P
pago
Hur dömmer domarna på att ha ett dressyrspö in på banan, alltså i själva programet?
På ett KM, blir det Poängavdrag eller hur ser det ut?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan ha spö med dig in på banan på framridningen men innan programmet börjar ombeds du kasta ditt spö. Om du ej gör dig av med det diskas du.
Beror kanske lite på status på tävling, men jag har aldrig varit med om att de omber ryttaren att slänga spöet. Det brukar vara helt upp till rytttarens eget ansvar att lämna spö innan man ger sig in på banan.
Däremot har jag varit med om att de satt upp lappar om att spöet ej heller får tas med in i collectring sedan det blev regeländring på det.
Däremot har jag varit med om att de satt upp lappar om att spöet ej heller får tas med in i collectring sedan det blev regeländring på det.
Vilket var helt fel eftersom man hela tiden fick ha spöet i collectingring, det misstolkades dock av flera. Nu står det uttryckligen i tillägget i TR att collectingring räknas som framridning och spöet är tillåtet där.
Vilket var helt fel eftersom man hela tiden fick ha spöet i collectingring, det misstolkades dock av flera. Nu står det uttryckligen i tillägget i TR att collectingring räknas som framridning och spöet är tillåtet där.
Öm du börjar programmet med spö i handen blir du diskad men får genomföra ritten.
Hur dömmer domarna på att ha ett dressyrspö in på banan, alltså i själva programet?
TR reglerna säjer att om du rider in på tävlingsbanan (eller runt banan om detta är möjligt) med spö, och sedan slänger spöet innan du påbörjar uppridning vid A efter startsignal, skall du straffas med 4 poängs avdrag per domare. Rider du upp vid A och påbörjar ditt program med spöet i handen är du utesluten.