Spolar ni av benen med varm- eller kallvatten?

Sv: Spolar ni av benen med varm- eller kallvatten?

Om jag duschar hela hästen eller spolar av för att hästen är lerig använder jag ljummet vatten. Efter ansträngning kan jag kyla benen med kallvatten.
Om jag ska tvätta sår använder jag mild tvål, och "fis-ljummet" vatten.

Varför skulle ljummet vatten efter stor prestation vara logiskt på benen ???

Jag skrev "ljummet/kallt" (såhär i efterhand skulle det stått "kallt/ljummet", men jäjä..) vatten, eftersom jag aldrig använder 100% kallvatten på hästen öht. Iskallt blir det alltså inte, men kallt nog. Precis som att jag inte duschar hästen i vad en människa uppfattar som en "varm och mysig dusch" (i min är det 38 grader..), men ljummet åt det varma hållet.

Jag använder kallvatten på bena (från knä/has till hov då) bara för att tvätta av. Jag upplever inte att kallvatten ska vara skadligt för hästen.
Om jag vill ha nedkylning använder jag kyl-lera eller kyl liniment eftersom att det tar minst 20 min innan benet kyls ner till någon effekt för nedkylning .
Och stå och spola bena så länge har jag ingen ork med. På kroppen använder jag bara varmvatten, för jag tycker inte om tanken att "kyla ner" musklerna med kallvatten.

Men däremot så läste jag i en artikel för inte så länge sen om just att spola med kallvatten på hästen kropp. Det är inte så farligt som man kan tro tydligen.
Tvärtom så är de mycket bättre än att spola varmvatten. Studien gjordes på hästar som hade ansträng sig och vart mer eller mindre svettiga. Dom ansåg att det var viktig att snabbt att få hästen att sluta och svettas. Mest för att hejda vätskebristen. Då använde dom isvatten (ja tro de eller ej) och spolade av hästen sen tog dom temperaturen av de vattnet dom skrapade av ifrån hästen, den låg på 25 grader!

Dock vet jag att det inte är så populärt att spola kallvatten på hästen, ben fine men inte kroppen. Så man kan ju undra om hästen känner ett obehag eller inte..

Men trots det vågar jag inte spola med kallvatten i alla fall hehe ^^

Fast jag tror stenhårt på det... En travtränare som berättade för mig hur en av hans hästar var så "dum" å duscha i varmvatten, sen körde de kallt istället å då var den snäll... Man ska nog inte förmänskliga dem!

Min älskar å duscha på sommaren å är inte helt bang på svalt vatten!

Fast... Så är jag själv med, på sommaren vrider jag kallare å kallare i duschen å på vintern varmare å varmare (så den efter skriker högt hehe).

Kan ju vara så att det är från häst till häst då :) Vad det gäller om hästen gillar kallvatten eller inte.

Ja, jag medger att jag köpt en liten flaska kylgel till benen nu, att ha till nästa säsong ;) Lite drygt är det. Men å andra sidan så duschar jag redan hästen en bra stund sommartid, så så stor skillnad har jag inte tyckt att det blir för min del.

Det är möjligt att kallt vatten inte är farligt, men min häst visar tydligt obehag (spänner sig, sjunker ner med ryggen, flyttar gärna på sig) om han spolas med kallt vatten men njuter i fulla drag av att få svetten avspolad med ljummet vatten - ställer sig och halvsover och får gärna huvudet spolat. Att svampa på kallvatten över de ytligaste stora blodkärlen i halsen och mellan bakbenen för att få ner pulsen snabbare (vilket jag bara gör på tävling - ser inget syfte med det hemma..) är en sak, det är han med på även om han inte älskar det mest av allt direkt.

Sen är det ju väldigt subjektivt, vad man upplever som kallt respektive varmt :)

Jag använder kallvatten på bena (från knä/has till hov då) bara för att tvätta av. Jag upplever inte att kallvatten ska vara skadligt för hästen.
Om jag vill ha nedkylning använder jag kyl-lera eller kyl liniment eftersom att det tar minst 20 min innan benet kyls ner till någon effekt för nedkylning .
Och stå och spola bena så länge har jag ingen ork med. På kroppen använder jag bara varmvatten, för jag tycker inte om tanken att "kyla ner" musklerna med kallvatten.

Men däremot så läste jag i en artikel för inte så länge sen om just att spola med kallvatten på hästen kropp. Det är inte så farligt som man kan tro tydligen.
Tvärtom så är de mycket bättre än att spola varmvatten. Studien gjordes på hästar som hade ansträng sig och vart mer eller mindre svettiga. Dom ansåg att det var viktig att snabbt att få hästen att sluta och svettas. Mest för att hejda vätskebristen. Då använde dom isvatten (ja tro de eller ej) och spolade av hästen sen tog dom temperaturen av de vattnet dom skrapade av ifrån hästen, den låg på 25 grader!

Dock vet jag att det inte är så populärt att spola kallvatten på hästen, ben fine men inte kroppen. Så man kan ju undra om hästen känner ett obehag eller inte..

Men trots det vågar jag inte spola med kallvatten i alla fall hehe ^^

Ja alltså OM hästen är rejält varm som vid trav/galopp och högre klasser i fälttävlan ska man spola hästen kallt för att hästen ska komma ner i temperatur..

Alltså så varma blir aldrig en vanlig ridhäst och då skulle inte jag rekommendera att spola några ridhästar kallt på kroppen..

För att få bort lera används varmt/ljummet vatten.. kallvatten tar inte direkt bort leran så bra.

Vid ansträngning användes kallt vatten på benen.

Jag har bara kallvatten i mitt stall, jag spolar inte benen alls och därmed rider jag utan benskydd till vardags när det är lerigt ute.

Jag spolar bara benen om hästen smutsat ner sig något helt kopiöst, som nu när det är lera precis överallt, eller för att kyla ner efter ett hårdare ridpass, och då är det ganska självklart med kallt vatten. Vi har bara kallvatten att tillgå inne i stallet, och det är där vattenslangen finns. Däremot finns det varmvatten i omklädningsrummet, så skulle jag behöva svampa av hästen eller när jag ska smörja utrustningen går jag in där och hämtar i en spann. Enda gången jag spolar hela hästen med kallvattnet är på sommaren, och då ligger slangen i solen och blir varm, så jag upplever inte vattnet som iskallt.

Jag har blivit rådd att spola benen med kallvatten av veterinär, men hon sa också att jag behövde stå ett tag med varje ben för att det skulle ha någon effekt. Men säger veterinärer att det är bra, så antar jag att det åtminstone inte är skadligt.

Ja ska man spola benen i avkylningssyfte så ska ju vattnet definitivt vara kallt - så kallt det bara går, om det ska vara ngn mening , så det där att folk "kyler" med halvljummet vatten förstår jag öht inte resonemangsmässigt .

Har vara kallvatten så det spolar jag benen med ^_^, försöker att undvika att duscha hela hästen när det inte är varmt ute. Men benen går bra, kan de stå i lera och snö hela vintern så klarar de av att tvätta fötterna innan de går in i boxen :).

Spolar inte gärna av benen heller, har avloppet i stallgången så blir halt vid minusgrader. Ska vara en riktigt lerig häst och att man ska iväg.
Annars får de torka över natten och så borstar jag av det sen

Senast ändrad:

Fast Gimlan - mugg får de varken av lera eller spola benen i sig . Mugg kan de även få i helt torra hagar pga jordbakterier .

Upprepad spolning torka ut benen och få det att sprika där bakteria kan tränga in.
Dessutom kan det kila ner leda där dessa kan bli styv.

Ja alltså OM hästen är rejält varm som vid trav/galopp och högre klasser i fälttävlan ska man spola hästen kallt för att hästen ska komma ner i temperatur..

Alltså så varma blir aldrig en vanlig ridhäst och då skulle inte jag rekommendera att spola några ridhästar kallt på kroppen..

För att få bort lera används varmt/ljummet vatten.. kallvatten tar inte direkt bort leran så bra.

Vid ansträngning användes kallt vatten på benen.

Jag har bara kallvatten i mitt stall, jag spolar inte benen alls och därmed rider jag utan benskydd till vardags när det är lerigt ute.

Precis! ^^

Studien var egentligen till för att får hästen att återhämta sig fortare efter en hårt pass. Och då kom dem fram till detta. Som jag var inne på "att stoppa svettningen" antydde jag på verkligen hästar som har jobbat ;) Inga ljum varma hästar då.

Visst blir det säkert lättare med ljummet vatten för att få bort leran men har inget varmvatten i stallet, så det får bli kallt.

Absolut, kallvatten är bra att använda efter ansträngning men som jag sa tar längre tid innan effekten "kommer igång" jämfört med t ex kyl-lera.

Så....de jag gör varje kväll att göra rent benen på hästarna för att förhindra mugg...? Är egentligen motsatsen till de jag vill uppnå?

På ett sätt förstår jag var du menar med att huden blir torr... har märkt att hovarna blir väldigt torra under denna period när jag tvättar bena...har det något med att göra i det hela?

*kl*

Och själv spolar jag alltid benen med kallt vatten OAVSETT varför jag spolar benen... Varför slösa med varmvatten på benen ?

Jag blir snarare GALEN på de som använder upp varmvattnet på benen...

Spolar med kallvatten om jag behöver kyla benen efter ansträngning etc, i övrigt alltid med ljummet vatten om det finns.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick in min ridtravare lite svullen i vänster fram och markerade jätte lite på höger fram.. Idag när jag kom till stallet var han...
Svar
8
· Visningar
3 088
Senast: MizzFail
·
N
Hästvård Hur "seriöst" tar ni det? Hästen går ute dygnet runt så det är inte pga stillastående. Benen är varmare vid varmt väder och nästan helt...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Ashira
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 104
Senast: vindvissla
·
Hästvård lite frågor... kan man ha kylbalsam under nattlindor? eller är blue lotion bättre? får man linda ben som är blöta av vatten får...
Svar
9
· Visningar
1 838
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit