Spolar ni av benen med varm- eller kallvatten?

Sv: Spolar ni av benen med varm- eller kallvatten?

Precis! ^^

Studien var egentligen till för att får hästen att återhämta sig fortare efter en hårt pass. Och då kom dem fram till detta. Som jag var inne på "att stoppa svettningen" antydde jag på verkligen hästar som har jobbat ;) Inga ljum varma hästar då.

Visst blir det säkert lättare med ljummet vatten för att få bort leran men har inget varmvatten i stallet, så det får bli kallt.

Absolut, kallvatten är bra att använda efter ansträngning men som jag sa tar längre tid innan effekten "kommer igång" jämfört med t ex kyl-lera.

Du mena for att coola ner en Hot Horse, som du ska svalka av dig med kallt vatten efter ett hårt arobics pass.
Visst inte det behövs en SLU studia om "Hur man coola ner kroppen"? (ett elimentär klarhet till o med for djuren).

Har prata vi om hästar som kommer in från hagen och benen spolas ner med kallt vatten.
Man bli valdig fundersom om en del folks brist i "rational tankande"?

Fast Gimlan - mugg får de varken av lera eller spola benen i sig . Mugg kan de även få i helt torra hagar pga jordbakterier .

Härikring hävdas det att så är fallet, att mugg kan uppstå om de går och är blöta/leriga om benen. Fast poängen var till största delen att jag inte spolar benen.

Så varför spolar folk benen? Utöver att benen ska kylas efter ridpass. M

ånga spolar ju för att få bort leran? Vissa för att ta på benskydd, men alla använder ju inte det.

Du mena for att coola ner en Hot Horse, som du ska svalka av dig med kallt vatten efter ett hårt arobics pass.
Visst inte det behövs en SLU studia om "Hur man coola ner kroppen"? (ett elimentär klarhet till o med for djuren).

Har prata vi om hästar som kommer in från hagen och benen spolas ner med kallt vatten.
Man bli valdig fundersom om en del folks brist i "rational tankande"?

Hahaha ja ibland kan man undra vad dom håller på med ^^

Men ibland behövs det en studie på saker och ting som kanske är uppenbart men behöver även få det på papper ;)

Sant,sant men en del var inne på även att spola hela häst, så jag hängde bara på :D

Men däremot så läste jag i en artikel för inte så länge sen om just att spola med kallvatten på hästen kropp. Det är inte så farligt som man kan tro tydligen.
Tvärtom så är de mycket bättre än att spola varmvatten. Studien gjordes på hästar som hade ansträng sig och vart mer eller mindre svettiga. Dom ansåg att det var viktig att snabbt att få hästen att sluta och svettas. Mest för att hejda vätskebristen. Då använde dom isvatten (ja tro de eller ej) och spolade av hästen sen tog dom temperaturen av de vattnet dom skrapade av ifrån hästen, den låg på 25 grader!

Jag skulle vilja veta hur kallt det kalla vattnet var och i vilket land studien utfördes. För mig känns det som en väldigt skillnad om vi är i spanien med 35 grader varmt eller i Sverige. Det är också skillnad på hur djupt vattenledningarna är dragna. I Sverige är det rena döden för mig att duscha i kallvatten, även mitt i sommaren. När jag har varit och rest i sydostasien och även på vissa ställen i sydeuropa är det inga problem med kallvatten - kallvattnet är inte alls lika kallt där som i Sverige.

Hahaha ja ibland kan man undra vad dom håller på med ^^

Men ibland behövs det en studie på saker och ting som kanske är uppenbart men behöver även få det på papper ;)

Sant,sant men en del var inne på även att spola hela häst, så jag hängde bara på :D

Jag undra hela tiden vad folk hålla på med när det gäller Just Plain Common Sense? :banghead:

När jag rid distans kunde jag ta kallt vatten på nacken för att coola ner hästen mellan varv, men aldrig kallt vatten över kroppen, det kunde lossa upp musklarna.

Tyvärr så kommer jag inte ihåg vart studien gjordes, sorry :s Om jag minns rätt låg vattnet på 4 minus, kan vara varmare men inte över 0 eftersom då är det inte isvatten. Och ordet "isvatten" kommer jag ihåg att det stod. ^^

Men för mig känns det som att det kvittar om omgivningen är varm eller inte.

Jag tänker mig mer så här, är det kallt lägger man på täcke, är det varmt lägg ingen täcke på. Ingen går väl ut med sin häst i minus grader utan täcke (hoppas jag.)

Studien var enbart till för att stoppa svettningen därmed häda vätskebristen och får en kortare återhämtningstid.

Jag duschar gärna i kallvatten (kanske inte i minusgrader) men jag sänker gärna temperaturen under en varm sommardag, så det tror jag är lite olika till person från person. ^^

Jag undra hela tiden vad folk hålla på med när det gäller Just Plain Common Sense? :banghead:

När jag rid distans kunde jag ta kallt vatten på nacken för att coola ner hästen mellan varv, men aldrig kallt vatten över kroppen, det kunde lossa upp musklarna.

Det är en skillnad att coola ner en häst eller att stoppa svettningen ^^
Jag tycker också att det låter "skadligt" att hälla kallvatten på varma muskler men tydligen är det inte det. ^^

Det är en skillnad att coola ner en häst eller att stoppa svettningen ^^
Jag tycker också att det låter "skadligt" att hälla kallvatten på varma muskler men tydligen är det inte det. ^^

For att stoppa svettning, coola vi ner hästen med att få ner kropps temp och pulsen med att skritta av hästen.
You know what happens with "QUICK FIXES";)

Nu.....det har att spola av benen.......har dessa New Ager Häst Folk aldrig hört talas om Rheumatism!

KL

Jag spolar benen med kallvatten om hästen är väldigt smutsig. Min bryr sig inte i regel. Det brukar lösa sig självt om det är för kallt eller ej. Är det riktigt kallt så är det fruset ute och då behöver jag inte spola. :)
När jag var i Österrike med hästen för att tävla så spolade alla av sina hästar efter ritterna. Vattnet kom 100 meter ner och var kallt. Hästarna älskade det. Nu var det varmt i luften eftersom det var sommar. Hemma brukar jag inte använda kallvatten om det finns varmvatten att tillgå, men gör det inte det (det är inte alla tävlingsplatser som har varmvatten) så spolar jag hästen med kallvatten. Dock inte på korset och jag skyndar mig på ryggen.

Alla gör olika och detta fungera ypperligt på min häst som svettas otroligt mycket vid ridning.

Men varför skulle de bry sig på benen ? Fattar inte , de har inte ens ngn vidare värme reglering i benen annat än att blod cirkulationen måste igång växelvis för att kroppen ska fungera .

Det är ju just därför man med fördel kyler/värmer benen utifrån anledning till val av kyla/värme .

Att spola av lera i kallvatten finns ju inget syfte med i sig , ska leran av funkar ju varmvatten bäst .

Ska man kyla pga arbete så självklart ska vattnet vara iskallt . Tar ju dessutom minst 15 -20 minuter i iskallt för att öht ha effekt .

Jag skulle vilja veta hur kallt det kalla vattnet var och i vilket land studien utfördes. För mig känns det som en väldigt skillnad om vi är i spanien med 35 grader varmt eller i Sverige. Det är också skillnad på hur djupt vattenledningarna är dragna. I Sverige är det rena döden för mig att duscha i kallvatten, även mitt i sommaren. När jag har varit och rest i sydostasien och även på vissa ställen i sydeuropa är det inga problem med kallvatten - kallvattnet är inte alls lika kallt där som i Sverige.

isvatten helst.. för att kärlen ska dra ihop sig fort även för att man ska rädda muskulaturen så mkt som möjligt oxå. Typ.. Jag är inte helt insatt i dom nya rönen då dom blev accepterade ett par år efter jag slutade tävla fälttävlan på elitnivå.

Alltså skilj på högpresterande hästar och ridhästar här.

Härikring hävdas det att så är fallet, att mugg kan uppstå om de går och är blöta/leriga om benen. Fast poängen var till största delen att jag inte spolar benen.

Så varför spolar folk benen? Utöver att benen ska kylas efter ridpass. M

ånga spolar ju för att få bort leran? Vissa för att ta på benskydd, men alla använder ju inte det.

Att spola av leran med kallvatten för att ta på benskydd är helt värdelöst, då kan du lika gärna borsta av benen.

Ska leran av är det ljummet vatten minst.

*kl*

Spolar alltid med ljummet/varmt vatten. Men det är för att min häst ogillar att bli spolad med kallt, benen går bra men går man uppåt så spänner hon sig och blir irriterad så det får bli varmt.

Lera tas ju också enklast bort med varmvatten som många påpekat.

isvatten helst.. för att kärlen ska dra ihop sig fort även för att man ska rädda muskulaturen så mkt som möjligt oxå. Typ.. Jag är inte helt insatt i dom nya rönen då dom blev accepterade ett par år efter jag slutade tävla fälttävlan på elitnivå.

Alltså skilj på högpresterande hästar och ridhästar här.

Precis - isvatten har visat sig mycket bra för att snabbt kyla ner HÖGPRESTERANDE hästar efter hård ansträngning. Mkt skonsamt för musklerna, har det visat sig

Effekten är densamma på männsikor. Därför har många i världseliten inom t ex friidrott börjat med isbad. Och det ska ske så snabbt som möjligt, så de har tydligen speciella isbad på tävlingsstadion där idrottarna kan krypa ner direkt när de kliver av banan i princip.

När det gäller hästarnas ben så har de inga muskler i nedre delen av benen. Alltså från det som populärt brukar kallas hästens "framknän" resp bakbenens haser. Därför är det inget problem för hästen att där spolas med kallt vatten - och efter ansträngning t o m bäst. Men för ens egen skull är det förståss behagligare för händerna med ljummet vatten ifall man inte bara ska spola av utan även tvätta.

Kan ha kallt vatten på benen, iaf så länge det inte är för kallt ute. Aldrig kallvatten på kroppen. Vintertid stängs vattnet i spolspiltan av pga frysrisk så då spolas inget av naturliga skäl.

Ja, det är bara ben jag pratar om, spolar inte kroppen förutom på sommaren. Svampar ytterst sällan i extrema fall. Nu gäller det lera på benen :-)

Ja och även på lägre presterande hästar så vill man kyla benen är det iskallt som gäller om det ska vara ngn mening /effekt .

Liknande trådar

Hästvård Jag fick in min ridtravare lite svullen i vänster fram och markerade jätte lite på höger fram.. Idag när jag kom till stallet var han...
Svar
8
· Visningar
3 088
Senast: MizzFail
·
N
Hästvård Hur "seriöst" tar ni det? Hästen går ute dygnet runt så det är inte pga stillastående. Benen är varmare vid varmt väder och nästan helt...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Ashira
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 104
Senast: vindvissla
·
Hästvård lite frågor... kan man ha kylbalsam under nattlindor? eller är blue lotion bättre? får man linda ben som är blöta av vatten får...
Svar
9
· Visningar
1 838
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit