Spinoff - varför rider DU djup och rund

F

Fredrik_

Eller på ett mer teoretiskt plan om ni hellre vill det- vad vill man uppnå med djup och rund?

och med djup och rund och hyperböjd lateralt?

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Hej igen!;)
Ja, det är nog lättare att förklara hur man rider själv än att försöka förklara hur andra rider (och särskilt de i toppskiktet):crazy::angel::idea:
När jag rider djup och rund gör jag det för att:

1. hästen är för stark. Den jobbar "emot" mig och då får den jobba djup och rund tills den finner en ro och balans där. Är de på tok för starka på fel sätt så får de arbeta på lina först för att de ska slippa mig på ryggen som sliter också...

2. hästen är för svag. Den behöver "komma upp" bättre med ryggen

3. När jag joggar fram och av rider jag ganska låg med lite längre hals fast jag vill ändå ha näsan ute. Jag vill i stort sett alltid ha näsan ute om inte hästen är för stark eller svag som jag skrev ovan...då tar jag in näsan lite mer under en period. Perioden kan pågå från ett par minuter under ett ridpass till några veckor...

Böjer mycket åt sidorna gör jag bara om jag känner att hästen inte följer med mig.

Gröna unghästar vill jag ska kunna följa med framförallt innertygeln till att börja med, basics.

Nu kom jag på att det baskemej inte är så lätt att förklara hur man rider själv heller:o:rofl:
Man får ju vakta sin tunga här så ingen tror att man RKar...:crazy:

/Malin

vill bara göra ett inlägg :) Du har ju sett hur jag/min rids, med "manken som högsta punkt"

Så sen är det upp till betraktaren vad det räknas som, jag vet inte.. jag gör som herr ridlärare säger :D

Jag har haft manken som högsta punkt på en femåring i ett halvår...Det är inget fel i det.:angel:
En vacker dag kan man plocka upp dem och sen är det ett avslutat kapitel...
Att rida med manken som högsta punkt (om man gör det rätt!) innebär inte att hästen blir framtung (som en del vill hävda). De ska vara uppe i manken och är de det sliter det ej.

Försöker mig bara på lite peptalk!:bump:
/Malin

Ja, han har ju inga problem att komma upp i formen sen, om man säger så :cool:

Trägen vinner.. tack för pepp. Ibland undrar jag vad det är jag har tagit på mig egentligen, det finns ju lättare hästar :crazy:

Aha, du har en flytkork?

Jag rider djup och rund, i början av passet i skritt, för att hon gärna kryper upp lite med nacken och spänner sig i överlinjen. (allt runtomkring henne kan äta upp henne)
Får med ryggen bättre om hon får gå i lite djupare då och då under passet också. Sedan får hon gå djup, med nosen fram, i slutet som streching antingen i trav eller skritt. Då ska hon också kunna ställa utåt och innåt i djup form.

Jag böjer/ställer henne till vänster och till höger i skritt i början av passet på en volt. För att hon blir avslappnad, lite "mjukgörande". Och för att få koll på vart jag har henne, bogarna, bakbenen osv.

Senast ändrad:

För mig är det ganska enkel matematik:angel:

en häst som vill vara för hög jmf med vad den klarar av- ner!

O vice versa.
alltså en häst som är för låg kan jag ta upp huvudet på o få in bakbenen mer inunder.

om man rider den rund o djup får inte bakbenen vara kvar i stallet- aktivitet!

vad vill man uppnå med djup och rund?

Jag har jobbat bort min hästs enorma underhals/tydliga hjorthals, som denne troligen erhållit av felaktig ridning under flera år hos tidigare ägare.

Första tiden, och än idag med "orutinerade ryttare", eller trött matte, kan hästen springa på med frisk farmåtbjudning om man driver, driver, driver och driver tills hästen stjälper med huvudet i vädret och ryggen så sänkt att den nuvarande lilla sommarmagen släpar i marken, utan att ta tillvara på framåtbjudningen.

Jag har helt enkelt sökt och funnit en trevlig form och överlinje, med hjälp av att ha ridit min häst djup och rund.

och med djup och rund och hyperböjd lateralt?

Det kan man fråga sig. :confused:

Jag kan tillfälligt, böja eller ställa min häst lite extra utåt eller inåt, för att få den att släppa i motsatt sida för att jag ska komma åt bogar och sidor på hästen. Då erhåller givetvis min häst omedelbar "eftergift" vid minsta tecken på "rätt svar på frågan" innan jag gör korta upprepningar.

Men att konstant (?) rida rund och hyperböjd, det kan jag inte se funktionen i. :confused:

Senast ändrad:

Ja, han har ju inga problem att komma upp i formen sen, om man säger så :cool:

Trägen vinner.. tack för pepp. Ibland undrar jag vad det är jag har tagit på mig egentligen, det finns ju lättare hästar :crazy:

Min häst är 17 år, jag försöker fortfarande rida med nacken som högsta punkt....

Han har heller inga direkta problem att komma upp i formen....:D

O vice versa.
alltså en häst som är för låg kan jag ta upp huvudet på o få in bakbenen mer inunder.

Så tänker jag med, exakt.

Men vill tillägga att formen inte är statiskt under ett ridpass, utan varieras ofta.

Aktivitet var ordet!

Ja, det är väl så. Likväl som en häst som springer - ta tillbaka, segar - rid fram (generellt iaf antar jag)

O vice versa.

Logiskt och enkelt uttryckt. Håller med. :)

men sätter ni båda likhetstecken med låg - och djup och rund :confused.

Han har heller inga direkta problem att komma upp i formen....:D

Sällar mej till den skaran:angel: Hästen som måste ha KOLL, på allt:crazy::cool:

Alltså häst som kan spänna sej, höja huvudet för att glo och fjanta för allt möjligt. Försöker rida ganska låg i det läget.
Rund och djup fungerar inte bra på henne i dessa lägen, det gör jag i så fall lite i uppvärmning,när hästen redan är mjuk och relativt avspänd..

Hon blir mkt stark och det skulle bli dragkamp om jag rider djup o rund när hon är spänd och tittig, då får man istället hitta andra sätt och försöka behålla sin egen självbehärskning:crazy: Har provat eftersom andra tycker det fungerar bra, men det blir inte bra.

Annars går det lätt att lägga henne mer djup, när hon är avspänd och få med ryggen, och även att flexa i sidled lite, det är tillsammans lösgörande och ger en mer elastisk häst,som en del i att värma upp och komma igång.

"med djup och rund och hyperböjd lateralt?"
Har gjort det några gånger precis innan töltfattning, för att få med baken och loss bogarna för en tränare. Alltså inte tränarens bogar då...

men sätter ni båda likhetstecken med låg - och djup och rund :confused.

Kan bara svara för mig själv..du kan kalla det vad du vill. Djup, rund, låg. Själv försöker jag inte komplicera det hela genom att överanalysera, jag försöker bara lägga hästen i den form den för tillfället arbetar bäst i. Alltså i den form där hästen har styrka nog att arbeta med sina bakben och få med sig ryggen. Frågan var "varför rider DU djup och rund?" Mitt svar är att om hästen rids djup och rund av mig beror det på att jag tycker mig känt av att det är där den för tillfället behöver vara för att arbeta genom hela kroppen. Just då.

, Mitt svar är att om hästen rids djup och rund av mig beror det på att jag tycker mig känt av att det är där den för tillfället behöver vara för att arbeta genom hela kroppen. Just då.

Ja där har du täckt in allt :D

Angående min fråga så undrar jag bara då Malin i GBG gjorde skillnad på näsan ute - näsan inne...

Annars är jag helt med på resonemanget - tror Patrik Kittel skilde mellan "tekannor" och "dammsugare"...ang om hästen ville gå högt eller lågt med halsen

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025