Spö bekymmer

Dee

Trådstartare
Jag rider nästan aldrig med spö inte ens på hoppträningar (Vilket inte tränarna uppskattar...)
Men alla hästar har sina dagar där dom är lite tröttare och segare så då har jag ibland provat att ha spö men då beter sig min häst väldigt annorlunda, hon vägrar att fatta galopp och bara slängtravar eller stanar hur mycket jag än samlar ihop henne före detta fortsätter även fast jag slänger iväg spöet jag tycker deta är väldigt besvärligt för att man vet ju aldrig om man skulle behöva det någon gång i hoppningen ett annat bekymmer är att hon blir VÄLDIGT hetsig när jag rider med spö försöker jag äns byta han så tar hon bettet och rusar iväg...
Jag förstår inte detta beteende alls för att hon är alltid så lugn och samlad annars
(jag använder ALDRIG spöet till att banka eller slå med jag har det bara i handen)
Någon som vet vad detta beror på och hur jag ska träna bort detta?, jag känner själv inte att jag behöver spöet men alla andra (tränare, föräldrar och andra inblandade) tycker att jag ska ha det " i fallatt"

Låter som att din häst kan vara rädd för spöt.... vet du hur den blivit riden/hanterad innan den kom till dig?
Lösningen är troligt som @cirkus föreslår, att rida med det värje dag så den vänjer sig. Du kan även försöka desensitivera hästen vid att stryka den över hela kroppen med spöt dagligen. :)

hur bra är du på att hantera spöet då? dvs viftar det runt en del då du rider eller är det stabilt i din hand och borta ur hästens synfält? sett flera med dressyrspö t ex som petar hästen vid varje steg omedvetet då det svajar så pass mycket av hästens steg. och flera som har spöet rätt ut från sig vilket gör att hästen ser det tydligt då det viftar omkring under lättridningen.

jag har ofta spö då jag rider, speciellt i hoppningen och vid uteritt. använder det sällan mer än att lägga det mot halsen för att rama in ytterligare inför hinder. är ett kort styvt spö så det är enkelt att hålla det undan då jag inte använde det.

men har du ingen nytta av spö så är det ju inte lönt att ha det på träningen. skit i vad tränaren och föräldrarna säger. det är din häst och du som rider. du känner vad som är bäst och om du behöver det så är det ju bara att fiska upp ett spö.

men hemma på uteritter osv så kan du ju ha med det bara för att vänja hästen vid det. aldrig använda för att spöa upp hästen. spöet är inget hästen ska frukta utan att hjälpmedel man har som en tillfällig nödlösning.

Jag rider nästan aldrig med spö inte ens på hoppträningar (Vilket inte tränarna uppskattar...)
Men alla hästar har sina dagar där dom är lite tröttare och segare så då har jag ibland provat att ha spö men då beter sig min häst väldigt annorlunda, hon vägrar att fatta galopp och bara slängtravar eller stanar hur mycket jag än samlar ihop henne före detta fortsätter även fast jag slänger iväg spöet jag tycker deta är väldigt besvärligt för att man vet ju aldrig om man skulle behöva det någon gång i hoppningen ett annat bekymmer är att hon blir VÄLDIGT hetsig när jag rider med spö försöker jag äns byta han så tar hon bettet och rusar iväg...
Jag förstår inte detta beteende alls för att hon är alltid så lugn och samlad annars
(jag använder ALDRIG spöet till att banka eller slå med jag har det bara i handen)
Någon som vet vad detta beror på och hur jag ska träna bort detta?, jag känner själv inte att jag behöver spöet men alla andra (tränare, föräldrar och andra inblandade) tycker att jag ska ha det " i fallatt"

Den är väl rädd.

Vill du vänja in spöet så rid med det. Är hästen rädd för spö/pisk på marken också, eller bara om ryttaren i sadeln har spö?

Använd det inte. Bara ha det i handen. Vill hästen fara runt och hetsa så låt den hålla på. Du rider på som vanligt. Kan vara bra att vänja den vid att du byter spöhand också.

Jag rider med spö av gammal vana. Däremot bestämmer Du ju Själv om Du vill rida med spö. Strunta i föräldrar och annat löst folk... Är hästen lydig och fin utan spö, och du trivs med det, så rid utan då. Jösses. Folk har så mycket idéer ändå. ;) Vill du däremot ha spö - så bara envisas med att ha det i handen jämt.

Minns en gammal lektionshäst som var skiträdd för spö. Den var rädd även det kom en ryttare med spö som satt i sadeln på en annan häst. Då lade vi ned en del jobb på att avdramatisera spöet (smeka med det/klia öronen/dutta på hovarna...), så att hästen skulle funka i lektionsverksamheten utan att få stressmage så fort den såg en hästkollega i manegen.

Om du inte har behov av ett spö så finns det väl ingen anledning att ha ett? Jag rider aldrig med spö och har aldrig fått några kommentarer om det men jag har å andra sidan en väldigt lyhörd häst. Mitt största problem är snarare att få min egen kropp att göra så lite som möjligt. :p:D

Rid med spö jämnt.

Det är enda sättet att låta hästen vänja sig. Jag har alltid spö med ut i skogen t.ex. Används till 99% för att vifta bort flygfän. Mina hästar bryr sig inte ett dugg om vad jag har för spö vare sig det är ett kort hoppspö eller ett långt svajigt dressyrspö.

När jag var liten hade jag en ponny som vart spörädd, redan från backen så fick börja med att vänja henne med spöet redan där. Använda det och klappa med, röra vid henne med spöet både från mark och från ryggen. Efter ett tag så brydde hon sig inte alls. Då vart det enbart en förstärkning vid behov.

Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 861
Senast: super
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 662
Senast: Roheryn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka