Spinoff på transportskyddstråden!

Pansi

Trådstartare
Var ju många olika åsikter i tråden om hurvida man använder transportskydd eller inte, så då blev jag nyfiken på hur ni använder skydd utanför transporten.

Ni som absolut alltid måste ha transportskydd, har ni alltid skydd i hagen och vid all ridning också? Och tvärtom, ni (vi) som inte har transportskydd, hur skyddar ni era hästar annars?

Jag själv har inte transportskydd, aldrig skydd i hagen förutom boots på broddade hovar de tre dagarna om året vi har snö här, och vid ridning får de hästar som stryker sig ha skydd, resten går nakna. Möjligtvis kan lidor åka på om det ska se lite fint ut.

Så, hur gör just du? Fritt fram! :)

Sv: Spinoff på transportskyddstråden!

Använder transportskydd. Har inga skydd i hagen men vid ridning skydd alla fyra/lindad, och boots fram om han är broddad. Ska jag bara skritta en sväng så kan jag skippa skydden men jag tycker att det känns som en bra försäkring att ha skydden på om han skulle stryka sig vilket han gör då och då framförallt bak.

jag använder transportskydd. Skyddar alltid alla fyra vid ridning, lindor ev senskydd/strykappor i skogen och vid hoppning samt boots när han är broddad. Använder inga skydd i hagen, men skulle gärna vilja ha honom inlindad i bomull dygnet om. dock lyckas jag stå emot den frestelsen av hänsyn till hans mentala hälsa.:p

Använder transportskydd. Har inga skydd i hagen, har oftas inga skydd när jag rider

Har inte transportskydd , har pratat med en av de som transpotera o kör land o rike runt o han sa att transportskydd var av ondo de bara ställde till det,de ville helst inte ha transportskydd. Men jag brukar ha senskydd o stryk kappor vid transport ( hjälper kanske lite)

Inget i hagen !

Alltid när jag rider har jag senskydd o stryk kappor.

Har inte transportskydd på, han sparkar av dom, så blir lindor istället.
När han rids är det lindor eller skydd runt om. Skrittar vi på vägen kan han gå utan ibland.
I hagen har han senaste veckorna varit lindad fram pga nytt överben som svullnar om han inte är lindad.
Blir skydd bak så fort han får sko bak då han stryker sig, skulle han bli broddad blir det även boots på.
Kan lägga till att han står lindad om nätterna runt om.

transportskydd alt, lindor + boots vid .
i hagen har jag skydd runt om.
när jag rider har jag skydd runt om.

Inget i hagen på någon av dem.

I transport senskydd på hästen som är skodd, inget på barfota hästen.

Vid ridning/motion, inget på barfota hästen, den andra har jag ofta senskydd på vid ridning, som lite helgardering, strykkappor bak vid longering då han slår på sig då ibland.

Inga transportskydd.
Inga skydd i hagen.

När jag rider sätter jag på skydd efter vad jag ska göra.
Ut i skogen, oftast inga skydd.
Träna och göra rörelser där hon korsar benen, skydd fram/lindor runt om
Reiningträning och liknande, Skydd runt om, eventuellt stopp-skydd om vi ska träna slidingstops och spinn!

Inga skydd i hagen eller vid transport.

Endast skydd vid hoppning och galopparbete ute.

Åker med skydden till hoppträningar, annars inget.

Alltid transportskydd, hästen är skodd runt om

Vid ridning anpassar jag skydd efter vad vi ska göra... Ut i skogen har jag oftast alltid skydd runt om, damasker.

Ridning på banan brukar jag kunna strunta i skydden oftast men vet jag vi ska köra ett "riktigt träningspass" så åker damaskerna på. Senskydd fram och strykkappor bak vid hoppning.

Skydd på i hagen ibland, brukar bli första dagarna efter skoning med brodd + boots fram. Men tar av dom sen när han vant sig. Vet inte om det hjälper men det känns bättre för mig i alla fall.

Inne är han naken, massa spån i boxen. Även massa spån i transporten

Använder alltid transportskydd. Alltid - i hagen och inne - gummiboots fram på då han lätt trampar av sig skorna (fullblod) och vid ridning andra boots, senskydd och strykkappor. Hästen är fortfarande ganska obalanserad, känns det som, och har lite svårt att hålla ordning på benen vid ridning. I hagen inga andra skydd än bootsen.

Måste berätta vad en kompis sa när nån frågade varför hon inte använde skydd på sin häst när hon red: "Nä, jag har ju bara en sån där vanlig häst." Hon hade ett halvblod till hobbyridning...

ALLTID transportskydd på skodd häst, oavsett hur välartat de står/åker/går på/går av. Gärna transportskydd på oskodda med, men där är jag inte lika rabiat.

Inte skydd i hagen som regel, har dessutom fyra brodd/sko under vintern. Inga skydd ändå utom om hästen bevisat sig vara en första klassens klumpeduns. Eller om de stryker sig häftigt. Fblkillen stryker sig, men har inte skydd i hagen numera ändå. Har direkt efter skoning boots fram för minska risken för skoavtramp dock. Inte annars. Dock skyddar jag benen i hagen vid hopsläpp etc. Och haft en förstklassig klumpeduns som hade skydd i hagen. Men inte 'på automatik' såsom för transportskydd.

Lillkillen är 2½ (nä, 3 idag ju *s*) och skodd fram och broddad med 4 brodd/sko, fick inte ens skydd första dagen med skor.

Skydd vid ridning runt om på fblherrn, stryker sig bk, men jag vill skydda resten med. Billig livförsäkring, som transportskydd. Andra hästar har fått gå utan skydd, men vill gärna ha skydd samt boots fram på unghästar, dock inte rabiat där heller.

Jag använder alltid transportskydd om hästen är skodd. Är den dessutom broddad kan jag även ha boots under skydden.

Vid ridning har mina hästar alltid skydd fast de inte direkt slår på sig. Detta är för säkerhets skull. Har boots på om jag hoppar och hästen har brodd. Lindar gör jag mest för att det ska vara fint, eller om jag tror att det blir bättre för benen när jag t.ex. rider på fruset underlag eller nåt annat.

I hagen har de aldrig benskydd. De springer sällan i hagen och jag tror de har bättre koll på benen utan ryttare dessutom.

Har alltid transportskydd när vi åker då hon slår fram och sparkar bak.
Boots i hagen då hon är en fena på att trampa av sig skorna.
Skydd bak och boots fram vid ridning, men är lite beroende på var jag rider.

Var ju många olika åsikter i tråden om hurvida man använder transportskydd eller inte, så då blev jag nyfiken på hur ni använder skydd utanför transporten.

Ni som absolut alltid måste ha transportskydd, har ni alltid skydd i hagen och vid all ridning också? Och tvärtom, ni (vi) som inte har transportskydd, hur skyddar ni era hästar annars?

Jag själv har inte transportskydd, aldrig skydd i hagen förutom boots på broddade hovar de tre dagarna om året vi har snö här, och vid ridning får de hästar som stryker sig ha skydd, resten går nakna. Möjligtvis kan lidor åka på om det ska se lite fint ut.

Så, hur gör just du? Fritt fram! :)

Använder numera alltid transportskydd (slarvade rejält förut, men efter att min ena häst överlevde en transportolycka för 10 år sedan tack vare att han hade transportskydd så åker skydden ALLTID på vid transportering nu). Föl/oskodda unghästar åker utan skydd (upp till 2 års ålder ungefär) om de kan uppföra sig i släpet (men oftast är det bara fölisarna som åker utan, av förklarliga skäl är det lite svårt att ha skydd på dem)

Har aldrig skydd i hagen (har heller aldrig broddar i hagen).

Inga skydd vid dressyrridning på banan

Skydd runt om vid uteritter (senskydd + bakbensskydd) om jag ska jobba hästen ute, ska jag bara söndagsrida/såsa runt i skritt på skogsvägarna har jag inga skydd på

Senskydd vid hoppning (bakbensskydd om hästen behöver det)

Inga skydd vid tömkörning, mer än för att vänja unghästar vid att kunna ha något på benen

Longerar nästan aldrig, men vid de tillfällen jag gör det har jag skydd som går ner och ger stöd även till kotan

Boots + skydd runt om på broddade hästar (även ifall de bara är broddade fram)

Just ja... har haft en häst som har fått gå med boots bak i hagen första dagarna efter varje skoning en period. Detta pga att han hade extremt små bakhovar (häst på 167cm hade 00 i skostorlek :crazy:) som min hovis försökte vidga, och då la ut skorna lite runt om. Ville inte att hästen skulle trampa av sig skorna direkt.

Senast ändrad:

Använder aldrig skydd, varken när jag rider/kör, när han går i hagen eller när han åker transport.
Varför? Ja, helt enkelt för att han inte behöver och för att jag tycker att man ska vara lite försiktig med att använda lindor/benskydd då dessa av misstag kan snörpa ihop blodkärlen.

Naturligt är bäst ;)

Alltid transportskydd i transporten.
Inga skydd i hagen/stallet.
Mjuka benskydd vid hoppning.

Alltid transportskydd på i transport.

Gummiboots på fram vid ridning.

Inga skydd i hagen.

jag kör alltid med transportskydd.
Rider alltid med skydd runtom eller lindar. Min häst har alltid skydd runtom i hagen skydd fram och lindar bak.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då...
Svar
11
· Visningar
3 004
Senast: axel
·
Hästvård Min häst har sedan han vinterskoddes med brodd och allt som hör till och även sedan han fick sällskap i hagen börjat göra illa sig...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 447
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar