Sporrar på tävling *snabbt svar!*

Mazarinen

Trådstartare
Okej, det är lugnt att idiotförklara mej nu :angel: ;) men jag skyller på ett uppehåll på 6 år från dressyrtävlingar.

är det ett måste att rida med sporrar på dressyrtävling? visst måste man få rida utan?

Snabbt svar mottages jättegärna :bump:

Sv: Sporrar på tävling *snabbt svar!*

På lokal tävling får du rida utan :D
(har jag för mig, är dock inte helt klar i huvudet så här mitt i natten :p)

Tack för snabbt svar :bow: Nu hittade jag även själv tillslut efter att ha letat hela kvällen, bara för att jag fick svar då :D

Tävlar du klubb- eller lokal tävling är det numera tillåtet att byta ridjackan mot en proper klubbtröja till exempel, att rida i så kallade shortchaps (men utan fransar) och att lämna sporrarna hemma.

Ska åka på lokal dressyrtävling med unghäst imorgon (hästens första dressyrtävling) väldigt känslig häst, som jag aldrig rider med sporrar, har haft sadeltvång, och skulle inte förvåna mej om han flög i luften om jag helt plötsligt kom med ett par sporrar imorgon :angel:

Du kan ju alltid ha "blanka" sporrar. Alltså bara bygeln runt foten och utan själva piggen. Det räknas också som godkända sporrar på tävlingar och är jättebra att ha om man har en häst som inte riktigt tål sporrar. :)

så gjorde jag med mina sporrar när jag tävlade unghästen för första gången, super bra:)

Oj, behöver man inte ens ha kavaj längre.
Det visste inte jag :o

Lååångt svar, från tävlingsreglementet för dressyr som du kan hitta här:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_8413/ImageVaultHandler.aspx
där du kan läsa allt om vilka regler som gäller.
Du måste alltså ha kavaj även vid lokal tävling!

Mom 221
Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong.
Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med öppet sprund i rygg eller båda sidor. Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridkavaj. Fr o m Msv A är ridfrack tillåten.
Militär och polis får rida i uniform.
Som huvudbonad gäller godkänd hjälm, med hakbandet i funktion, vilken skall bäras både vid ritten och vid ridning inom hela tävlingsområdet. I Msv A- klasser och högre får ryttare som fyllt 18 år, förutom hjälm enligt ovan, som alternativ bära hatt eller kubb under ritten. 5
Vid ridning inför Msv A-klasser och högre inom hela tävlingsområdet, får ryttare som fyllt 18 år, bära annan huvudbonad.
Handskar bör bäras.
Säkerhetsväst får bäras utanpå eller innanför kavajen eller fracken.
Vid inbjudnings- och lokal tävling får ridstövlar bytas ut mot jodphursskor och stövelskaft eller enfärgade shortshaps utan fransar.
”HK” Vid alla tävlingar får ridstövlar bytas mot jodhpursskor och shortchaps i samma färg och utan fransar
Sporrar skall vara av metall och bäras rättvända. Sporrens skänklar skall vara släta. Sporrens hals/utskjutande del skall vara rak eller mjukt böjd nedåt samt peka rakt bakåt från mitten av sporrens skänklar.
Om hjul- eller stjärnsporrar används skall trissorna vara avrundade och kunna rotera. Sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utskjutande del är tillåtet.
Sporrar får ej vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen.
Vid inbjudnings- och lokal tävling samt vid framridning behöver sporrar ej bäras. Sporrskydd, bestående av en tunn gummifodring på sporrens skänkel, är tillåten.
”P” Förutom ovanstående skall sporrens hals/utskjutande del vara avrundad/trubbig (se bilder på exempel av tillåtna sporrar, sidan 53) och ha en total längd av maximalt 15 mm mätt från yttersidan av sporrens skänkel. Hjul- eller stjärnsporrar är ej tillåtna.
Vid framridning/träning på tävlingsområdet, i collectingring samt vid prisutdelning får ett ridspö bäras med en total längd av:
”H” max 1,20 m
”P” max 1,00 m
”HK” För respektive ryttare godkända hjälpmedel får användas.
Sporrar är inte obligatoriska. Spö får bäras.
Åsidosättande av reglerna för huvudbonad, spö och sporrar, vilka gäller hela tävlingsområdet under hela meetinget, medför uteslutning ur klass/ klasser.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 268
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka