Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

N

nexa79

Jag har träffat ett antal människor genom åren som jag ridit och jobbat med hästar, som jag verkligen inte tyckt behandlar hästar och/eller medmänniskor särskilt bra. De syns och de hörs, men sällan eller aldrig kan man få höra eller se något vettigt eller bra. Tråkigt måste jag säga.
Jag har varit väldigt förskonad från just dessa människor på senare år, kanske för att jag inte varit i något större stall, utan mer i privata. Men så har jag nu en medryttarhäst som jag rider i den närliggande ridklubbens ridhus, och det tog två gånger innan jag träffade på Henne. :mad:

Hon, som rider i full fart utan att se sig för. Som spöar sin häst helt galet mycket (inte tre fyra rapp utan snarare tio femton per gång). Som skiter fullständigt i om de som är i ridhuset utöver henne gillar att hon ställer upp hinder och hoppar i hundratio knyck eller ej, utan att ens fråga om det är ok.
Hon, som nästan sliter bettet ur munnen på hästen när den skyggar och hon leder den.
Hon som pratar i mobilen med hästen i full galopp varv på varv. Som alltid förväntar sig att alla andra ska vända eller akta sig. Hon, som inte bryr sig om att andras hästar blir rädda av hennes spöande, skrikande och faktiskt även hennes utstrålning. Hon utstrålar ilska!


Jag vet att dessa människor finns, det är inget ovanligt (tyvärr) men VAD SKA MAN GÖRA ÅT DEM?? :confused:
Halva ridklubben avskyr henne som pesten pga hennes sätt, men ingen säger till henne trots allt, för hon plockar rosetter i hoppning som klubben får lite cred för. Men seriöst. Det är hennes femte häst och de föregående har hon ridit sönder. De är slaktade. Jag fasar för hur hon ska förstöra denna nuvarande häst med. Det är bara en tidsfråga ju.

Jag har pratar med henne, men eftersom jag a) inte tävlar b) inte rider en "fin" häst och c) inte är någon hon känner och respekterar så lyssnar hon inte på mig. Tyvärr är jag nog den enda som sagt ett ljud till henne verkar det som. :devil:
TIPS?? Liknande exempel??
HJÄLP!!
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Jag har tyvärr inga konkreta tips men måste ändå skriva och säga att du är ett föredöme som iaf försöker göra nåt! :bow:

Det är för jävligt att folk inte bryr sig om att hästen far illa. Alla som inte försöker göra något signalerar ju att behandlingen är ok. Har du försökt prata med ridskolechefen?
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Tack för berömmet, det värmde ;)
Njä, det är ju det svåra, att det är en inaktiv ridskola, och den som "står för" ridhusets underhåll och privatstallets ordning och reda är typ bästa vän med tjejens föräldrar.. eek! Skulle jag komma och klaga (har ridit några få månader där bara) så skulle jag riskera att dels inte få rida där själv, och dels att den som äger hästarna jag rider får skäll för att jag "lagt mig i" det är DÄR skon klämmer. Jag hade INTE tvekat om det inte vore för detta faktum. Kan man inte hantera hästar ska man inte heller ha tillgång till dem, anser jag.
Jag måste ju säga att jag är aningen villrådig.. Ska ta och byta om och åka dit nu, och så får vi se vad som händer, träffar jag på tjejen igen så vet jag banne mig inte vad jag gör snart. Kanske ber henne att sitta av och få låna hästen och rider den utan spö några minuter, för att visa att den GÅR att rida utan att smiska sönder den.. Men då blir hon väl ÄNNU galnare förstås.
Hmm. Klurigt..
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Kan du inte prata med hon som äger hästarna du rider då?
Kanske hon har lättare att göra sig hörd om hon stått där längre.
Prata med andra ryttare, det måste väl ändå vara fler som tycker att det är galet fast oftast vågar ingen säga någonting förrän någon annan drar upp frågan.

Tycker att det är bra att du försöker göra något!
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Gud vad kul att läsa en tråd där någon faktiskt säger ifrån och inte bara sitter vid internet och gnäller!

Jag hade en liknande dam i ridhuset för ett par veckor sen. Hon red visserligen dressyr, inte hoppning, men lyckades på något sätt ta upp precis hela ridhuset (och huset är stort, 60x40m om jag inte minns fel). Hon verkade dock bli avskräckt av min ponny, som är nästan lika bred som hög och går på som en traktor. Hon lämnade huset rätt fort när jag kom igång :D
Märkligt nog har det börjat gå en del rykten om mig och min misshandlade westernhäst i huset nu.. Om hur jag rider på skarp stång som jag sliter och drar i när jag ska stanna. Eller jag stannar inte, jag sliter tills hästen kastar sig bakåt. Och dessutom hackar jag hela tiden på hästen med mina vässade stjärnsporrar! Usch, jag borde inte få vara där! Det har till och med lämnats in klagomål på att mitt kort borde dras in...

Sen kom den lilla detaljen att jag inte äger vare sig stångbett eller sporrar :angel:
Har ingen aning om vad jag ville ha sagt med det här, det får mig bara på så gott humör varje gång jag tänker på det!
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Jag vill ge dig massa beröm för att du faktiskt försöker göra något åt det!

Tyvärr så är det väldigt svårt, jag försökte själv under min tid på ridskolan. Iofs så var det jag mot en ridlärare då. Så jag hade nog lit mr problem..
Stå på dig, kolla runt bland de andra ryttarna och se vad dem tycker. Du kan ju inte vara ensam om att tycka så här. Är ni fler, så vågar fler knyta an och ni kommer bli starkare.
Jag hoppas verkligen på att det kommer att ordna sig. :)
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Anmäl henne! Det är ren och skär djurplågeri! Man kan få upp till 12 års fängelse eller hööööga böter! Det e olaglit att plåga hästen så! :mad: Mad Dessutom så finns det inte ngn "Finare" Häst än andra! Enligt min mening e alla hästar värda lika mkt! Jag gämför inte ens Robin Z Med shettisen på ridskolan! De e ett liv och har all rätt i världen att ha det bra!
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Ni är ju för gulliga, tack så mkt för berömmet allihop.. Jag kände bara att det får vara NOG!! Jag red idag, och tackar alla ev högre makter att jag slapp henne. Då hade jag inte varit nådig tror jag. Min sambo frågade till och med varför jag var så sur.. det var för jag tänktepå att hon KUNDE komma. Nu slapp vi varandra idag, som tur var, men nästa gång, och nästa... blä!
Jag har funderat på att faktiskt prata mer ingående med matten till "min" häst om saken, men hennes tidigare uttalande har varit att man nog får hålla sig på sin kant eftersom tjejen som är "galen" har känningar och kontakter i föreningens topp, och blir man osams med den tjejen så utnyttjar hon det och så slängs man ut ur klubben. Andra har försökt, och även om man är flera så är det trots allt många som inte vågar stå för sin åsikt på det sättet som man isåfall skulle behöva göra för att någon ska få ett stopp på det. Som sagt, jag är "utböling" så jag skulle våga, men då lär jag nog få offra min medryttarhäst och riskera hans mattes popularitet, vilket inte är meningen..
Ska försöka hitta en mobil med bra kamera o filma henne och ta till andra metoder om filmen blir bra någongång, det är väl vad jag kan komma på just nu *tack för tipset Humelibumlan*
Obehagligt att det ska behöva gå så långt men vad gör man inte för de älskade fyrbeningarna?
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Som någon föreslog så filma det, när du har mycket material så sätter du ihop filmerna så att allting visas efter varandra, den ena hemska scenen efter den andra, dokumentera exakt med datum och allt.
Sedan tycker jag det finns två alternativ:

Visa upp filmen för ridklubbens ansvariga och fråga hur fan det här kan ses som okej och mörkas av dem? Om de inte tar tag i det då så hotar du om (och verkställer) polisanmälning.
Alternativ två är att polisanmäla henne för djurplågeri och lämna in filmen, prata gärna med några vittnen innan som kan ställa sig på din sida. Det är förresten bäst att göra redan vid alternativ ett så att du har någon form av uppbackning vid mötet med klubbansvarige.

Synd att din medryttarhästs ägare kanske kommer drabbas men man kan inte tänka på andra människor här, det är hästarna som lider och om flera i klubben håller tyst för att inte råka illa ut själva så har dem inte mycket sympati att hämta. Men prata igenom det med henne först innan du gör något så hon kan välja hur hon ska agera.

Lycka till!
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

umm, man kan väl bara få 2 år för djurplågeri... ?
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Som flera skrivit, filma.Har du en hyffsad kamera på mobilen så använd den eller göm dig i ngn lämplig vrå och filma. Det var ju så den där tyskan (eller var det holländska?) åkte fast. Hon blev filmad av elever och hästskötare som anmälde henne. Men tänk på att du måste ha flera filmer vid olika tillfällen. Ett tillfälle kan man alltid komma undan med utan konsekvenser. Att bara prata med henne lär inte få stopp på beteendet eftersom det då blir dina ord mot hennes dvs det blir bara en konflikt och risken finns att du får ge dig speciellt med tanke på att hon verkar ha en viss ställning och en viss makt i klubben. Hoppas att det löser sig och en stor eloge till dig som vill ta tag i problemet!!!!
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Härligt med såna människor som du som vågar säga ifrån!!!:bow:
Jag avskyr såna som slår sina hästar.
Har stött på såna människor och oftast handlar det om att dem är livrädda innerst inne men vägrar erkänna det.
:devil:
Lillan
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Jättebra att du vågar säga ifrån.

Jag har alltid hållit käft, just för att folk blir dubbelt arga när man själv inte är ute och tävlar på deras nivå. Hade bestämt mig på förra stället att "ser jag det EN gång till håller jag inte tyst!", men flyttade därifrån och den aktuelles häst blev halt (surprise, 3:e hästen i rad h*n rider sönder...), så jag såg det inte fler gånger.
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Jag tycker som andra här att du ska filma henne! Antingen kan du försöka göra det i smyg och göra en anmälan, kanske anonymt, så riskerar du kanske inte hästen din och dennes matte. Eller så tycker jag helt enkelt att är hon så respektlös och hänsynslös att hon inte frågar andra om saker och ting är okej kan du faktiskt bara ställa dig och filma henne, eller be någon filma "dig" (henne) när ni rider samtidigt i ridhuset... Då kanske hon skärper sig?
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Stod i ett privat stall ungefär ett halvårsedan som där fans galet folk med. Stallägaren var inte kolok hon var som en mini hitler. Gjorde som hon ville tog inte hänsyn till oss som hydre box hos henne. Två av hennes döttrar red dom var bara helt hemska. Den minsta var så borskämd skrek och gapade. Gnällde för massa saker och så körde hon med dom andra flickorna i stallet. Dom fick göra allt åt henne ex bosta hästen innan hon skulle rida. Den älsta systen som red gillade att spöa upp hästen när den inte gjorde som hon ville och det lärde hon andra med att det var rätt. För i hollad gör man så och då är det rätt. Hon hade varit där i tre år och jobbad i något fint stall och stuteri. Hon red hästen hårt red alltid på gramntyge,kortade upp hästen massa. Hon klippte hästen året om för hon var så jävla lat att borsta honom. drog av med en borste snabbt på med sadlen och sedan rida. Jag fick flytta där ifrån för min häst vantrivdes och han gick ner massa i vikt. Han vart så stressad,nervös och orolig när han stod där. Det var fler som flyttade som inte heller stod ut. Så jag vet vad du pratar om förstår dig mycket väl.

Tänker på den gången med då som hade fullt i stallet men hennes dotter skulle ha hem sin häst från holland. Så dom löste problemet med att ta två ponnyer i samma box som nu var galet för liten å ha två små ponnyer i. Boxen var gjord för en häst. Dom tog en av deras enga ponnyer som var 21 år gammal och minsta ungens foderponny och knölade ihop. Stallägaren delade av boxen med ett rep och hängde täcken över repet. Det slutade med att foderponnyan kröp över till den andra ponnyn och trängde in honom i ett hörn och sparkade honom så mycket så han ramlade om kull. Hon var hel galen man såg att hon skulle ha död på honom. fattar inte hur man kan göra så som dom gjorde.
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Hade för länge sedan en ridlärare som stod och tittade på privatridningen (hon bodde på ridskolan och mellan lektionerna fanns 45 minuter för privatryttarna att hinna med ridnign på sina hästar).

När hon tittat i 35 minuter och hästen fått stryk ett antal gånger, ryttaren var blodröd av ilska, hästen sjöblöt av svett (de försökte träna byten vilket absolut inte gick) och kusen dessutom var helt hysterisk frågade hon lite försynt: "vad är det du vill att han (hästen) ska åstadkomma när du prylar honom på det där sättet?".

Oj, vilken effekt det fick. Ekipaget dröp av och det tog nog en vecka innan ryttaren ifråga kom ut till stallet igen. Under tiden fick medryttaren ta hand om hästen, som säkert behövde lite TLC.
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Då förstår jag verkligen ditt dilemma! Lycka till med vad du nu lyckas komma på i alla fall! ;)
 
Sv: Spöar hästen, visar ingen hänsyn.. vad gör man?

Jag kan väl berätta att det där med att tränga in ett par småponnyer i en o samma box är allmänt vedertaget verkar det som.. På ridskolan i Småland där jag jobbade som instruktörselev där hade de ett par ponnyer, visserligen två ston som var bästisar, och de delade inte av boxen alls, men de bodde ihop och jag undrar ju hur de fick plats att vila och så.. Jag jobbade där, och jag försökte prata med min chef, dels om detta och dels om det faktum att en häst som var bakskygg och slängde sig bakåt (han stod i spilta, stor häst) inte fick någon ny grimma för det "kostade för mycket att hela tiden köpa nya till just honom" trots att det fanns en hel husvagn smockfull med allt ifrån grimmor, grimskaft, träns, täcken sadlar o lindor till spön och sadelgjordar som var helt oanvända.
Dumsnål kallas det. Hästens grimma lagades med balsnören och han fick skav på nosryggen och man fick ta bort nosgrimman på tränset för han skulle kunna gå på lektion alls. Dessutom var han huvudskygg sedan innan, detta lär knappast ha förbättrat saken..
Då ska man ta i beaktande att den människa som stod för anläggningen är a-tränare i hoppning och har tävlat internationellt i svåra klasser, och båda barnen gör det nu. Att den människan får ha kvar ridskolan förstår jag inte. Ett annat ex: Ridskolehästarna, som jobbade hårdast av alla hästarna, fyra-fem timmar per dag, fick inget riktigt hö, utan de fick HAVREHALM!!! Behöver jag säga att när jag slutade (sa upp mig i ren frustration efter falska anklagelser att jag gjort saker på fel sätt på lektioner med nybörjare, trots att varenda förälder sa att det inte stämde) så satte jag djurskyddet på honom. Hade tagit kort och dokumenterat i den mån jag kunnat, och de fick visst rätt dryga böter och ett par hästar fick de inte ha kvar för lektionsverksamhet, en som hade konstant ryggont och en annan som hade lösa benbitar som gjorde den oridbar i den mängden, enbart promenader var tillåtet för honom..

Så ja, jag försöker reagera på folk och deras beteende, men det är inte alltid så lätt att stå på sig. Nu när jag faktiskt LÄMNAT medryttarhästen pga andra skäl, så har jag ringt runt och pratat med folk i klubben och de har anmält henne fem stycken utöver mig, så vi får se hur det slutar.. Hoppas innerligt att det blir ett uppvaknande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 020
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 997
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 473
Senast: Jate Volim
·
Träning Var ute tillsammans med mitt varmblodssto, 8 år, och kompisen på sin fullblodsvalack, 7 år, idag på förmiddagen. Någon km längre bort...
Svar
3
· Visningar
981
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp