Sporrarna e borta

proxygirl555

Trådstartare
Idag när jag kollade igenom min häst så var det ngt konstigt med hans ben. Han hade stora sårskorpor där sporren sitter. På alla 4 benen hade han detta. Först så undrade jag var det var som fattades, men kom sen på att det e ju sporren som e borta. Han e helt slät där. Det blödde inte nu, men var varigt.

Vad ska jag göra? O vad kan ha hänt?

Mvh sandra

Sv: Sporrarna e borta

Nu vill jag inte oroa i onödan, men i dagarna upptäckte en väninna till mig liknande på sin egen häst. Han tappade sporrarna och kastanjerna på alla ben, var sårig i kronränderna och blödde från där kastanjerna suttit. Hästens tandkött är också blekt, om jag förstått rätt. Hästen hade tydligen också klåda på benen och på andra delar av kroppen. Min väninna hörde land och rike runt med alla möjliga veterinärer. Till slut var de (veterinärerna) av den uppfattningen att min väninnas häst lider av en mycket ovanlig leversjukdom, jag vet inte namnet på den tyvärr. Den är så ovanlig att få veterinärer ens hört talas om den, men varje symptom stämmer in på min väninnas häst. Min väninnas häst ska avlivas omgående, då tillståndet inte är botbart. :cry:
Jag ska prata mer med min väninna, men just nu mår hon inte så bra. :(

Självklart behöver det inte vara det din häst lider av, men det låter inte bra och framför allt inte normalt att det är varigt där kastanjerna suttit. Kolla din hästs slemhinnor och iakkta hur de ser ut. Konsultera en veterinär, för det KAN som sagt vara en sjukdom som ligger bakom.

Sv: Sporrarna e borta

Självklart behöver det inte vara det din häst lider av, men det låter inte bra och framför allt inte normalt att det är varigt där kastanjerna suttit. Kolla din hästs slemhinnor och iakkta hur de ser ut. Konsultera en veterinär, för det KAN som sagt vara en sjukdom som ligger bakom.

Menar så klart sporrarna, inte kastanjerna, i ovanstående inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka