Spricka i ben i carpus

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hejabamse
  • Startdatum Startdatum
H

hejabamse

Okej, såhär är det:
Jag har en bekant som har ett Zuidenwind stoföl som fick en spricka i ett ben i carpus som 7 dagar gammal. Hon hade gips och sprickan är nu ihop läkt. Jag är grymt förtjust i fölet och är intresserad av att köpa henne, men är lite osäker med sprickan. Tror ni att hon kommer få problem med det i framtiden? Jag vill satsa på iaf mvs dressyr och kanske lite lättare hoppning.

Har någon någon erfarenhet om detta? Vill ni hjälpa mig?

MVH Ewa :laugh:

Sv: Spricka i ben i carpus

jag är tyvärr inte inkommen i anatomin..var är carpus?
min häst hade ett hovbensbrott som föl..men kanske inte är i närheten av carpus!:crazy:

framknät om jag fattat rätt ;)
Är det bra med din då? :)

vad jag har förstått det som så blir dom starkare där dom har haft sprickan.. min valack som nu är 13 fick en spricka i benet när han var 8 tror jag och varken hans förra ägare eller jag har märkt av att han skulle ha ont av det..

Måste vara bättre att prata med Vet så du får rätt svar hur stor skadan var och hållbarheten på hästen i framtiden om det har någon betydelse eller inte.

Mia

min hade som sagt en spricka/brott i hovbenet(som helt liten) som ingen gjorde nåt åt..det fick självleka..
men när hon reds in o börjades träna mera,började hon halta.hon röntgades,och då först såg man sprickan (2 ägaren efter uppfödaren).
hon gjorde 3 föl på raken sen genast efter hältan, och nu märker man inte av nåt speciellt,men rädd är jag att det blir sjukt igen..sprickan har inte läkt fast.utan är öppen om jag förstått det rätt.:confused:

hon har nu hållit för 3-4 ggr ridas i veckan,helt normala pass,men vi undviker volter o annat som kan påfresta..

Liknande trådar

Ridning Ska ta min historia lite kort. Ända sedan jag var liten så drömde jag om att rida svår hoppning. När jag skulle börja gymnasiet...
2
Svar
21
· Visningar
2 341
Senast: muppia
·
E
Avel Jag har börjat bli osäker på vad jag egentligen har för tanke med fölet. Hur resonrar ni med era föl ? Jag har ett stoföl avlad för...
Svar
12
· Visningar
1 015
Senast: Kirre
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 974
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka