Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har funderat mycket på detta. Om det nu inte är möjligt att rida en häst i tölt och samtidigt med hög grad av samling - kan det då vara så att jag risit för mycket dressyrridning, och att detta är orsaken till att vi fått så svårt med tölten?
När du säger det och jag läser tråden igen ser jag det, missade det inlägget helt första gången. Tolkade det som att det var en 4-gångare med stark trav som inte var riktigt töltsatt... Då skulle jag hellre jobba med att hitta tölten via galoppen ute, gärna boots på (fram). En bra övning är att köra överrullningar galopp/tölt/galopp blandat med lösgörande skrittarbete och mycket galopp. Viktförskjutningar med sitsen (balansera mot trav) om det blir passigt när man tar ner ur galopp alt gör övergångar från skritt till tölt. Serpentiner i tölt (eller så nära tölt man kommer), halt/rygga/fram i tölt-växlingar. Viktigt att inte hålla upp hästen i tölt utan rida mycket med vikthjälper så hästen kan hitta sin egen balans.
På hästar som inte är så vana töltare undviker jag travarbete innan jag jobbar tölt, rider fram i skritt och efter ordentlig uppvärmning i galopp. Sen tar jag bl.a övningarna som nämnts ovan. Kör inte för långa pass när det blir rätt utan beröm och avsluta när det går bra. På hemvägen får hästen trava för att slappna av innan vi skrittar hem.
"dressyrridning" är ett så vitt begrepp. Alla rider på olika sätt och olika tränare lär ut på olika sätt. Hästar är också olika. Ett sätt att träna dressyr på passar en typ av häst och ett annat sätt en annan. Det går inte att komma med en generell förklaring.Kan någon förklara för mig nu..
Jag trodde att alla hästens gångarter, inkl tölten förbättrades om man tränade dressyr på rätt sätt eftersom hästen då får en starkare kropp och kan sätta sig lättare på baken, samt blir lydigare för hjälperna.
"Min" häst blev mycket stabilare i tölten med hjälp av dressyrträning.
Jag förstår bara inte hur en icke töltsatt häst skulle få svårare för tölt pga dressyrridning.
Vill någon förklara så kanske jag förstår?