K

kikona

Jag är en tjej som har ridigt i 2½ år nu och är 15 år , och jag undrar när man ska använda sporrar=)

Sv: Sporrar!

När man är redo och mogen för det. Varför "vill" du använda sporrar? Om man är en duktig ryttare som använder sporraarna på rätt sätt är det ett jättebra hjälpmedel, annars ska man avstå..
=)

Jag är en tjej som har ridigt i 2½ år nu och är 15 år , och jag undrar när man ska använda sporrar=)

Dom används för att förstärka skänkelhjälperna.

Fråga din ridlärare/tränare om hon tycker du är redo eller inte för att använda sporrar.

lycka till

när man har en tillräckligt stadig skänkel kan man börja använda sporrar som förstärkande hjälp.
jag hade ridit i 8 år när jag började med sporrar o jag är 16 år... så du kan nog vänta ett tag till, men fråga din tränare annars!

Man måste inte ha sporrar.
Om man vill prova i alla fall ska man vara så pass rutinerad att man har exakt koll på skänklarna, så man inte ligger och gnager eller råkar banka i med sporren. Man ska också vara väldigt känslig i sin hjälpgivning, sporren känns bara man snuddar lite grann.

man ska ALDRIG använda sporrar.

Enligt mej (och förhoppningsvis flera andra) så är inte de som rider med sporrar duktiga ryttare. (jag tål kommentarer på detta)

Jag tycker att man kan använda sporrar om man använder dom på rätt sätt. Om man har en häst som tar skänkeln dåligt är det bättre då att sitta utan sporrar och banka för att få igång hästen eller vrida om foten lite så dom känner sporrarna och då ökar tempot? Om man ska ha sporrar ska man ha full kontroll över att man inte sitter och gnuggar sporren i sidan på hästarna utan sitter stabilt och använder sporrarna när/om det behövs!

När man klarar av att rida med sporrar ser jag inge fel i det! Tyvärr ser man allt för många som använder sporrar men som inte kan!

Att jag är så negativt inställd till sporrrar beror på att alla gånger jag kollat på dressyrtävlingar och träning (då har det varit proffersionella ryttare som ridit) har jag bara sett ryttare som sitter och trycker in sporrarna titt som tätt, fram och tillbaka, trycker hårt och man ser hur hästen nästan lider av det. - hästen lägger öronen bakåt, spänner sig, piskar hårt med svansen och försöker kasta med huvudet....

Ska och ska.... det finns inget som säger när man ska börja rida med sporrar, men man kan göra det när man är redo för det. Dvs när skänkeln är stilla och man har klart för sig varför man använder sporre.

Själv använder jag aldrig sporrar numera, det är helt onödigt på mina hästar.

Immer

man ska ALDRIG använda sporrar.

Enligt mej (och förhoppningsvis flera andra) så är inte de som rider med sporrar duktiga ryttare. (jag tål kommentarer på detta)

Kan förstå vad du menar. Men om du har en skänkeldöv häst då? Blir ju inte bättre av att man får sitta och nötta med skänkeln.Jag själv har det vid hoppning. Men häst är rätt känslig men kan ändå behövs just i hoppningen.
Dressyren är ingen ide, då hon bara blir stressad och blir svår att nå fram till.

det finns egentligen inget som heter att hästen är skänkeldöd.
Det är bara en ursäkt för en dåligt utbildad häst

det finns egentligen inget som heter att hästen är skänkeldöd.
Det är bara en ursäkt för en dåligt utbildad häst

Näää men säg tex ridskole hästar, dom flesta får ju tåla sparkar i sidorna osv.

en sån häst blir inte skänkeldöd, det kallas att hästen blir dåligt riden

en sån häst blir inte skänkeldöd, det kallas att hästen blir dåligt riden

haha okay
så kan vi hålla på hur länge som helt.. :rofl:

Jag själv tycker att det är inte något fel med sporrar har heller det än ett spö.

*KL*

Man kan använda sporrar på alla hästar även pigga men man behöver inte använda de. det är bettre att trycka till en gång än att sitta och små gnaga på hästen.
Har ni inte sett att även jätteduktiga ryttare att deras hästar har sporrmärken? Och jag tycker inte att man är en dålig ryttare för att hästen är trög, för vissa hästar är trögare i reaktionerna än andra. Och bara för för att hästen är trög behöver den inte vara felinriden, (även fast många säkert är det) men det betyder inte att hästen alltid är felinriden bara för att den är lite trögare än andra.
De bästa hästarna man får lära sig rida på är tröga hästar för pigga hästar får man bara sitta och åka med för man behöver inte driva på samma sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tkr att en ryttare med bra koll på sina skänklar (och övriga hjälper också) använder sporrar när det 'behövs'. När det behövs är upp till ryttaren själv. ;)
En liten varning bara, rid inte med sporrar jämt. Detta kan leda till att hästen blir skänkeldöd. Det har jag sett hända alldeles för ofta :crazy:

ja har ridit i 7-8 år och ska nu börja använda sporrar på min medryttarhäst. inte för att ja tycker att de ska se snyggt eller proffsigt ut, utan för att mitt medryttarsto inte lyssnar ordentligt på mina hjälper, hon går mest och ignorerar när ja använder skänklarna och reagerar knappt när ja lägger till spöet, en envis liten ponny. så ja hoppas de går bättre av att använda sporrar då ja inte vill sitta och sparka eller piska fram henne.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 235
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·
Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama