Spö inne på banan?

P

pago

Hur dömmer domarna på att ha ett dressyrspö in på banan, alltså i själva programet?
På ett KM, blir det Poängavdrag eller hur ser det ut?

Sv: Spö inne på banan?

Tror man blir utesluten direkt man rider in med spö.

men jag är inte säker.

Jag skulle inte prova.

Du kan ha spö med dig in på banan på framridningen men innan programmet börjar ombeds du kasta ditt spö. Om du ej gör dig av med det diskas du.

TR reglerna säjer att om du rider in på tävlingsbanan (eller runt banan om detta är möjligt) med spö, och sedan slänger spöet innan du påbörjar uppridning vid A efter startsignal, skall du straffas med 4 poängs avdrag per domare. Rider du upp vid A och påbörjar ditt program med spöet i handen är du utesluten.

Du kan ha spö med dig in på banan på framridningen men innan programmet börjar ombeds du kasta ditt spö. Om du ej gör dig av med det diskas du.

Beror kanske lite på status på tävling, men jag har aldrig varit med om att de omber ryttaren att slänga spöet. Det brukar vara helt upp till rytttarens eget ansvar att lämna spö innan man ger sig in på banan.

Däremot har jag varit med om att de satt upp lappar om att spöet ej heller får tas med in i collectring sedan det blev regeländring på det.

Beror kanske lite på status på tävling, men jag har aldrig varit med om att de omber ryttaren att slänga spöet. Det brukar vara helt upp till rytttarens eget ansvar att lämna spö innan man ger sig in på banan.

Däremot har jag varit med om att de satt upp lappar om att spöet ej heller får tas med in i collectring sedan det blev regeländring på det.

Det talas om en klubbtävling här enligt TS o på sådana är det ganska familjärt o där kan man vänligt bli tillsagd om spö. Alla är inte proffs o det kan va första tävlingen för ekipaget o de kanske inte har koll på allt. Då kan man få en vänlig tillsägelse:)

Vilket var helt fel eftersom man hela tiden fick ha spöet i collectingring, det misstolkades dock av flera. Nu står det uttryckligen i tillägget i TR att collectingring räknas som framridning och spöet är tillåtet där.

Vilket var helt fel eftersom man hela tiden fick ha spöet i collectingring, det misstolkades dock av flera. Nu står det uttryckligen i tillägget i TR att collectingring räknas som framridning och spöet är tillåtet där.

Jaha! Vad bra!

Precis. Tyvärr händer det även i år att det finns sådana skyltar, och när jag påpekar att det är fel så säger de emot, och när det händer så inser jag att jag inte har TR-ändringarna i tävlingsmappen längre, så det rä bara att lägga ifrån sig spöet.. Suck.

Öm du börjar programmet med spö i handen blir du diskad men får genomföra ritten.

Lånar tråden lite, hoppas det är ok...=)
Får man fortsätta med spöt i handen då eller måste man lägga ifrån sig spöt även om man blivit diskad.

Kan man välja att tävla utom tävlan och då rida med spö?

Hur dömmer domarna på att ha ett dressyrspö in på banan, alltså i själva programet?

På en regional tävling så blir man diskad så fort man kommer in i ridhuset med spö och får inte rida. men fråga din tränare/ridlärare hur det är i din ridklubb :)

TR reglerna säjer att om du rider in på tävlingsbanan (eller runt banan om detta är möjligt) med spö, och sedan slänger spöet innan du påbörjar uppridning vid A efter startsignal, skall du straffas med 4 poängs avdrag per domare. Rider du upp vid A och påbörjar ditt program med spöet i handen är du utesluten.

Jag har hört att man blir utesluten direkt om man rider in i ridhuset eller utanför själva banan om det går. Min tränare sa det iaf... och det började gälla 2006.

Och sen dess är det ändrat (finns i ändringarna för 2007) och Degree har helt rätt.

Du kan alltid fråga domare/arrangörer om du får rida med spö utom tävlan.

vi hade KM i helgen och två ryttare fick dispens om att ha spö och ändå vara med.

Detta är vad som står i TR iaf. citerar

"Spö får man ha på framridningen, men inte medan man rider programmet och inte vid/på tävlingsbanan i samband med förestående start (dvs lämna spöet på framridningen). Collectingring räknas som framridning. Har du spöet med dig till tävlingsbanan får du 4 p avdrag hos varje domare (i kür får du 1% avdrag hos varje domare). Har du spöet med dig in vid uppridning på medellinjen efter startsignal blir du utesluten, du får dock rida programmet om du vill och får en bedömning som vanligt men du är inte med och tävlar.

Ansvaret för att spö inte tas med in till/på banan är helt och hållet ryttarens. Spöets längd får vara högst 1,10 m för häst och 1,00 m för ponny och man mäter hela spöet, inklusive 'flärpen'.
"
De som är markerat med rött är ändringar i 2007 års TR. Detta är inte ordagrant utan en för enkling av TR
:banana:

Senast ändrad:

Det bror på hur hårda dom är, men på ett KM så tror/Hoppas jag inte att man blir utesluten. jag har råkat tävla KM med benskydd, men det var ingen som märkte. hehe :p

Du blir diskad. Man får inte ha spö på någon dressyrtävling. Då blir du diskad fast det är KM. Det står så i reglerna.

Så behöver det inte alls vara. Sist jag red KM i dressyr gick domaren in (godkänd domare) och sa att det var tillåtet att rida programmet med spö eftersom vi skulle se en tävling på klubbnivå som träning.
Nästan alla valde att ta chansen att ha spöet i handen genom programmet, och det bedömdes precis som vanligt. Kändes skumt att ha spöet i handen när man skulle hälsa bara.
Över huvud taget så kan reglerna vara olika på ett KM, för det är klubben som bestämmer - de behöver inte föja TR - om de inte har gått ut i proppen eller nån annanstans och skrivit det, då måste de göra det. På vissa klubbtävlinhgar behöver man ju inte ens ha grönt kort..

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: Amanda_F
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 681
Senast: Lejanna
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 653
Senast: Badger
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 586
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar