språkpolisen avel...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag erkänner, jag har språkpolistendenser ibland och nu har jag retat upp mig lite :p på vissa ord som ganska ofta används fel... Kanske kan jag få upp ögonen på någon med denna larviga tråd... :angel:

Det heter moderlivsimport och inte livmoderimport - man importerar inte någon livmoder utan ett foster i stoets mage.

Det heter förärva och inte förvärva - förvärva = köpa, förärva = nedärva

Det finns säkert fler exempel, men det är dessa jag kommer på just nu...
 
Sv: språkpolisen avel...

Jag får utslag när folk skriver semi (dvs halv) istället för semin (dvs förkortning av insemination).

En del skriver dessutom semin istället för sperma.
För att förtydliga, semin är det man gör, dvs inseminera, inte själva sperman.
 
Sv: språkpolisen avel...

Verkligen inte! :D

Jag hade skrivit flera av de andra exemplena om jag sett tråden tidigare:p
 
Sv: språkpolisen avel...

en häst är
e:yyy = efter, dvs pappan
och u:xxx = undan, dvs mamman

läst att hästen är under: och efter: ...
 
Sv: språkpolisen avel...

En annan sak som stör mig, men det ser man inte jätteofta här på avel - när någon skriver e. Briar-Magini-Maraton menvadfan, man vill ju veta far-morfar-mormorsfar och gärna mor och mormor, hingstsidan är liksom mera känd per definition
 
Sv: språkpolisen avel...

:D:D
Just den varianten har jag missat, men det var innovativt.
Som ett tips till den som vill skriva pappa och morfar kan vi ju tala om att man skriver med ett bindestreck mellan namnen: e: Pappa - Morfar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 813
Senast: Tofs
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Skorpion76
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp