Spondylom (?)

dee79

Trådstartare
Min lilla älskling har varit slö, halvapatisk och allmän konstig i en veckas tid. Idag såg hon verkligen ut att må piss och ha ont, så jag ringde jouren på djursjukhuset. Efter röntgen konstaterades att hon hade spondylom - vad jag förstår en missbildning av en ryggkota.

Hon ska få metacam och vi ska på återbesök om en månad, men de vet inte hur den uppkommit (medfött/tumör/(trauma)) och vet inget om utgången.

Jag hittar ingenting att läsa om spondylom, vet egentligen fortfarande inte vad det är. I bästa fall, vad det verkar, så växer kotan ihop med kotan bredvid = stelhet, men kanske inte smärta. Veterinären pratade om att om hon fungerar på metacamen kan hon kanske även göra det framöver. Brukar man göra så? Medicinera med smärtstillande livet ut? Självklart vill jag ha min kisse, men är det naturligt eller bra?

I värsta fall tål hon inte metacam, hon förvärras/får mer ont och då är det ju inte mycket att göra.

Vet inte varför jag skrev detta, kanske för att jag är trött och ledsen, kanske sitter nån med mer information eller kanske "bara för att" :cry:

Sv: Spondylom (?)

Hur det brukar vara hos katter vet jag inte mycket om, men hos människa är spondylos vanligt. Så vanligt att det betraktas som normala åldersförändringar som vi alla får för eller senare. Diskerna i ryggen plattas ut och blir inte så elastiska. Det bildas också små bennabbar plus att ledbrosket tunnas ut. Ses även hos yngre personer och brukar i dagligt tal kallas "förslitningar".

Kissen har fått samma behandling som brukar ges till människa, dvs inflammationshämmande/smärtstillande medel. Vi människor kan behöva äta det dagligen livet ut pga förslitningsskador. Magen kan ta stryk men annars brukar det inte bli några allvarliga biverkningar.

Håller tummarna kissen tål sin medicin. Glukosamin kan man också testa, receptfritt.

mm..läste om glukosamin, ska ta upp det med vet nästa gång vi pratar. Vill inte mixtra för mycket själv nu till en början.

Det tråkiga är att hon har inte ens fyllt 5, så det känns lite töligt. På en gammal katt hade det kännts lättare att ta till sig tror jag.

Så ung kisse? Hmm... Håller med dig om att det är tidigt. Det låter troligt hon råkat ut för något eller att det är nåt ärftligt. Prata lite mer med vetten om det nästa gång, man borde kunna se på rtg om fler kotor är påverkade.

Nä, ta det lugnt med medicinmixtrandet. Tänkte bara nämna det ifall du inte visste, det är såvitt jag vet inga biverkningar på glukosamin.

Håller tummarna för er.

De röntgade i princip hela ryggen och övriga kotor verkar vara OK (tack och lov). Jag hoppas att veterinären har mer att säga nästa gång, för hon ville inte uttala sig alltför mkt innan hon tar nya röntgenbilder om en månad, varken om orsak eller framtidsutsikterna. Däremot nämnde hon något om att det kunde vara medfött då det inte såg ut att bero på något trauma eller yttre påverkan av något slag.

Men att lura i henne medicin via maten var ingen idé, det genom skådade hon förstås på en gång. :crazy:

Tack för att du håller tummarna.
Vet du hur lång tid det brukar ta innan de svarar på medicinering?

Jag vet bara vad som gäller för människa. Smärtlindrande effekt på en halvtimme, inflammationshämmande tar några dagar och efter ett par veckor har man max effekt. Med lite tur är man bra på två veckor. :)

Du får hitta på nåt sätt att få i kissen tabletterna. Själv brukar jag helt enkelt stoppa ner medicinen i halsen på dem. Är katten smart kommer den att förstå äta tablett = inte ont och blir inte så svårt att få i kissen.

Man kan doppa tabletten i mjukost först och sedan stoppa i halsen, eller krossa den, blanda med mjukost och smeta på frambenen.

Medicinen är i flytande form så jag har redan sprutat i henne i munnen/halsen. Hon tillhör inte den mest intelligenta grenen av kattsläktet, men det verkade igår som hon förstod att sjukhus med röntgen och allt annat stök var för hennes skull. Förhoppningsvis förstår hon sambandet medicin/smärtlindring.

Nä dags att åka till min andra sjukling (pållen). Jag har ingen vidare tur på djurfronten just nu :(

Hej.
Nu har jag ingen erfarenhet av sponlylos med katter men min hund har det. Det jag märker är att han är ostabilare i bakkärran och ibland har han nog ont, han visar inte det så tydligt alltid. Jag har smärtstillande hemma som jag kan ge vid behov.

Jag har vetat om det i några år nu och det jag märkt är att hans tillstånd går i vågor.
Han var rätt dålig i våras och var lojare än vanligt, men sen under sommaren blev han bättre och byggde antagligen upp muskler runt området för att stablilsera upp baken. Nu är han nästan som vilken annan hund som helst. Tidigare hade han problem att gå i trappor samt hoppa in i bilen, det är nu som bortblåst och har inte behövt gå på smärtstillande alls. Mitt under perioden som han var dålig bytade vi foder till ett med mer fibrer i anpassat för äldre hundar och jag tror att det hade positiv effekt i hans förbättring.

Fodermärket heter Specific och finns för katter. Köps hos veterinär och är inget billigt foder men bra, det finns ett special foder som ges till katter med ledproblem, det kanske kunde vara något? prata med din veterinär om det.

Spondylos går ju inte att göra något åt mer än att ge smärtstillande och glukosamin i samband med ett bra foder. Men sålänge vår hund har livsglädje kvar får han vara kvar hos oss, för lycklig det är han och blir 9år nu i vår.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 489
Senast: Bregen
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 896
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka