Spricka?? erfarenheter eller lite pepping skulle behövas...

Ämelie

Trådstartare
Hästen blev sparkade för snart två månader sedan och är fortfarande inte bra! :cry: Började med att hela benet var jätte svullet och att det fanns några små sår på benet. Efter 2 hemma besök av vet. åkte vi idag till kliniken och ultaljudade och de hittade inget fel, allt såg fint ut, det var inte hasleden eller några mjukdelar som var skadade... om två veckor skulle vi få tid igen för en hältutredning. vet. trodde det kunde vara en spricka eller en liten fraktur. Någon som har erferenhet av detta? Hästen har aldrig varit speciellt halt, hon har markerat lite och haft ont de första 3-4 dagarna. Hon kanske haft en 2-3 gradig hälta som mest, och detta har varit på morgonen då hon stått inne i boxen över natten. Svullnaden och hältan har gått ner efter att hon varit i hagen och efter promenader. Det sitter på hasen. Min tanke är att hästen borde väl varit mer halt om det var en spricka eller en fraktur? Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter, det behöver inte vara just någon som råkat ut för en spricka, utan vill gärna höra andra som haft andra problem med hasen också. Nu är hon inte halt, utan mer stel!

Känner mig helt knäckt just nu, vet. lät inte speciellt positiv :cry:
Varför ska just jag ha en sån jävla otur?? Ponnyn jag hade var jag tvungen att ta bort :cry: Även om jag är säker på att denna häst kommer kunna gå att ha som promenadhäst, så känns det väldigt tungt just nu! Jag vill att pållan min ska få vara frisk, så vi kan få tävla... jag kommer aldrig kunna ta mig dit jag vill! Och inte har jag råd eller plats att köpa en till tävlingshäst just nu :cry:

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Spricka?? erfarenheter eller lite pepping skulle behövas...

Hej!
Tyvärr måste jag säga att hästen behöver inte vara särskilt halt av en spricka, vilket är det farliga med sprickor. Det är lätt att tro att den är ok och sen blir det en fraktur istället, dvs benbrott. Har du röntgat?
Om det är en spricka så läker det och hästen kan bli helt ok. Men det tar tid.

Jag har ett avskräckande exempel på en bekants häst som hade fått en spark. Den var först svullen óch halt, men inte mycket halt. Medan den stod i vila fick den ett virus så de åkte inte in för att röntga. När den mådde bättre släpptes den i hagen och såg helt ohalt ut. Därför fick den gå i större hage och de trodde inte det var så farligt. När den skulle tas in första dagen var den helt blockhalt på det benet. Iväg till kliniken och röntgen. Den hade en rejäl fraktur coh man såg då också att den haft en spricka på det stället.

Nu är det inte alls säkert att din häst har en spricka vad jag förstår, men jag skulle nog absolut röntga innan jag satte igång den. OM inte vet säger något annat, förstås.

Det är mitt svar till dej.
Drabbade är vi alla som hästägare då och då, det är inte någon tröst för dej just nu, men så är det. Detär nackdelen med att ha häst. Men vad säger att hästen inte kan bli ok?

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar! Hon är inte röknad ännu, har fått tid nästa fredag. Känns jobbigt att vänta så länge! Än så länge verkar det som det är en spricka... kan inte tänka mig att det kan vara något annat!? Ponnyn jag hade tidigare hade haft en spricka före jag köpte honom och han hade inte haft några problem av det, så som jag förstår det så är det rätt så stor chans att hästarn kan bli helt bra efter en sån skada om den får en längre vila!

Jag tror att min häst kommer bli bra efter lång vila (om det nu visar sig vara en spricka) Men saken är den att ända sedan jag köpte min första ponny (4år sedan) har jag velat ut och tävla! Eftersom han var skadad han vi med 4 tävlingar under två år! Nuvarande hästen är i år 18 år och henne tävlade jag hela förra tävlingssäsongen och det gick jätte bra! Jag ville tävla henne en säsong till innan hon ska pensioneras från tävlandet. Jag vet att det låter egoistiskt men jag vill ha en häst att tävla! Och om inte hon går att tävla denna säsong så vet jag inte riktigt vad jag ska göra... jag har inte råd att köpa en ny häst förrän efter sommaren då jag jobbat ihop lite mer pengar, måste också byta stall isåfall. Tanken var att ta föl på detta sto nästa år som det ser ut nu så har jag ingen möjlighet att göra det i år. Det blir helt enkelt för dyrt att köpa en ny häst (som går att tävla) + ta föl på den jag har nu...

och nog vet jag att alla hästägare blir drabbade, men när den tredje hästen jag skaffar inte går att tävla så börjar allt kännas lite halvt hopplöst...

Det förstår jag verkligen. Man blir så besviken när man tränar och allt går bra och plötsligt är det stopp.
Hoppas att det inte är en spricka eller att den läker ut bra så att ni kan fortsätta tillsammans!

Hej! Känner till två lektionshästar som fick en spricka i benet efter spark/bus i hagen. Tror att det tog runt sex månader från skadetillfällena innan de var fullt igång igen, men båda blev iallafall helt återställda. Inte mycket att komma med kanske, men tror inte att du behöver oroa dig för att din häst kommer att få bestående besvär iallafall! :)

Fick min häst röntgad nu imorse. Han har en fraktur på hasleden, en lös benbit som måste opereras. Han har inte visat någon hälta alls de senaste tre veckorna. Endast samma dag som smällen (broddsparken) kom och dagen efter. Efter detta har han inte visat någonting.

Så en fraktur behöver inte alls innebära att hästen är jättehalt. För min hade bara en litenliten markering idag inne på kliniken. :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar