Spinoff på tölt o samling

cristobal

Trådstartare
Har funderat mycket på detta. Om det nu inte är möjligt att rida en häst i tölt och samtidigt med hög grad av samling - kan det då vara så att jag risit för mycket dressyrridning, och att detta är orsaken till att vi fått så svårt med tölten?

Sv: Spinoff på tölt o samling

Har funderat mycket på detta. Om det nu inte är möjligt att rida en häst i tölt och samtidigt med hög grad av samling - kan det då vara så att jag risit för mycket dressyrridning, och att detta är orsaken till att vi fått så svårt med tölten?

Vad menar du med dressyrridning? Man kan mena så olika saker.

Jo, vi har av olika anledningar velat vänta med tölten, och därför princip endast ridit á la dressyr, alltså skolorna, olika vägar, vändningar etc, med syfte att stärka och gymnastisera. Har haft mest lektioner med en dressyrtränare, och tex tränar vi på att få bärighet i traven - att inte släppa kontakten med bettet, utan försöka ha hästen på bakdelen även i övergångar till trav o galopp. Mycket fokus på sits och att komma till en bra samling av hästen.
Tänkte då på att det kanske är svårt att få en bra tölt om man normalt sett rider hästen i relativt hög samlingsgrad?

Det beror ju på HUR man jobbat med samling.
Om man skapat ett behov för hästen att ha mycket kontakt med bettet kan det ha rubbat den naturliga balansen som krävs för tölten och också hästens inneboende känslighet för vikthjälper. Då blir det en ond cirkel med för mycket skänkel och för mycket tygel som ger spänningar i kroppen och gör det svårare för hästen att hitta takten.
På vilket sätt har hästen svårt för tölten?
Har du provat andra hästar med lätt för tölt och balans så du vet hur det ska kännas för ryttaren?

Tycker nog att jag har rätt bra kontakt med bettet, känns mjukt o fjädrande. Har ägnat två år åt att bygga upp lite muskler på hästen, så det är först på sistone jag ibland provat tölten. Mitt sto är väldigt känsligt, och minsta lilla balansfel från mig så tappar hon takten, så det är upp till mig att vara noggrann. Det går dock bättre o bättre, och ibland hittar vi den rena, bäriga traven... Alltför ofta, i mitt tycke i alla fall, så ramlar vi tillbaks i grisepassen. Eller så väljer hon nåt som liknar foxtrot!
Nu är det ett år sedan jag slutade rida andras hästar, men jag har ridit ganska många andra hästar, och då ofta upplevt det som lättare att få till tölten, än då jag rider min häst.
En möjlig slutsats från den andra tråden skulle kunna vara att 'släppa fram' hästen mer, inte jobba för att hon ska korta upp sig, utan bara fokusera på balansen, att inte störa?

Det låter som en bra början. Och ta det där det är bäst förutsättningar för det. Nåt som lockar fram takten. Klura lite.

Samling som förberedelse för tölt är inte fel men kruxet KAN ligga i att du jobbat så mycket med traven. Hästen har kanske tappat sitt laterala gångartstänk eller vad jag ska säga och blivit mer diagonal...

Du kanske kan jobba fram tölten ute där hästen inte tänker så mycket dressyr. När jag töltsätter hästar som har stark trav jobbar jag i början med tölt i nedförsbacke. Driver hästen mot en högre form med täta halvhalter och lätta uppresande tygeltag och gärna lite ställd. En del hästar med mycket travtänk kan också jobbas i öppna eller sluta in i tölt. Har ibland boots bak. Struntar i formen i början men är noga med lösgjordhet och att hästen har bakbenen med sig. Hästarna som väljer traven går ofta ner i (gärna för djup) form och tänker då bara trav. Formen i tölten brukar senare vara lätt att få till på en väl genomriden häst.

Fast hon skriver ju att hästen faller tillbaka i grisepass... så problemet verkar ju inte ligga i att traven är för stark.. men vad vet jag, tycker det är svårt att säga när man inte sett hästen live. Det kan ju va så att om du försöker samla din häst i tölten så spänner den sig och det blir därav grisepass så jag hadde nog försökt att släppa lite på formen hittat takten sen jobbat på att hitta den formen som passar din häst i tölten. takt sen form (men det är bara en tanke jag är inget proffs)

När du säger det och jag läser tråden igen ser jag det, missade det inlägget helt första gången. Tolkade det som att det var en 4-gångare med stark trav som inte var riktigt töltsatt... Då skulle jag hellre jobba med att hitta tölten via galoppen ute, gärna boots på (fram). En bra övning är att köra överrullningar galopp/tölt/galopp blandat med lösgörande skrittarbete och mycket galopp. Viktförskjutningar med sitsen (balansera mot trav) om det blir passigt när man tar ner ur galopp alt gör övergångar från skritt till tölt. Serpentiner i tölt (eller så nära tölt man kommer), halt/rygga/fram i tölt-växlingar. Viktigt att inte hålla upp hästen i tölt utan rida mycket med vikthjälper så hästen kan hitta sin egen balans.

På hästar som inte är så vana töltare undviker jag travarbete innan jag jobbar tölt, rider fram i skritt och efter ordentlig uppvärmning i galopp. Sen tar jag bl.a övningarna som nämnts ovan. Kör inte för långa pass när det blir rätt utan beröm och avsluta när det går bra. På hemvägen får hästen trava för att slappna av innan vi skrittar hem.

Jo, hon faller lätt i grisepass. Därför som jag försökt befästa traven innan jag börjar jiddra med tölten. Har använt nåt år på att stärka hästen, och också jobba på att hon ska kunna slappna av, alltså lösgjordheten. Hon har (då hon är genomriden) jättefin trav, och någon gång har tölten också haft bra kvalitet.

När du säger det och jag läser tråden igen ser jag det, missade det inlägget helt första gången. Tolkade det som att det var en 4-gångare med stark trav som inte var riktigt töltsatt... Då skulle jag hellre jobba med att hitta tölten via galoppen ute, gärna boots på (fram). En bra övning är att köra överrullningar galopp/tölt/galopp blandat med lösgörande skrittarbete och mycket galopp. Viktförskjutningar med sitsen (balansera mot trav) om det blir passigt när man tar ner ur galopp alt gör övergångar från skritt till tölt. Serpentiner i tölt (eller så nära tölt man kommer), halt/rygga/fram i tölt-växlingar. Viktigt att inte hålla upp hästen i tölt utan rida mycket med vikthjälper så hästen kan hitta sin egen balans.

På hästar som inte är så vana töltare undviker jag travarbete innan jag jobbar tölt, rider fram i skritt och efter ordentlig uppvärmning i galopp. Sen tar jag bl.a övningarna som nämnts ovan. Kör inte för långa pass när det blir rätt utan beröm och avsluta när det går bra. På hemvägen får hästen trava för att slappna av innan vi skrittar hem.

Ja, det här låter bättre! Har också börjat jobba med galoppfattningar, uppsuttet, och det går sakta framåt. Ute i skogen blir det ju förstås lätt en lite flack galopp (hon jag köpte hästen av sa att hon mår bäst om hon får galoppera i skogen, så jag misstänker lite busridning där...)

Så du menar att jag ska skritta, galoppera, och sedan prova tölten, men undvika traven vid dessa tillfällen?

Om du vill så får du gärna förklara närmare hur du tänker med viktförskjutningarna med sätet, mot trav alltså, som du nämner ovan.
Tycker det är svårt att balansera om de gånger hon faller i grisepass utan att gå tillbaka till skritten. Ibland kan det lyckas att trycka försiktigt på manken, men ofta tar hon då ngt som liknar foxtrot i stället.

:)om jag var du skulle jag ta hjälp av någon tränare som kan tölt iallafall någon lektion så du kan på plats få förklart och visat för dig live hur man kan göra, det är alltid en fördel att ta det irl och samtidigt kan du ställa massa frågor och få svar:)

Även om det finns generell teknik för fyr resp. fem gångare så är alla hästar olika

Kan någon förklara för mig nu..
Jag trodde att alla hästens gångarter, inkl tölten förbättrades om man tränade dressyr på rätt sätt eftersom hästen då får en starkare kropp och kan sätta sig lättare på baken, samt blir lydigare för hjälperna.
"Min" häst blev mycket stabilare i tölten med hjälp av dressyrträning.
Jag förstår bara inte hur en icke töltsatt häst skulle få svårare för tölt pga dressyrridning.
Vill någon förklara så kanske jag förstår? :confused:

Det beror på vilken sorts häst du har, dvs om den t.ex den väldigt lätt blir lateral eller väldigt lätt diagonal i sina rörelser!

