Jag använder kallvatten på bena (från knä/has till hov då) bara för att tvätta av. Jag upplever inte att kallvatten ska vara skadligt för hästen.
Om jag vill ha nedkylning använder jag kyl-lera eller kyl liniment eftersom att det tar minst 20 min innan benet kyls ner till någon effekt för nedkylning .
Och stå och spola bena så länge har jag ingen ork med. På kroppen använder jag bara varmvatten, för jag tycker inte om tanken att "kyla ner" musklerna med kallvatten.
Men däremot så läste jag i en artikel för inte så länge sen om just att spola med kallvatten på hästen kropp. Det är inte så farligt som man kan tro tydligen.
Tvärtom så är de mycket bättre än att spola varmvatten. Studien gjordes på hästar som hade ansträng sig och vart mer eller mindre svettiga. Dom ansåg att det var viktig att snabbt att få hästen att sluta och svettas. Mest för att hejda vätskebristen. Då använde dom isvatten (ja tro de eller ej) och spolade av hästen sen tog dom temperaturen av de vattnet dom skrapade av ifrån hästen, den låg på 25 grader!
Dock vet jag att det inte är så populärt att spola kallvatten på hästen, ben fine men inte kroppen. Så man kan ju undra om hästen känner ett obehag eller inte..
Men trots det vågar jag inte spola med kallvatten i alla fall hehe ^^