka/veckor känns lite osannolikt.

Jag tänkte kanske inte tejp som bakteriebekämpare men iaf göra en slät avtorkningsbar yta för att det inte ska börja gro grejer i sprickan som har direktkontakt med luften inne i kylen. Men det var en falsk trygghet, alltså?
 
Har kikat ut en kylfrys på Ikea för 2700kr lite drygt, det är lite off mått på utrymmet så chansen att hitta ett fräscht begagnat kylskåp eller kylfrys med rätt mått kommande vecka/veckor känns lite osannolikt.

Jag tänkte kanske inte tejp som bakteriebekämpare men iaf göra en slät avtorkningsbar yta för att det inte ska börja gro grejer i sprickan som har direktkontakt med luften inne i kylen. Men det var en falsk trygghet, alltså?
Det finns livsmedelsgodkända tätningsmedel. Kanske du kunde kika på att använda något sådant att laga sprickorna med?
 
Jag hade inte köpt nytt, sprickan är mest kosmetisk. Om det skulle börja växa farliga bakterier har man andra problem i kylskåpet än bara den sprickan.

För övrigt är även ett helt skåp är fullt med lister och andra springor så en till gör varken till eller från ur hygienisk synpunkt.
 
Har kikat ut en kylfrys på Ikea för 2700kr lite drygt, det är lite off mått på utrymmet så chansen att hitta ett fräscht begagnat kylskåp eller kylfrys med rätt mått kommande vecka/veckor känns lite osannolikt.

Jag tänkte kanske inte tejp som bakteriebekämpare men iaf göra en slät avtorkningsbar yta för att det inte ska börja gro grejer i sprickan som har direktkontakt med luften inne i kylen. Men det var en falsk trygghet, alltså?
Ja det fastnar ju en hel del bakterier i kanterna runt tejpningen.

Utbudet kanske är olika var man bor men en vän till mig hittade ett lite äldre men mycket fint kyl/frys för en 500 på marketplace. Lite bakteriedödande kylskåpsspray så.

Själv köpte jag en frys för 300 för ett par år sen.

Oavsett så hade jag försökt byta ut det så fort plånboken tillät.
 
Jag tänker mig att det finns en risk att det rinner ner fukt/kondens i sprickorna, förutom risken för bakterietillväxt eftersom det inte går att få rent ordentligt.

Finns det livsmedelsgodkända tätningsmedel så hade jag satsat på det så länge, och försökt få ytan så jämn som möjligt. Tejp blir snabbt en grogrund för både det ena och det andra, och limrester osv.
 
Jag tror också att det finns risk för att kondens samlas och kanske droppar ner in i skåpet, vet inte vad det gör med det elektriska? Hade själv varit skeptisk mtp det jag nämner men även som andra redan tänkt på med hygien, tejp tror jag inte är en bra lösning om du ska förvara matvaror.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 786
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 211
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp