Spölängd?

pinky

Trådstartare
Vilken längd (och typ, för den delen) på spö föredrar och använder ni till ridning respektive markarbete?

Jag har just nu ett som är ganska styvt, obalanserat och klumpigt, och dessutom lite för kort i vissa sammanhang.

Det är ca 110 cm långt, men jag funderar på att skaffa ett som är 130 cm. Använder hellre dressyrspöet än longerpisken även om markpassen mer liknar mer traditionell longering stundtals, tycker det är smidigare. Men som sagt lite kort, ibland.

Så, vad har ni för spölängder? :)

Sv: Spölängd?

Jag använder en rak pinne till ridning och markarbete där jag jobbar nära hästen, ca 110 cm lång. Jagtror att det är pil, köpte ett 50p på Ikea för ett par år sedan. Mycket lättare och bättre balanserat än något köpespö jag någonsin haft. Långa raka skott från äpple och rönn brukar också vara bra.

Jag har nog 110 på mitt. Det tycker jag är lagom. Köpte ett hyfsat välbalanserat , mjukt med flärp på från Döbert. Det känns trevligt.

jag kör nog mest med ett utntt och uttjänt gammalt spö som vi inte riktigt vet vem som äger. 110cm och beiget, med en flärp som blivit till en toffs. Det är mjukt och "viftar" bra. Det är inte något precisions-spö, men till att vifta lite är det fantastiskt. För precision så har jag ett annat på 110, men handtaget är inte lika skönt. När jag longerar så använder jag billig longerpisk från hööks i nylån. Bra swish och lättvikt. Om jag tömkör så har jag en gammal knäckt körpisk som är kanske 125-130cm nu mer. Den är hård och är bra att peta med, precision alltså. Jag önskar mig ett spö som är 115cm och lagom mjukt fast lite hårt, med skönt handtag. Sambo har täljt lite björkpinnar, men dom är inte perfekta... än.

Tar Sveas tips på ett i pil, äpple eller rönn och skickar ut sambon igen med morakniven.

Uhmm, fast jag råkade skriva rönn men jag menade lönn...

Till tömkörning och longering använder jag förresten körpisk respektive longerpisk från Piskmakarn. Superlätta och välbalanserade.

Har inte så ofta spö vid ridning, om jag har det blir det ett 70 cm, längre kan jag inte hantera. :o Det är ett svart lätt dressyrspö med tunt handtag och liten "flärp".
Arbete vid hand: Gärna 90 cm eller längre. Dressyrspö som ovan.
Long reining: Kort allroundspö, ca 50cm?
Longering/löslongering: Longerpisk "vanlig" längd

Hur mkt (på ett ungefär) kostar en körpisk från Piskmakarn?

Uhmm, fast jag råkade skriva rönn men jag menade lönn...

Till tömkörning och longering använder jag förresten körpisk respektive longerpisk från Piskmakarn. Superlätta och välbalanserade.

Körpisk vet jag inte, med en ridspö på 115 cm kostade 650 kr. Men spöet är värd var eviga krona så jag köpte 2 för säkerhets skull, de är dessutom handgjorda så därför blir de lite dyrare.

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 949
Senast: Ray
·
A
Träning Har skaffat mig en oinriden 03:a Nyligen! helt underbar häst :love: Så här hade ja tänkt lägga upp min planering med honom. Läs och...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Aniie
·
Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar