Spinoff på vinterjackstråden...

Septicemia

Trådstartare
Vad är bäst när man rider på vintern?
Ett par större ridbrallor med plats för underställ under eller vanliga ridbyxor och thermo över?
Jag tycker att thermobyxor stör ridningen mer än underställ men samtidigt verkar det vara varmare...

vad för ridbyxor bör man ha när det är kallt? Skodda? Tygskodda? Bomull eller "elastiskt material"?

Sv: Spinoff på vinterjackstråden...

Jag har alltid haft tillgång till ridhus då jag ridit (endast kalla dock) samt att jag inte haft egen häst föregående vintrar så jag har oftast hoppast över ridningen när det varit som Allra allra kallast. Men jag brukar kränga in ett par långkalsonger i ett par något förstora ridbyxor. Sedan har jag oftast en ordentlig vinterjacka och så en eller två långärmade tröjor + polo under beroende på hur kallt det är..

Thermoridbyxor kommer jag aldrig rida med för man känner sig verkligen lika smidig som en michelingubbe då. Men jag brukar ha några byxor att dra över ridbyxorna också om det är så. Kan vara ett par vanliga mjukisar eller träningsoverollsbyxor, bara de ger lite extra värme (har ju trots allt ett par ridbyxor + långkallingar under).

Men i vinter tänkte jag investera i ett par helskodda manchester ridbyxor samt en ridjacka som är ordentligt varm. Ska kolla lite vad Horseware, Pikeur o Kyra K har för några att erbjuda.. eller om det blir någon annan varm som är bra, sitter bra osv.
Föregående vinter hade jag en klubbjacka den var väll ok, men den kändes rätt så klumpig och otymplig...

När det är lite kallare och kanske några minus brukar jag ha manchester rridbyxor, tycker de är varmare än mina andra i bommul.
När det blir rtiktigt kallt har jag thermoridbyxor över som jag tar av när jag har värmt upp och ska börja jobba ordentligt.

Ska jag däremot bara rida ut och lufta så brukar jag ha underställ och thermoridbyxor över. Tycker det blir så trångt och knöligt med underställ under vanliga ridbyxor.

Hu vilken ångest att tänka på vintern redan :crazy:

Gjorde min bästa inköp i vintras! Hittade underställ i termotyg av ridbyxmodell, förstärkta knä och rumpa samt tunn mudd från foten och till knät. Köpte även ett termotröja. Har nog aldrig frusit så lite om förra vintern. Brukar alltid frysa om knäna vanligtvis men det slapp jag helt :banana: Räckte att jag hade en tjockare tröja och jacka från hästaffären här i Borås :angel: . Ridbyxor och termoställ räckte på benen.

Jag har ett par fleecefodrade ridbyxor som jag köpte på hööks förra vintern, de är kanon!

Sweet skrev:
Jag har ett par fleecefodrade ridbyxor som jag köpte på hööks förra vintern, de är kanon!

Fleece :bump:
Hur kunde jag missa dessa!!? :eek: :D
Jag som har sparat varenda katalog (både hästsport och vanliga kläder) sen -97 som kommit hem i brevlådan... ;)
Finns de med i år också kanske?? :d

Mitt största problem med hööks är dock att byxorna är något för korta och för stora i midjan och över låren för mig...

Den var inte med i katalogen, de var med i ett sånt där extrablad som hööks skickar ut ibland du vet.

Inte ett enda par av hööks ridbyxor passar mig heller, för korta på benen och för stora lite överallt, dålig passform helt enkelt. MEN dessa passade och det är jag glad för, lite korta på benen men det gör inte så mycket, har ju ändå strumpor och stövlar på...

Det förklarar ju saken, fast jag tror att jag har extrabladen sparade nånstans oxå..;) :D

Tror att mountain horse har fleecefodrade ridbyxor.

Ska kolla upp det, jag är väl en av de få som gillar det märket här på buke. :p

Jag har enbart långkallingar + thermridbyxor eller ridbyxor + thermorridbyxor när jagrider ut om det är jättekallt.

Rider jag i ridhuset blir det nog bara manchesterridbyxor, alt. med långkallingar under.

Hörde att Gekås också hade de fleecefodrade ridbyxorna förra året.
En bekant till mig, som jag känner via stallet - köpte sådana för 150:- och då hade hon precis fått precis likadana från sin man ifrån Hööks och de från Hööks tror jag hade kostar runt 400-500:- ? Och det var i stort sett samma byxor nästan. Märket var väll inte det, men annars hade de varit oskiljaktiga påstod hon.

Ja på hööks kostade dom 499 tror jag.

Jag brukar ha ridbyxor samt en tjock jacka oftast dunjacka :love: Måste köpa en ny i år dock.

Någon som har tips på snygga dunjackor kortmodell inte sån där v modell där bak ni vet :p
Har redan kollat Hööks o Börjes

Jag har manchester ridbyxor på vintern och om det är riktigt kallt har jag Craft underställ under byxorna, fast inte under de helskodda det blir för stelt

Jag har inte tillgång till ridhus o är vansinnigt frusen av mig. Rider vintertid alltid i Hööks termo ridoverall. Bästa köpet sen jag köpte hästen :love:

Jag brukar ha långkallingar under ett par lite större ridbyxor, eller bara ridbyxor med träningsbyxor över när jag pysslar i stallet och när jag ska rida tar jag av träningsbyxorna under tiden. Är det riktigt kallt händer det väl ibland att jag rider med träningsbyxorna över också. (har inget ridhus utan rider ute året runt)
Thermobyxor tycker jag inte alls om.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
918
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 007
Senast: Calmiche
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka