Spolspilta & torkrum

-Remont-

Trådstartare
Vad tycker ni är minsta godtagbara bredden för en spolspilta respektive torkrum i ett litet stall för 5hästar. Längden kan vara upp till 4,5m.

Vad anser ni är det optimala måttet på bredden för en spolspilta?

Gårdsägaren ska eventuellt bygga om stallet nästa år och jag försöker propagera för att detta får plats. :p

Sv: Spolspilta & torkrum

en spolspilta vill jag ha minst 3m bred, längden får vara 3-4m beroende på om hästen ska titta ut i stallgången eller in i väggen när man duschar. och torkrum tycker jag ska vara så stor som möjligt! med super mycket ventilation. ska gå att ha lika många täcken på tork som antalet boxar i stallet + 3st samt bra schabrak upphängning så dom torkar ordentligt ^_^.

min spolspilta är dock i stallgången... dvs jag har en avlopps ränna och upp bindnings plats mitt i gången där jag spolar av hästarna :p. fungerar ganska bra men boxväggarna blir lätt blöta :/

Vi körde på typ minimimått för häst över 170 cm enl jordbruksverket. Minns inte exakt hur stort det blev på centimetern men det blev jättebra på bredden. Skulle dock rekommendera att lägga på ca 50 cm på längden för att slippa att vattnet rinner vidare. Ang torkrum så tror jag inte det behöver vara så stort. Jag har en kompis o i hennes stall har de så att de kan hänga i ett ganska litet utrymme, nästan så att täckena precis får plats. Med en bra fläkt och avfuktare så torkar det jättefort eftersom luftmängden inte blir så stor. Viktigt dock att luften kan komma in emellan täckena. Rekommenderar täckesgaljar i taket o sen får du väl hänga lite å mäta så att det går in 5-10 täcken med minst 15-20 cm emellan :-) Lycka till :-D

Spolspilta har jag ingen så där kan jag inte komma med några goda råd men ett torkrum/täckesrum har jag! Det är litet, bara 1.35x3= 4.05 kvadratmeter men funkar finfint.

Dörren är mitt på en av 3-metersväggarna och i taket på båda sidor har jag satt upp sådana täckeshållare man vanligtvis har på boxdörren. Galgar till täckena och det går in hur många som helst. Jag använder ena sidan som förvaring och den andra till de täcken som behöver torkas så att de hänger luftigt. En sak att tänka på är att vända täckena med avigsidan ut när de torkas, det är ju viktigare att insidan är torr än att utsidan är det när täcket ska på pållen igen.

Det finns lite gamla bilder på min blogg, nu finns det fönster och ett fast element monterat också utöver avfuktaren. Både fönster och element sitter på väggen mitt emot dörren.
http://my.opera.com/marti130/blog/show.dml/4152043

Förresten har jag även en täckeshängare i taket ute i stallet där täckena kan få rinna av innan de hängs in i täckesrummet för torkning över natten.

Senast ändrad:

Vill inte ha mer än 2,5 meter brett där hästarna binds upp är det bredare kan de snurra runt under uppbindningen och otäcka olyckor kan hända, ställer aldrig en unghäst i vår stallgång som är 3 meter utan använder spolspiltan som är 2,5 meter vilket jag tycker är en perfekt bredd skulle absolut inte vilja ha den bredare. Vår är 4 meter djup precis som boxen den ligger intill men hade funkat utan problem med 1 meter kortare.

*kl*

Tack för alla svar! Verkar ju som att det kan fungerar trots allt.
Gjorde en stallritning som exempel där spolspiltan blir: 2,5m gånger 4m och torkrummet 1,5m gånger 4m. Det går eventuellt att kapa en halvmeter på sadelkammaren som preliminärt är: 3,5m gånger 6,5m

kapa inte av sadelkammaren, de måtten är ju ganska bra, du har då en lagom stor spolspilta + ett rum med en 4m lång vägg där man kan hänga upp täcken om du gör så som marti130 visade. och om ett täcke tar upp 1dm så får du plats med 40 täcken:D (om dom inte torkas dvs då behöver de lite mer plats:angel:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 604
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 480
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka