Sporrar...

Ellyne

Trådstartare
Ni som använder sporrar, varför gör ni det? Skulle ni göra det på alla hästar? Är ni verkligen så stilla i skänkeln att dem inte ligger och nöter mot hästen?

De allra allra flesta jag sett ridit med sporrar borde inte ha det enligt mig! Dem har skumpat med skänkeln och till viss del plågat hästarna. En som jag såg red ett helt dressyrprogram, för det första: i en för svår klass för henne, för det andra: med sporrar på en ganska skänkeldöd häst. Hästen gick inte fram bättre för skänkeln och hon kunde verkligen inte använda dem rätt. När hästen inte svarade grävde hon bara in sporren ännu mer. Det såg inte fint ut. Alla på läktarn satt och bet sig i läppen och viskade och våndades. Dressyrdomaren såg det också som tur var och sa till ryttaren.

Sv: Sporrar...

Tja, rider sällan med sporrar men när jag väl gör det så är inte den i närheten av hästen öht, om jag inte gör det medvetet. min hästs mage går ju liksom inåt där, och mina ben hänger rakt ner..

Jag använder inte sporrarna för att få fram min häst mer, utan jag använder dem för att kunna förfina mina hjälper. När man är mogen att använda sporrar, hoppas jag att man har en såpass välriden häst, att man kan använda sporrarna till det dom är tänkt för, dvs inte att få fram hästen bättre.
Sporrens längd går ju att anpassa så att den passar mellan skänkel och hästsida, så att den inte ligger emot.....
Rider inte med sporrar jämt och det varierar från häst till häst. Välriden häst kan jag tänka mig att rida med sporrar och är jag osäker eller att den inte är så välriden, så blir det utan....

Jag har känsliga hästar som jag egentligen inte behöver sporrar på, men eftersom man måste ha det när man tävlar har jag det i princip alltid när jag dressyrar, så blir det inget annorlunda till tävling.

använder sporrar på den ena och den andra rider jag mestadel utan sporrar. förutom vid tävling. men jag har tävlat utan också.

jag måste inte ha sporrar, men det underlättar främst på den ena hästen då det blir lättare för mig att ge signaler. Jag "når om" bättre.

jag rider ju samma häst hela tiden, och i princip alltid med sporrar. Dom är dock mycket snälla, och jg kommer inte åt med dom så vida jag inte vill, eftersom jag måste lägga om benet för att komma åt.

Jag rider både med och utan sporrar på min.
Har alltid när jag tränar för tränare och tävlar oavsett gren hopp/dressyr.
Men när jag rider ut har jag aldrig, och det varierar när jag rider på banan hemma. Har sporrar för att hjälperna ska bli tydligare och för att få allting att hända lite snabbare.

Tack för alla svar, intressant att höra, gärna fler.

Här kommer en till fråga ang sporrar: Till vilken häst tycker ni att det är bäst att använda? Den skänkeldöva för att få mer effektiv skänkel/väcka upp eller till den känsliga som man vill kunna inverka ännu mindre på? Har nämligen hört båda alt. från folk.

jag har sporrar, men bara för att förfina hjälperna. det ligger då inte och skaver kan jag tala om, för om man bara ''touchar'' med sporren får man omedelbar reaktion. alltså inte att han hoppar iväg eller nåt sånt men han ''vaknar'' och visar att ham är med. jag rider mad väldigt snälla sporrar, 15 mm med kula, vill inte rida med längre, på någon häst

Använder sporrar för att få fart på min feta ponny!:rofl:Han måste få sig ett tjuvnyp när han börjar lata sig:D

Jag rider med sporrar när jag tränar med min häst. han är en gammal van ridskolehäst, som vet hur man ska göra för att slippa. Tycker det är snällare mot honom att trycka lite med sporren, än att kicka till honom hårt med skänkeln, eller slå till med spöet. Men det är för att jag känner honom och vet hur han fungerar, sen vet jag att jag inte nöter med skänkeln i varje steg. hade jag ridit en ny häst, hade jag inte ridit med sporrar förrän jag visse hur hästen var.
Sporrar är som de flesta andra "konstgjorda" hjälper, så länge det finns kunskap och de används på rätt sätt, är det inget som stjälper ridningen utan snarare hjälper.

Jag rider med sporrar oftast. Det beror mest på att jag har en SMART häst som vet precis om man har spö och/eller sporrar kvar hemma i stallet= lat av naturen och gör inte mer än nödvändigt. Med sporrar skärper han till sej och jobbar problemfritt, inga som helst problem att gå fram ordentligt.. Vilket åtminstone JAG tycker är en förutsättning... Då hellre ha dom på och inte använda dom!

Men eftersom jag naturligt har mina tår pekandes rakt fram så nöter heller aldrig sporren på hästen. Den används om jag medvetet vill använda den, aldrig annars.

Jag rider nästan alltid med sporrar i dressyren. Jag anser att jag har såpass koll på min skänkel att jag inte stör hästen.

Dock rider jag utan då och då för att se att han reagerar lika fint utan. När jag hoppar eller rider ut har jag sällan sporrar.

Jag anser att om man har koll på sin skänkel kan man ha sporrar på vilken häst som helst känslig som okänslig, het som trög. Men jag tycker att hästen ska va såpass mkt fram för skänkeln att man inte ska behöva använda sporren som så mkt framåtdrivande hjälp. Meningen är ju att man ska använda insidan av vaderna inte hälarna. Men det kan va bra att ha sporren att förstärka med lite ibland om man vill ha lite mer aktivitet tex. eller som "förstärkande" i en skänkelvikning.

Jag använder alltid sporrar på alla hästar jag rider... de sitter alltid på ridstövlarna. Men jag har kontroll på dem och använder dem bra då och då för att förstärka skänkel.

Men jag lånade ut min häst till en tjej i stallet och hon red två dressyrlektioner och red ut en gång. När jag kom tillbaka från min resa så hade hästen så ont att hon reagerade när jag borstade över skänkelläget. När jag tittade närmare så såg jag sår på båda sidor, hon hade nötit regält på min stackas häst. Ska tillägga att hon inte har några svårigheter med att känna skänkeln :crazy:. Nu lånar jag aldrig ut min häst längre.

:)

Rider bara med sporrar på banan när jag tränar dressyr. Behöver dom som lite extra hjälp för att hålla om i galoppen, små 15mm med kula. Antar att jag håller dom still eftersom hon är ganska känslig för hjälperna o jag borde med andra ord flyga av om jag låg o nötte:angel:

Kul att höra att dem flesta här använder sporrar på ett vettigt sätt. Inte sitter och nöter utan bara använder det ibland som en förstärkning. Jag håller med om att det är bättre att trycka till lite med sporren istället för att sparka, som någon sa.

Men jag undrar; vissa använder sporrar på redan väldigt känsliga hästar - varför? Jag menar, då behöver man dem ju egentligen inte ...:confused: förklara! :)

Eftersom sporren inte är en extra gaspedal spelar det egentligen ingen större roll hur känslig hästen är, utan snarare hur känslig ryttaren är. Sporren ser jag som en nästan separat hjälp som kan användas tex för att få med sig ett specifikt bakben lite extra. Även en väldigt känslig och ambitiös häst kan behöva det där lilla "petet" nån gång ibland! Sen kan det också vara så att man har långa skänklar, då behöver man ofta sporrar för att över huvud taget nå hästen. Att flytta hela skänkeln stör bara balansen. Jag märkte jätteskillnad när jag började rida ponnyn med längre sporrar, båda jag och han slappnade av mer:)

jag rider ofta med sporrar, på de flesta hästar. olika längder o modeller beroende på vad jag vill uppnå.
oftast rider jag med sporrar då jag ogillar att rida med spö, då många hästar tyvärr inte arbetar korrekt efter spöhjälp, utan flyr.
jag använder aldrig sporrar på en häst jag upplever som "slö". då det inte handlar om drivning i benen...

sporrar är enligt mig en viktig hjälp. speciellt i samlingsarbetet, då man ofta kan behöva en extra "snabb" hjälp för att ta sig ur efetr ett par steg, speciellt i det tidiga stadiet. då man börjat med samlingsarbetet och hästen inte är tillräkligt snabb för att gjöra bra övergångar.

jag föredrar att lägga till sporren o säga "nu" än att smacka tex.

När man är mogen att använda sporrar, hoppas jag att man har en såpass välriden häst, att man kan använda sporrarna till det dom är tänkt för, dvs inte att få fram hästen bättre.

Eftersom sporrar ska bäras redan i de lättare klasserna kan man fundera ibland. :smirk: Men jag håller med dig och tycker sporrgränsen på tävling kan flyttas till LA.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 025
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar