Spinoff på transportskyddstråden!

Sv: Spinoff på transportskyddstråden!

Var noga med skydd förut såsom senskydd, någon form av skydd bak och transportskydd. Numera har jag lagt alla "ridskydd" på hyllan utom möjligen senskydd om jag hoppar. Det är lite olika. Varför? Jag tävlar distans och vill inte att hästen ska få skit under skydden som skaver och hästen som jag skyddade stryker sig inte. Det kanske kan vara en billig livförsäkring men då tar jag risken och inte skyddar i alla fall :p

Transportskydden åkte av fast jag inte riktigt vet varför. Hon är skodd men det känns fortfarande lite onödigt att ha dem. Däremot lär väl transportskydden åka fram nu när hon går broddad.

Använder transportskydd på skodda hästar. Inga skydd i hagen, ev boots vid problem med tappskor. Skydd vid ridning efter behov.

*KL

Skulle aldrig våga lasta herrn utan transportskydd, är alldeles för rädd om honom för det. Han är heller inte expert på att åka transport...

Har aldrig skydd i hagen, men skulle antagligen ta på bootsen om han hade varit broddad.

Har sällan skydd vid ridning då jag mest rider i skogen just nu (har haft hästen ca 1,5 v.) men vid hoppning på banan eller i terrängen åker senskydd och strykkappor på. Om underlaget är sådant att han behöver broddas kommer han ha bootsen på också.

Vet att många har skydd när de rider ute i skogen, men jag är mer rädd att det fastnar massa skit under då skogen är... ja skog. Pinnar, lera, högt gräs osv osv.

Har en varmblodsdam på 13 år och använder alltid transportskydd när hon ska transporteras, bara för att hon slår lite med benen och kan trampa på sig själv när hon åker.

Använder lindor om jag ska rida dressyr på banan och ska jag ut i skogen blir det senskydd fram och strykkapor bak - hon kan gå och sparka på sig själv när man rider. Och sen tycker jag det känns säkrare med skydd.

I hagen och inne har hon inget skydd förutom täcke fast hon är skodd fram + bak och broddad med 4brodd/sko.

Vet att många har skydd när de rider ute i skogen, men jag är mer rädd att det fastnar massa skit under då skogen är... ja skog. Pinnar, lera, högt gräs osv osv.

Just därför jag har skydd, för att skydda mot pinnar ;)

Med välsittande skydd är risken att få in något under skydden minimal

Jo, men i skogarna där vi rider är det massor med bôs som lätt kilar in. Finns inte upptrampade stigar överallt och har sett några riktigt fula skav... Dock aldrig varit med om att en häst skadat sig på en pinne, men det har säkert hänt för någon annan.

Transport skydd på eller lindor/boots vid transport.

Boots fram i hagen då han ej får kliva av sig skorna(dåliga hovar)

Skydd runt om när jag rider.
Riktig klumpeduns som kliver på sig själv om livet blir för kul!

Använder transportskydd förutom när jag åker till hoppträningen (3 min resväg).

Använder skydd i hagen första dagarna med brodd för året, annars inga.

Använder alltid någon form av framskydd vid ridningen, i princip aldrig bak.

när jag köpte min häst i våras lindade vi bara benen när vi skulle flytta honom, tog bara ca. 30minuter.
för ett tag sedan köpte jag transportskydd eftersom vi åkt ut på lite clear rounder osv.

använder inga skydd i hagen.
när jag hoppar använder jag senskydd och bakstrykkappor.
vid dressyr ingenting, fast jag har olika lindor i olika färger :p (om jag skulle få för mej att linda el. matcha)

Hej alla :)
Jag brukar nästan alltid ha skydd/lindor när jag rider, olika modell beroende på vad jag ska göra. Jag har alltid skydd i transporten, men aldrig några skydd i hagen.

Ha det bäääst!! Kramar från Linnéa & Musse :banana:

I transporten: Alltid skydd eller lindad med pad. Detta för att hästen står trångt, är i en situation som strider mot naturen vilket gör att risken att den blir stressad är större, det rör sig och gungar och svänger utan att hästen är beredd - har ni provat själva att stå i en transport under en färd? Det är inte så lätt alltid att hålla balansen.

I hagen: Adrig skydd eller lindor av ngt slag om det inte av ngn anledning behövs tillfälligt. Hästar är gjorda att gå ute och risken med skydd i en hage är att de åker ner när de rör sig mkt så att hästen till slut kanske fastnar, snubblar, halkar eller blir rädd.

Vid ridning: Senskydd brukade jag ha på min förra häst då han snubblade en hel del och jag gärna ville skydda senorna för slag när han inte visste vart han hade fötterna. Vid behov har jag skydd men sällan. Min nuvarande häst har aldrig haft skydd. Jag upplever att han slår sig lite ibland med bakbenen då han är ung och lite obalanserad och ojämn. Om det verkar ske mkt får han kanske ha senskydd första tiden innan han fått ordning på sig. Men änsålänge verkar det inte vara så illa.

Jag anser att skydd bör användas med förnufft. Skador kan alltid inträffa och man får inte låta sitt beskyddande gå ut över hästen så att den utsätts för andra risker eller blir lidande pga en dålig livssituation. En häst ska kunna gå i terrängen i hagen utan att gå sönder och kan den inte det så är det kanske inte så mkt häst o ha. Skador kan inträffa men så är det med allt. Man måste ta risker för att leva ibland och jag anser att det är viktigare att min häst lever ett lyckligt liv i stora, kuperade hagar med andra hästar, än att han ska leva länge i små, tomma fyrkanter utan närhet av andr hästar. Men jag anser inte att det finns ngn anledning att INTE ha skydd på i situationer som innebär stora risker, i onaturliga situationer, sålänge de inte gör ngn skada.

Risken att han skadar sig i en transport utan skydd är större än risken att han skadar sig pga dem när han åker.

Risken att han skadar sig i hagen utan skydd är mindre än att risken att han påverkas negativt av att ha dem på sig.

Man får helt enkelt piroritera. Jag är ingen lat hästänniska och tycker inte att det finns ngt som motiverar varför jag ska låta bli att skydda hästens ben samt plocka av broddar, när han ska transporteras.

*kl*

I transporten
Alltid transportskydd eller BoT snabbandage. Vill inte lasta utan även om hon oftast är väldigt snäll och lugn när vi åker.

I hagen
När det är fruset och isigt som nu så går hon i en rasthage. Hon har inga skydd då eftersom hon inte har broddar då. Men hon brukar ha sina BoT snabbandage på sig.
I stora hagen har hon inga skydd.

Vid ridning
Alltid skydd runt om. Har lite olika men oftast senskydd fram och kotskydd bak. Har även strykkappor fram och bak ibland. Lindar ibland, men det är inte så ofta (Då blir det fleec med pad under).
När hon är broddad har hon även boots runt om.

Lite variationer på de tre hästarna.
Vid transport åker en med transportskydd runtom, en med transportskydd fram och vanliga kotskydd+boots bak, en med lindor+boots runtom. När den lilla var ännu mindre och då oskodd åkte hon utan transportskydd.

Vid ridning/tömkörning/annan "markbunden" träning så är det senskydd fram som gäller. Ibland skippar jag det på den lilla när jag ska tömköra eller om det bara ska skrittas.
Vid hoppning och t.ex. uteritt i skogen med mer än skritt och trav så är det senskydd fram och kotskydd bak.
Den häst som går terräng har då N.E.W-skydd runtom samt boots fram och ev.bak, beroende på broddningen.

I hagen går alla tre utan benskydd.

Transportskydd använder jag,tycker det är en självklarhet då de så lätt kan skada sig i transporten och för säkerhetens skull!Använder vanliga fram och bakskydd då jag hoppar.
Om sådant väder att det går att galoppera i terrängen då han har broddar,så har jag boots så han inte trampar på sej

KL

Jag har transportskydd eller lindor+boots när vi åker - hon står alltid still men man vet ju aldrig...

Boots i hagen så att hon inte trampar av sina DYRA specialskor för ofta.

Lindar benen när vi "finrider" för tränare, annars bara skydd om det är säsong för stubbåker som ju kan stickas på känsliga hästben...

Du kan ju inte jämföra transportskydd med skydd i hagen :eek:

I hagen kan hästen röra sig fritt - jag har inga skydd och hittills har ingen häst krävt skydd heller (skadat sig upprepade gånger). Har inte skydd vid brodd heller, har lägsta vinterbrodden och ser ingen direkt ökad risk med dem. Och ja, hästarna far runt som idioter även i beckmörker och vi har en kuperad hage.

Under ryttare rids hästen förhoppningsvis i ett balanserat tempo i god form - hästen bör inte behöva skydd. MEN, jag kräver oxå mer av hästen för att utveckla den och hästen kan tappa balansen osv. För att hästen inte ska straffas genom ett påslag om den försöker men inte orkar så har jag skydd. Har skydd på skodda benpar, fram på oskodda under ridning. Skrittpromenader osv går alla utan skydd.

I transporten däremot är hästen HELT utelämnad till din körning OCH andra trafikanters körning - det senare tror jag många missar. Du har ingen annan möjlighet än att tvärbromsa om någon kör ut framför dig och du kan råka ut för bil/släpfel som kan leda till sådana manövrar. Därför anser jag att det är var mans skyldighet att skydda sina hästar på lämpligt sätt då tramp på kronranden bla är väldigt lätt hänt.

Ja, jag kör alltid med höga transportskydd och ser det lika självklart att välnja unghästarna vid dem som vid att bli lastade.

Nästan alltid transportskydd, annars boots och sen skydd.
I hagen boots när hon är nyskodd annars får jag ha ut hovslagaren flera gånge i veckan. Efter ca 1,5 vecka utan skydd.
Senskydd vid ridning och boots vid broddar.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då...
Svar
11
· Visningar
3 004
Senast: axel
·
Hästvård Min häst har sedan han vinterskoddes med brodd och allt som hör till och även sedan han fick sällskap i hagen börjat göra illa sig...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 447
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar