Spola mun på häst. Omöjligt?!

Gallardo

Trådstartare
Min häst har slagit av en tand och veterinären drog ut den, men nu sa hon åt mig att jag skulle hålla extra koll och spola ur hålet dagligen så att det inte samlas en massa foderrester där.
Jag har lyckats spola honom 2 gånger genom att en stod och höll i grimskaftet på andra sidan boxväggen och sen tog jag tag i tungan och sprutade.

Idag skulle vi prova igen. Det var helt jäkla omöjligt! Jag och en till tjej försökte spola munnen på honom i en halvtimme, men han ryckte upp och ner med huvudet och kastade sig bakåt så att jag inte kom åt ordentligt. Fick bort en liten bit med foder, men det blev en hel del kvar.

Hur tusan ska man lyckas spola ur hålet om man inte har en munstege och ett antal sprutor lugnande? :confused::cry:
Känner mig helt jäkla värdelös!

Sv: Spola mun på häst. Omöjligt?!

hejsan , har ett litet tips som en vet. gjorde på min häst när hon skulle kolla ögonen på honom o det var att hon knackade i pannan och han blev kollugn då , kanske inte funkar på din , lycka till med din häst! :banana:

Går det att bremsa hästen? Prova det, och hjälp redan som håller i grimskaftet kan även "knacka" hästen i pannan samtidigt som det funkar. Har just haft en likadan process med mammas gammel, spolade rent med slang utan munstege.

Min gammelgubbe slog av en tand för några år sedan.

Han sköljer själv varje dag. Ger alla mina hästar vatten i hink, eller i en metallbalja rättare sagt. Har märkt att när han dricker så sköljer han sitt hål.

Prova att ge din häst vatten i hink så sköljs det säkert när den dricker.

Han har inte haft bekymmer alls med den avslagna tanden.

Har försökt att bremsa, men han låter mig inte ta tag i överläppen. När han vet vad som är på gång så är han jätteryckig med huvudet.
Vette tusan vad jag ska ta mig till.
Vill ju inte att han ska bli munskygg heller.

Han dricker ur hink hela dagarna. Han har vatten i hagen och en hink i boxen, men det sköljs inte ur ändå :/

Du kan testa m att bremsa genom att nypa tag och vrida lite i halsen. Vet en ponny d funkar utmärkt på.

Nu förstod jag inte riktigt hur du menade. Menar du att jag ska bremsa halsen?! Eller menade du att det är lättare att få tag på överläppen om jag nyper tag i skinnet i halsen först?

Nej, det är ju inte lätt för dig att veta eftersom jag aldrig skrev det ;)

På ponnyn har vi bara tagit tag om skinnet i halsen, typ där man sticker sprutan när man ger intramuskulärt, och så vrider man om. d har räckt på den ponnyn. Att få tag på den mulen är inte d lättaste kan jag ju säga...

Min häst opererades i munnen så jag spolade med vattenslang två gånger om dagen i ett par veckor, på han gick det bra men veterinären tipsade om att man kan ta en stor spruta istället om man får problem. Inte lika effektivt men bättre än inget och kanske lite enklare iaf...

Är det inte bara att stoppa in slangen i mungipan då ? Vad ska du hålla i tungan för ? Jag har spolat munnen på massor av hästar, och har bara stoppat in slangen en bit i mungipan...sen sköter hästen rensningen själv genom att den slabbar med vattnet.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir lite förvånad av 'svängningarna' i åsikter som förs fram ang när man ska ge upp och se till att få sin häst utslagen. Så nu...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 378
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka