Spörädsla

Friggan

Trådstartare
Hur hade ni tränat bort spörädsla?
Min Blesa är lite spörädd och har varit så länge jag haft henne, spänner sig om man rider med spö o flyger iväg om man petar på henne med det. Från marken spänner hon sig bara hon ser det, o är väldigt spänd och misstänksam när man rör henne med det. Duttar man på henne flyttar hon sig så hon står bakom en, typ.

Jag har redan en ganska klar plan på hur jag ska träna bort det, men det är alltid kul med andras åsikter och idéer! :)

Sv: Spörädsla

Min valack har alltid varit rädd för spön, idag är han extremt känslig "bara".
Han har relativt lätt för att stressa upp sig och bli lite nervös när han inte förstår mig eller situationen.
Har alltså varit ett långtidsprojekt med andra ord.

Jag började med att bara ha det i handen när vi var ute och gick, lät han nosa på det, till slut smekte jag honom med spöt (heeela hästen). Succesivt öka på med en rytmisk "pickning" med spöt på hästen. (Samma som när man börjar med unghästar, klappa hela hästen).

Till slut satt jag upp och gjorde precis samma sak, smekte med spö, rytmisk "pickning".

Nu har jag varit en lång tid i det stadiet då jag rider med spö, men knappt använt det.
Jag får en sådan explosion-reaktion av minsta lilla nuddning. Vilket är jättejobbigt när jag rider ut med andra som har med spö ifall de råkar peta till min häst.

Tja, så långt har jag kommit.

Vad har du för plan för dig och din häst?

Knapplån; om någon har en bra idé på hur jag ska kunna rida ostört utan att min häst ska explodera av att man råkar nudda med spöt på han, I need some help. hehe :)

Du är inte ensam om problemet, min Brimi går rätt bra med spö så länge inget annat händer...

Idag började det med att spöet fastnade i en buske och sedan gick det utför i en farlig fart när jag förskte hala in tyglarna så flög väl pisken runt en del även om den aldrig rörde hästen och visp så fick matte markkänning. Kan meddela att det förtfarande finns massa snö att landa i.

Hästen blev förlåten i och med att han dels bjudit på jättefin ökad tölt, är egentligen inte töltsatt ännu, och för att han kom tillbaka till mig efteråt. I och för sig var det en återvändsgränd han sprang in i men ändå.

Jag är i valet och kvalet om jag ska lämna spöet hemma, behöver det egentligen inte för ridningen just nu. Men samtidigt så vill jag ju kunna använda det när vi ska börja öva på framdelsvändingar och skänelvikningar så väl som ökad samling i framtiden.

Min plan är att dra med spöet över hela kroppen och så småningom också dutta med det över hela kroppen. Min instruktör tipsade mig om att man kunde dutta över hela kroppen o samtidigt säga whoo så att hästen står stilla, och sen när man vill att hästen ska flytta sig för spöet så smackar man samtidigt som man ger spöhjälpen. Då lär man ju samtidigt in kommando för stillastående! (Y)

Märkte dock idag när jag tränade lite att mitt största problem egentligen är att hon "stänger av". Hon försvinner i blicken och verkar nog väldigt lugn och snäll för utomstående, men jag vet ju hur hon ser ut i blicken och känner igen den blicken sen tidigare :( Vad kan man göra åt det? Det är ju ingen reaktion man kan jobba med, o det blir så såfort jag tar fram spöet, liksom.

Jag är i valet och kvalet om jag ska lämna spöet hemma, behöver det egentligen inte för ridningen just nu. Men samtidigt så vill jag ju kunna använda det när vi ska börja öva på framdelsvändingar och skänelvikningar så väl som ökad samling i framtiden.

Precis så känner jag med! Nu rider jag ju för tillfället inte min häst o kommer inte göra på någon månad (konvalescent), men precis så känner jag när jag ska rida. Man vill ju inte att spöet ska vara någon stor grej när man väl behöver använda det, men samtidigt så vill man ha en avslappnad häst, vilket i alla fall min häst inte är med spö.
Det är svårt det där :/

Min islänning var livrädd för spöet när jag precis köpt honom. Jag gjorde så att först höll jag fram den ände man håller i så han fick bita och lukta på den (tryckte inte upp det i ansiktet på honom utan lät honom själv få sträcka fram huvudet). Han blev väldigt förtjust i "leken", så han höll på länge och puckla på det. Det var något som gav mycket av det första förtroendet. När han väl insåg att han fick misshandla det bäst han ville så försökte han givetvis bita på det varje gång han fick tillfälle. Då började jag föra det bakåt, så han fick ytterligare en känsla av att spöet var rädd för honom! Han fick jaga runt det ett bra tag och blev väldigt nöjd. Nästa gång började jag att föra det mot honom, och så fort han visade obehag drog jag det genast bakåt och han fick jaga det/bita på det. Tillslut kunde jag ta det allt närmre, och idag jag kan stå och snurra en longerpisk med "snöre" på allt var jag orkar över ryggen på honom, utan någon som helst tendens till rädsla eller osäkerhet. Jag kan också använda det vid ridning och markträning. Dock har jag bytt över till en carrotstick och vid ridning håller jag den över axeln då den inte används, och när jag väl vill förlänga skänkel eller liknande lägger jag då ett tryck istället för en "dutt" som man oftast gör med ett spö. Det har fått honom att glömma all gammal rädsla.

Hoppas det går bra för er!

Jobba med att pisken är vän, som många andra gått igenom att lära hästen att bli smekt med av pisken över hela kroppen (de tar i regel inte lång tid om man själv är lugn och sansad och bara fortsätter stadigt - trots att hästen kanske flyttar på sig så gäller de att man håller kvar samma rörelse på hästen och när han då stannar igen - DÅ försvinner pisken.. Handlar om att arbeta med hästen så som den tänker. När dom förstår att pisken försvinner om man står still och bara följer med om man försöker smita då lär dom sig att det är positivt.

Vi lär alla unghästar dessa övningar från början. Bäst är att börja jobba i repgrimma o långt rep i rundkorall då platsen där oftast är bra om de blir större reaktioner.
Att vänja hästen vid pisk men bibehålla känseln - men omvandla känseln till något man kan använda och inte som det verkar som det är nu - pisk HOPP framåt istället för in under sig/flytta :)

Sorry om svaret var konstigt skrivet men booooorde gå ut och packa in hästen i transporten istället för o sitta här - men är liiiite lat :) Så försöker skriva fort ;)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 317
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min första dagbokstråd! Jag och sambon ska gifta oss, om en månad och några dagar :heart Vi firar 10 år i höst och det känns så fint...
Svar
19
· Visningar
2 247
Senast: McFlurry
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025