Har du t.ex en häst som är väldigt travtaktig och svårtöltad så stärker du bara traven geno matt rida mycket "vanligt" dressyrjobb i trav- hästen befäster sitt diagonala rörelsemönster.
Då skulle jag skippa traven helt och rida skritt, galopp och töltförsök, men självklart i bra form och med dressyrjobb, försöka få över vikten på bakdelen, lösgöra bogarna, osv.

Har du däremot en lateral häst som grisepassar mycket, så är det tvärtom- har jag förstått det som.
En grisepassare rider jag mycket böjda spår och sidvärtsrörelser på, då de har svårt att vara passtaktiga i sidvärtsrörelser.

Nyckeln till en bra och hållbar häst är såklart alltid dressyrjobb, men när det gäller gångartsproblem får man anpassa dressyrjobbet till individen, så man får rätt resultat :)

JO, min grundfråga var ju egentligen om man ska minska samlingsgraden då man tränar tölt - jämfört med hur vi jobbar i dressyren.
Sedan kom vi in på annat, som är lika intressant.

Kan någon förklara för mig nu..
Jag trodde att alla hästens gångarter, inkl tölten förbättrades om man tränade dressyr på rätt sätt eftersom hästen då får en starkare kropp och kan sätta sig lättare på baken, samt blir lydigare för hjälperna.
"Min" häst blev mycket stabilare i tölten med hjälp av dressyrträning.
Jag förstår bara inte hur en icke töltsatt häst skulle få svårare för tölt pga dressyrridning.
Vill någon förklara så kanske jag förstår? :confused:
"dressyrridning" är ett så vitt begrepp. Alla rider på olika sätt och olika tränare lär ut på olika sätt. Hästar är också olika. Ett sätt att träna dressyr på passar en typ av häst och ett annat sätt en annan. Det går inte att komma med en generell förklaring.
Vad menar du med dressyrträning?

Tack Muninn, nu tror jag att jag förstår vad ni menar, verkar som om jag har slarvläst tråden lite :angel:
Så det "optimala" sas (finns ju egentligen inget sånt, men jag menar det som oftast är ett bra sätt att börja träna hästarna när dom blivit någorlunda grundinridna) är att först försöka befästa gångarterna, då med hjälp av dels "gångartsridning" och "dressyr-ridning" och sedan när gångarterna sitter kan man fortsätta vidareutbilda hästarna inom dressyren för att få dom lydiga, musulösa, smidiga, känsliga och starka och förstås fortsätta träna "gångartsridningen" (vet inte hur jag ska uttrycka mig för att det ska bli bra) och med hjälp av det häst och ryttare lärt sig av dressyren, få fram flotta och bäriga gångarter.

Vad jag menar med dressyrridning?
För mig är nog det mesta man pysslar med inom ridning någon slags dressyr. En del tror/tycker att dressyrridning är när hästarna glider runt i passage och skjuter fram i ökad tölt and so on. Sånt som man ser på TV och tävlingar helt enkelt.
Det är ju förstås i allra högsta grad dressyr, men på en väldigt hög nivå. Att kunna rida en häst i tex mellantrav på tygeln med bärighet och ren takt är för mig dressyr, att kunna rida hästen tex i samlad galopp på volt med bärighet och utan att hästen trycker ut bogen är för mig också dressyr. Och dressyr för mig är inte bara skritt-trav-galopp-arbete, utan också tölt. Många dressyrövningar, tex skänkelvikning, öppna, sluta, kan ju ridas även i tölt och är i allra högsta grad stärkade för tölten, iallafall så som jag har lärt mig.
Så för mig är allt som inkluderar god ridning sas, dvs där hästen arbetar i en form som är passande för övningen, där ryttare och häst kommunicerar med varandra på ett bra sätt, och där hästen använder kroppen på rätt sätt är för mig dressyr.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 159
Senast: cewe
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka