Sv: Sportpsykologi
Hej
Först av allt kalla det inte sportpsykologi utan amatörtankar om träning för det är just det det är, inget anat.
Visst behöver vi ofta lära oss tänka på rätt sätt och där håller jag med dig men jag anser också att om jag behöver hjälp med hur jag ska tänka bör det vara en utbildad expert på det med samma proffstänkande som att jag vill ha en utbildad kirurg om jag ska operera mig och en utbildad och kunnig tränare som hjälper mig med min ridutbildning.
Med tanke på att psykologer är en legiminerad och mig veterligen namnskyddad utbildning blir jag skeptisk när man efter att ha läst lite böcker och småkurser plötsligt anser sig kunna tala om hur man ska tänka och handla i olika situationer. Det funkar på de utan problem men inte på de som faktisk har problem.
Eftersom jag bla är webmaster för en hemsida för steg 2 kompetenta psykologer så har jag lärt mig hur otroligt komplex den mänskiga hjärnan är och hur mycket en amatörpsykolog kan ställa till det för folk med psykiska sjukdomar så kan du gissa vag jag gillar att man ger intryck av att faktiskt var utbildad i något ämne man inte har utbildning för.
Så kalla det positivt tänkande, träningstankar, idrottstankar, åsikter eller vad som helt men blanda inte in en yrkerskategori i det du skriver.
japp ibland är jag thurskallig