Spjärnar i sele

RobertLarsson

Trådstartare
Jag har en japansk spets på 14 år. På sistone har han fått en konstig vana. Så fort man sätter på honom selen vägrar han i stort sett gå. Kopplet är spänt rakt bakåt och man får i stort sett släpa fram honom.
När han går lös i trädgården eller skogen springer och hoppar han hur lätt som helst.

Någon som har varit med om nåt liknande?

Han har gått i sele i 5-6 år (samma sele). Beteendet har kommit gradvis, men jag har tillskrivit det ålder tills nu. För nu rör han sig knappt alls med sele, men bra utan.
Testade precis med halsband med samma resultat.

Då är det läge för att besöka en vet som är duktig på hundens rörelseapparat eller en fysioterapeut som @Voff föreslog.
Någon här kan säkert tipsa dig om någon kunnig i närheten av var du bor.

Med tanke på hu dens ålder, att problemet kommit gradvis under lång tid och den från början var van att gå i sele/halsband så skulle jag boka tid för att kolla upp hunden snarast. Jag tror den upplever ett fysiskt obehag.
Gå direkt till en bra fysioterapeut.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 177
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18