Sportpsykologi

C

CarinaMargret

Träna dig att se dig klara av saker. Se dig själv göra moment steg för steg. Träna gör upp mål lista dina önskemål vad du vill ska hända. Träna sen att se dig göra detta. Du får träna på att skapa bra bilder av dig själv. Kanske behövs hjälp av nån annan. Träna på att se den människan hjälpa dig. Träna på att skapa bra förväntningar på dig själv och andra. Fokus på bra saker. CarinaMargret.

Sv: Sportpsykologi

Handlar inte dina andra två trådar om precis samma sak?

Jo delvis men jag kom på att olika ord kan intressera olika folk kanske jag provar lite så får man se vad jag vill skriva och vad andra vill läsa om typ. Men här har jag beskrivit en introduktion just om hur man jobbar med att träna sig att se sig själv i bilder etc. Jag ska nog skriva mer om det sen hälsningar CarinaMargret

Man kan sätta upp foton på sig själv i en situation där man är riktigt nöjd. Man kan rensa bort foton från albummet som inte för med sig bra minnen och fokusera på bra bilder och bra foton i stället.

Att se sig själv som bra och duglig samt att skapa sådana bilder att träna det visuellt är bra.

Man kan också sätta upp andra bilder på platser man vill komma till saker man vill göra. Att tänka på vad man har för foton bilder och tavlor tex hemma och vad dom säger stämmer dom med det som man vill åstadkomma. Peppar dom lugnar dom säger dom bilderna tavlorna fotona bra saker. ?

Vad har man för bra bilder hemma ?

Rätt blandat läser en del av lite av varje för skojs skull och för hästarna och min skull och hunden och katten tex.
Min utbildning är bla fritidspedagog och konstlärare. Jobbar inte med det nu. Tyckte det var väldigt roligt men ska satsa på konsten själv nu och sen kanske på att skriva vi får se. Vi har ju flyttat till Frankrike nu för ett tag. Det blir mycket häst och konst nu.

Har jobbat som konstlärare på estetisk gymnasium bla tidigare med mycket olika grejer allt från måleri till scenografi mm.

Har jobbat ex på fritids för rätt länge sen. Har jobbat med folk i andra sammanhang också med aktivering för förståndshandikappade och senila människor tex.

Gjorde mycket olika grejer och gick på olika kurser.

Blev intresserad av hur man kan må bättre och få saker gjort.

Hade haft många ideer och drömmar som legat i byrålådan länge.
Bla att köpa häst var en sån dröm tex.

Läste lite i tidningar om tex sport psykologi tyckte det lät som nåt jag borde testa att bli mer målorienterad och se mer positivt på saker.

Särskilt när jag sen skaffade häst började jag läsa mycket om örter och mer om min egen hälsa och jag kom i kontakt med ex kinesiologi och homeopati mm bla tack vare olika hästfolk.

Jag har gått en del kurser övrigt också men också lärt av andra.

Just att ändra sin inställning och attityd har varit bra för mig.
Som jag sa med mera målsättning.

Jag tillhör dem som verkligen totalt inte gillade sport / idrott gympan i skolan när jag var yngre därför att sporten i skolan hade inget med upplevelse eller känsla för natur och djur att göra. Vi kunde faktiskt få rida ett kort tag och det var ju kanon men övrigt va tråkigt för mig då.

Så när jag då några gånger läste om detta med hur framgångsrika folk inom sporten ser på sig själva hur dom jobbar så märkte jag att det kunde man ju använda själva den inställningen. Att se sig själv klara av saker mm. Att jobba mot mål. Att träna sig på att se sig själv göra saker step by step.

Har läst en del om ex japansk feng shui också och affirmationer.

Detta jag skrivit om sportpsykologi är ju bara en liten kort introduktion. Oj va långt det blev ja nu vet du rätt mycket mer.

Ps om nån annan vill skriva mer om hur man kan jobba vidare med sig själv med anknytning till sportpsykologi så feel free.

Jo har du några bra erfarenheter av att använda sig av sportpsykologi eller kan du tillföra nåt mer du kanske jobbar med det eller är intresserad ? :)

Hej

Först av allt kalla det inte sportpsykologi utan amatörtankar om träning för det är just det det är, inget anat.

Visst behöver vi ofta lära oss tänka på rätt sätt och där håller jag med dig men jag anser också att om jag behöver hjälp med hur jag ska tänka bör det vara en utbildad expert på det med samma proffstänkande som att jag vill ha en utbildad kirurg om jag ska operera mig och en utbildad och kunnig tränare som hjälper mig med min ridutbildning.

Med tanke på att psykologer är en legiminerad och mig veterligen namnskyddad utbildning blir jag skeptisk när man efter att ha läst lite böcker och småkurser plötsligt anser sig kunna tala om hur man ska tänka och handla i olika situationer. Det funkar på de utan problem men inte på de som faktisk har problem.

Eftersom jag bla är webmaster för en hemsida för steg 2 kompetenta psykologer så har jag lärt mig hur otroligt komplex den mänskiga hjärnan är och hur mycket en amatörpsykolog kan ställa till det för folk med psykiska sjukdomar så kan du gissa vag jag gillar att man ger intryck av att faktiskt var utbildad i något ämne man inte har utbildning för.

Så kalla det positivt tänkande, träningstankar, idrottstankar, åsikter eller vad som helt men blanda inte in en yrkerskategori i det du skriver.

japp ibland är jag thurskallig:banana:

Positiva tankar och personlig utveckling.

Får se om det går att döpa om rubriken och tråden har varit inne på samma tanke. Fler kan ju haka på och berätta om olika metoder. Det finns ju flera spännande metoder med tanke på personlig utveckling.

Att jobba mot mål och träna sig att visualisera och se sig själv nå sina mål är en sån spännande metod.

Att träna på affirmation tex. Att träna på självförtroende och självkänsla vore också kul att skriva och höra mer om.

Jag skulle gärna höra lite mer om det.
Tycker att det är bra när det skrivs om positiva erfarenheter och tips på positiva metoder för personlig utveckling.

Du har inte talat om vad du vill med din tråd. Antingen vill man ha svar på frågor eller så ber man andra berätta om enga erfarenheter av något. Du har bara skrivit en rad meningar utan att tala om vad du vill att vi andra ska göra. Det är först i sista inlägget det visar sej att du vill att olika insändare ska ge exempel på egna metoder (tror jag).

Så ett litet tips är att du börjar tråden med att tala om vad du vill med tråden nästa gång!!! :)

Positiva tankar och personlig utveckling.

Har nån en bra erfarenhet eller info med fokus på olika metoder på personlig utveckling ?? Kanske har nån läst nåt bra att dela med sig av ? Jag började tråden när jag var ny här med att berätta lite enkelt om vad jag läst om hur man kan jobba med sig själv se mer ovan skrivet. Har sen fortsatt skriva lite mer om vad man kan göra ex med att arbeta mot mål ex med bilder och foton. Skulle nu gärna höra lite mer positiva bra info mm.

Jag läser just nu människa,idrott hälsa samt psykologi. Jag förstår inte exakt vad du är intresserad av. Personligutveckling av vad?

Hur man kan träna sig med olika metoder att bli bättre på saker tex. Både mental träning tex men också för att nå mål man sätter upp.
Det kan ju ex handla om att man har hinder som man behöver våga komma förbi mycket sitter ju i huvudet på oss eller hur.

Det skulle vara jätte intressant att höra mer om det du läser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
11
· Visningar
860
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama