"Sprängsten" är för mig något mycket större ....
På dina bilder ser jag makadam/bergkross (ganska grov fraktion) och stenmjöl. Egentligen inte så dumt (används på t ex ridbanor ibland). Under stenmjöl behövs något som dränerar och ger stadga, t ex makadam. Underst behöver man ett lager mellan leran och makadamen (eller om man hade använt singel) som hindrar att leran tränger upp/makadamen försvinner. Det kan vara en markduk eller samkross (en blandning av makadam i olika fraktioner och stenmjöl). Innan dess behöver man gräva ur och också ordna en ränna med makadam för att dränera bort det vatten som kommer samlas i botten. Ett arbete som få gör. Se bara på alla som lastar av ett lass med makadam vid grindar och sedan ser det lika dant ut igen efter ett par år.
Personligen så tycker jag att en sjukhage inte ska placeras på lera, men det är ju lättare sagt än gjort ibland att hitta en plats som ligger högre eller på bättre undergrund.
Din stallägare har tänkt rätt, men använt lite för stor makadam för högt upp och inte grävt ur och tillfört tillräckligt mycket material. Ett ganska stort och kostsamt projekt även för en sjukhage.
Singel som en del nämner undrar jag om det är tillåtet att använda för det här syftet (det är begränsad naturresurs som inte får användas hur som helst) och det är dessutom minst dubbelt så dyrt som makadam.