Jag bor nog på fel sida Ryssberget för här bara regnar det och blåser (framför allt idag, horisontellt snöblandat regn och styv kuling)
Områdena i nordöstra Skåne är fantastiskt vackra, vi vandrar mycket i skogarna mellan Ivösjön och Immeln. Mer vildmarkskänsla än hemma, bara några mil bort.
2016 var det särdeles torrt i hela kommunen annars upplever jag vinterhalvåret mest som mörkt, blåsigt och regnigt. Närhet till både skog och hav väger ändå upp en hel del. Själv är jag sugen på att flytta till norra delen av Österlen, någonstans i Linderödsåsens östra kant för att få lite friare, kuperade vidder men fortfarande ha en del skog och nära till havet. Sommarturismen är nog densamma som här.
Apropå skillnader inom samma kommun:
När jag haft häst vid havet har fördelen varit att det varit relativt lite insekter och hagarna varit torrare, dock sämre ridvägar eftersom bebyggelsen ökar.
Det räcker att ta sig 2 mil norrut och inåt land, till min mammas gård, för att klimatet ska vara trevligare och det finns ordentlig skog med vad som känns som oändligt med ridvägar. Lera och insekter följer med på köpet.