Sprängd sporre?

J

josse_horses16

Hmm.. tittade på nordsvenskens fötter i går.. vid sporren känns det som om den blivit delad i fyra delar som sedan vuxit och blivit jättestora.. han är ganska ny i stallet så han kanske har haft detta länge.. jag vet inte.. :S någon som vet?? kram

Sv: Sprängd sporre?

det låter inte speciellt farligt.
Sporrarna brukar man kunna pilla bort allt löst så att de bara blir knappa centimetern hög. De behövs ju inte och är man bara försiktig så man inte drar i huden gör det inte ont på hästen att he bort det heller.

Min nordis sporrar gör ofta så som du beskriver. Det är inget att oroa sig för.

okej.. tack så mycket allihopa..

Du kan klippa av sporren med en hovtång. Det gör säkert hovslagaren om du frågar. Sporren ska vara lika lång som bred. Dom brukar lossna av sig själva men på en del hästar gör dom inte det utan då får man klippa av dom. :bump:

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 248
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
960
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 768
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare