sprenger stigbyglar

J

jordgubba

Är det någon som provat de nya stigbyglarna från sprenger? Vad är det för skillnad mot för de gamla? Vilka är bättre? Måste ha sprenger stigbyglar, tycker de fungerar bäst för mig. Jag har en skada i en hälsena o knä och sprenger stigbyglarna hjälper mig otroligt mycket tack vare att de är så flexibla :bow: Utan dem skulle jag nog inte kunna rida. Men är det någon skillnad just i flexibileten mellan de två modellerna?

Mvh Jordgubba :)

Sv: sprenger stigbyglar

har aldrig provat den äldre modellen, men jag måste säga att bow balance är helt underbara. För mig som lätt får stela knän är de jättebra! Den breda fotplattan är ett stort + . Man får mycket stadigare grepp.

har aldrig provat den äldre modellen, men jag måste säga att bow balance är helt underbara. För mig som lätt får stela knän är de jättebra! Den breda fotplattan är ett stort + . Man får mycket stadigare grepp.
Man får inte sämre balans av dem? Jag tänkte just eftersom de flexar?

Har 2 "problem" knän, en gammal korsbandsskada och sen problem med brosket i det andra, så jag har funderat om dessa skulle kunna hjälpa mig att få mindre ont. Kan tex. inte rida i "hopp"läder för då får jag ont på en gång!

Nej, jag tycker tvärtom man får bättre balans. Det enda som är lite halvjobbigt är att om man behöver trycka till lite extra neråt tex när man hoppar eller om man rider med extra korta läder så finns det lixom inget stopp neråt, då blir det jobbigt för knäna istället.

Nej, jag tycker tvärtom man får bättre balans. Det enda som är lite halvjobbigt är att om man behöver trycka till lite extra neråt tex när man hoppar eller om man rider med extra korta läder så finns det lixom inget stopp neråt, då blir det jobbigt för knäna istället.
Okej, det låter ju bra iallafall. Jag hoppar ju inte speciellt ofta, då jag är lite hopprädd av mig också får jag ju ont då.
Men de fungerar bra vid dressyr/uteridning alltså?

javisst :). Numera känner jag inte av att dom är speciella så mycket, man vänjer sig, men man känner ändå att dom är bättre om du fattar :p. I början var det helt fantastiskt vilken skillnad det var, fast man inte tror det.

Jag har de nya och de är helt underbara :bow:
De gamla har jag ingen kontenuerlig erfarenhet av.

Jag har ett par "vanliga" sprenger och ett par BB. Älskar BB:na. Kan överhuvudtaget inte rida i vanliga länge, tycker inte det är skönt. Ger en helt annan flexibilitet och följsamhet!

Men de här "BB", det är inte dessa som man måste ha speciella skor/stövlar i? Är "BB" de här som är blåa på "plattan"?

jag har dem nya Bow Balance. Tycker inte det är någon enorm skillnad mellan dem och vanliga stigbyglar, enda skillnaden är att den breda plattan gör att man får bättre grepp.

BB är riktigt bra för sk problemknän.
Har BB på hoppsadeln och andra ledade på dressyrsadeln.
Den breda fotplattan och hur den är vriden är det som gör det väldigt bekvämt för mina knän.

BB är de med blått på. Toppen stigbyglar.

Provade de här stigbyglarna som man klickar fast sig härom veckan, jag tyckte det var lite läskigt, men säkert toppen när man vänjer sig!

BB är de med blått på. Toppen stigbyglar.

Provade de här stigbyglarna som man klickar fast sig härom veckan, jag tyckte det var lite läskigt, men säkert toppen när man vänjer sig!
Oki det låter bra!

Tycker också det låter lite läskigt med såna man klickar fast sig i.. och måste man inte ha speciella skor om det är samma jag tänker på? verkar ju ondöigt å bara ha ett enda par skor som man kan rida med!

Tack för svaren!

Var på Globen förra helgen och köpte ett par BB! Har inte kunnat använda dem än, väntar på att sadeln ska komma :) Men jag hoppas att de inte är så bra att jag inte vill använda de gamla Sprenger stigbyglarna :D

Mvh Jordgubba

Du gjorde ett bra köp, de stigbyglarna är helt suveräna att rida med.
Kändes stor skillnad redan första gången jag använde mina :love:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 216
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025