Spinoff på "Veterinärernas hjärtefrågor" Hovar

Trix

Trådstartare
Det verkar vara ett väldigt infekterat område, att döma av kommentarerna.

Mitt ena fullblod har väldigt tunna sulor, och blir därmed ömfotad utan skor. Det andra fullblodet blir inte speciellt ömfotad om hon tappar en sko för hon har tjockare sula, det är inte hela världen om hon får gå en dag eller två tydligen. Ingen av dem har dålig hovkvalitet, däremot ganska tunna hovväggar.

Problemet många gånger med fullbloden och tappskor, som jag ser det, har inte med hovkvaliteten att göra, utan att man bygger om dem från löphästar till ridhästar. Om de samtidigt är unga och växer fortfarande är det inte konstigt att de inte har full kontroll på extremiteterna och därmed trampar på sig när de stojar runt.

Ni må tycka vad ni vill om fel i aveln, men nu är det som det är, de är inte avlade för att gå som barfotahästar, man har prioriterat andra saker.

Hästar har gått med skor i århundraden, t o m romarna hade skor på en del av sina hästar. Jag förstår faktiskt inte problematiken. Vissa raser fungerar utmärkt utan skor, andra inte.

Sv: Spinoff på "Veterinärernas hjärtefrågor" Hovar

Var ju också med i den andra tråden med min defekta häst som inte kan gå oskodd fram pga extrem plattfothet och tunna sulor.

jag blir dock lite osäker på vad du vill med tråden. tappskor är ju en sak och tunna sulor en annan?

precis som du säger har tappskor mkt att göra med balansen och försvinner ofta med rätt arbete och muskling, som även påverkar steget och hästens rörelsemönster.

plattfothet och tunna sulor är som sagt lite av ett annat ämne, iallafall om man får se till förra tråden.

Jag kan ju redan nu säga att min 1,5-åring inte kommer att kunna gå oskodd när han blir äldre. Han ömmar betydligt mer på olika underlag än sin jämnåriga kamrat och nu ber jag bara om ordentligt med snö för "knögglet" gynnar honom inte på något sätt.

Jag förstår kanske inte heller, men om man har ett rasbundet problem så finns det väl all anledning att försöka förbättra det genom att mer kritiskt granska avelsmaterialet och enbart avla på hästar med god hovkvalitet (plus andra önskade egenskaper förstås). Det gäller förstås alla raser och även andra djurslag, som t ex hundar med HD, ED och allt vad det heter.

Man kan acceptera att så här är det och att vissa hästar behöver beslag i högre utsträckning än andra, men att inte tycka att det är viktigt att arbeta för en förbätting känns lite konstigt.

Och jag kan säga att ingen av mina hästar kan gå barfota fram pga att de ömmar på hårt, ojämnt underlag. Det funkar dock ok i hagen (utom vid fruset knöggel) och om man anpassar ridningen, t ex håller sig till ridhuset eller väljer mjuka sandvägar. Ingen av dem är fullblod.

Vet inte riktigt vad som är meningen med tråden...? Men mitt fullblod har aldrig gått löp, reds in "som halvbloden" när han var 3 och har haft ett normalt ridhästliv med dressyr/hopp/fälttävlan. Ingen galoppträning alls.

Men aveln kan man inte sätta åt sidan. Sulorna är tunna, hovslagaren tycker väggarna är tunna som cornflakes. Han är jätteöm utan skor och har fått några hovbölder nu under hösten. Han kan få lite tappskor om han går utan boots, så han har boots dygnet runt nu. En tappsko kan resultera i både en jättefin hov där skon bara "lossnat" eller en jätteful, trasig hov.

Han är 11 år men ganska fumlig av sig, slår sig lätt osv. En kombination av hans personlighet och aveln som ger lite kassa förutsättningar :p

Visst är det en defekt med dåliga hovar, MEN fullbloden föds upp för att i första hand springa fort.
Jag har själv ett antal fullblod och vissa har bra hovar, andra inte.

Men väldigt få uppfödare av fullblod skulle betäcka med en hingst för att få starka hovar, om den ej kan springa eller lämna vinnande avkommor. Det är som med färg, spelar ingen roll vilken färg en häst har, bara den springer fort!

Man får acceptera att många fullblod behöver mer hovvård än andra raser.

Jag förstår kanske inte heller, men om man har ett rasbundet problem så finns det väl all anledning att försöka förbättra det genom att mer kritiskt granska avelsmaterialet och enbart avla på hästar med god hovkvalitet (plus andra önskade egenskaper förstås). Det gäller förstås alla raser och även andra djurslag, som t ex hundar med HD, ED och allt vad det heter.

Man kan acceptera att så här är det och att vissa hästar behöver beslag i högre utsträckning än andra, men att inte tycka att det är viktigt att arbeta för en förbätting känns lite konstigt.

Ja jag tycker det vore viktigt, men i aveln har man nog prioriterat annat, dvs snabbhet, men jag tycker det vore viktigt. Ett problem är nog att fullbloden vi har i rätt hög grad har gemensamma gener om man går en bit bak, så negativa saker förstärks ju då liksom positiva också, till viss del i alla fall.

Men sen tycker jag inte att det är så farligt om hovarna sköts, (eller så är jag härdad.) Aluminiumskorna är ett problem, sen blir det bättre. Min med dåliga fötter kunde trots det gå barfota i gräshage så att hovarna fick återhämta sej ett par skoperioder under första åren. Det gjorde hasn hovar mkt bättre.

Hörde en tränare som även skor sina som sa att h*n gör så med sina, barfotaperioder för att hovarna skulle bli bättre. Men ridas utan skor kan inte de flesta. Inte utan framskor i alla fall, men jag vet fullblod som kan gå utan bakskor om ryttaren undviker alltför slitande underlag men det gäller ju många andra än fullblodshästar. Flera av våra ponnyer kunde inte heller gå barfota när dom började ridas lite mer.

Mitt gamla sto red jag utan skor bak när hon sattes igång, hon gick helt barfota är hon hade föl, tex. När man började rida mer behövde hon skor även bak, pga mycket grusvägar osv.

Mitt sto kan jag rida ett par dagar om hon tappar en baksko men bara på mjukt underlag. Hon blir inte blockhalt av det. Fram sätter jag gummisko och i hagen kan hon klara ett par dagar utan att bli alltför öm. Inte så ovanligt, så är det med många halvblod och andra raser också.

Jag tror att om man är noga med hovarna och lyssnar på hästen behöver inte fullblodshovar vara alltför stort problem. Det här stoet har tyvärr en genetisk benägenhet att få hovbölder lätt, det som hos andra kanske gett bara en ömhet, som sömstick, som sen gått över när sömmen tas bort, har tyvärr för ofta lett till hovbölder på henne. :cool: Tyvärr vanligt i den släkten på mammans sida.

Naturligtvis vill man avla på hållbara hovar.

Visst är det en defekt med dåliga hovar, MEN fullbloden föds upp för att i första hand springa fort.
Jag har själv ett antal fullblod och vissa har bra hovar, andra inte.

Fullbloden är ju ädla och lätta i typen vilket givetvis även då ger nättare hovar med tunnare väggar bla.
Jag tror inte att det skulle vara önskvärt ur hållbarhetssynpunkt i de farter som fullbloden kommer upp i om ett de hade fötter som ett stort, tungt halvblod av äldre modell.

Man kan även på de moderna, ädla halvbloden, se att många har nättare fötter, en effekt på att de numera har längre ädlare ben.

Jag tror inte att man i avelsarbetet medvetet genomgående har skitit i hovarna utan det är en bieffekt man riskerar få på köpet, om man vill få fram en ädel högrest häst!

Jag tycker om de moderna, ädla, explosiva sporthästarna/halvbloden men jag tror att man får akta sig så att deras kroppar inte blir för tunga gentemot deras ädla, långa ben och nätta hovar!

Man får acceptera att många fullblod behöver mer hovvård än andra raser.

Jag tycker inte att man ska acceptera något som går att förbättra. Självklart har man avlat för snabbhet, det behöver man ju inte ha så mycket i skallen för att begripa, men att sedan tycka att det är ok att man på köpet får med negativa egenskaper? Är det ok att avla fram allt snabbare hästar på individens bekostnad?

Inom hundaveln försöker rasföreningarna sanera och vända den negativa trenden. Må så vara att retinopatier och HD är ett större problem, men det är sunt att bedriva ett avelsarbete för sunda individer.

Ska tillägga att jag inte har en aning om hur ärftligheten av problemhovar inom fullblodsrasen ser ut.

Kollade för skojs skull igenom årets hingstkatalog för fullblod. 39 hingstar finns med. 4 av dessa kommenteras negativt vad gäller hovarna. Ex breda och platta.

10% med "dåliga" hovar är ju ej exceptionellt.

Många fullblod har tunna väggar. Det vara bättre att sko med galoppskor, där sömmen hamnar längre ut. Och att använda slim-söm i stället för som normalt E4.

Hm. Man har i 400 år avlat på snabbhet. Nånstans verkar man ha glömt det här med hovkvalitet. Känner väldigt få fullblod med riktigt bra hovar, min hovis håller med.
Det lär väl ta ett antal år av medvetet avelsarbete att rätta till detta - och lyckas man inte avla både bättre hovar och snabbare häst så lär väl galoppsporten prioritera snabbheten...

Det är som det här med att avla på ston som måste caslick-opereras för att behålla fostret. Det nedärvs ju också, varför avla på ston som inte har normala (optimala) organ för att få föl?

min häst kan inte gå barfota då får han hovböld så han behöver sulor hela tiden. men han hade så extremt små hovar när jag köpte honom nu har dom börjat bli bättre.

dom som hade honom innan mig hade verkat ner honom totalt på grund av att han hade så stora hovar tyckte dom, vilket nu leder till hovböld :'(

Om pållen mår bättre med skor - låt honom ha skor. Väldigt få fullblod klarar sig barfota. Min nuvarande kärlek fick gå barfota från mars till augusti och mådde bra av det, men då var han "avställd" och gick och skrotade i gräshage. När jag satte igång honom behövdes skor.
Min förra häst fick gå med sulor i typ ett år, sen klarade han sig utmärkt med bara skor.

Det genetiska spelar såklart in, men man glömmer nog många andra faktorer som kan orsaka dålig hovkvalitet bland fullblod, iaf de i galoppträning.

-De börjar skos väldigt tidigt då hoven inte är färdigutvecklad.

-De tränas ofta hårt i snabba tempon som ger hård påfrestning på hovarna, och däremellan blir det mycket stillastående vilket inte gynnar hovmekanism och blodcirkulation.

-Välutbildade, erfarna hovslagare kostar för mycket pengar att anlita, så precis som inom travet blir det rätt mycket "hemmafix".

-Hänsyn tas inte alltid till rehabilitering av förstörda hovar, som i hobbyhästens fall kan handla om tex träning anpassad till hovens begränsningar eller barfotaperiod över tex sommarbetet.

-Det prioriteras oftast att hoven ska hålla för nästa löp, hoven lappas ihop kortsiktligt och man har startat en "ond cirkel" som kan vara svår att bryta.

-För mycket stillastående och ingen naturlig återfuktning (vatten utifrån, blod inifrån) ger sprött horn som under hård påfrestning och ev felbelastning orsakar sprickor och klyftor i hornet.

Mm mm

Det handlar mycket om flera faktorer som samverkar och då uppstår problem. Ger man hoven rätt förutsättningar för att bli frisk och stark så går det ofta att förbättra kvaliten, men oftast prioriteras människans längtan efter prestige eller ekonomisk vinst...

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 552
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?