Spinoff på snötråden - flytt till Skåne!

Undvik sydvästra Skåne (det mesta sydväst om Lund, skulle jag säga), ofta småplättar till hagar (dyr mark) och tråkiga ridvägar med några få undantag. Inåt-uppåt lanskapet är betydligt trevligare och humanare priser!

Tack! Jag börjar längta ihjäl mig efter att åka söderut och kolla in olika anläggningar. :)

Måste bara komma fram till vad jag vill jobba med. :crazy:
 
Nu har vi diskuterat lera, men visst är det inte bara hur det är i hagarna som är det viktiga? :)

På många ställen i Skåne har man ridhus, veterinär och träningar inom ett stenkast. Finns hur mycket som helst som inte finns i Västernorrland :) Jag tror att du kan acceptera leran @Habina , det finns så mycket annat som väger upp :)
 
Nu har vi diskuterat lera, men visst är det inte bara hur det är i hagarna som är det viktiga? :)

På många ställen i Skåne har man ridhus, veterinär och träningar inom ett stenkast. Finns hur mycket som helst som inte finns i Västernorrland :) Jag tror att du kan acceptera leran @Habina , det finns så mycket annat som väger upp :)

Jag har inga bekymmer med leran. ;)

Däremot ska ju mina hästar tillbringa dygnets alla timmar i den och det är där jag tvekar. Bäst skulle ju vara att hitta lite mindre leriga områden sas.
 
Min häst bor nästan prick mellan Malmö-Lund och det är lerigt här, det går inte att förneka. MEN... med ordentligt hårdgjort vid ingång och matplats/ligghall så är det inte ett bekymmer, våra har sällan lera upp över hovarna. De har ju ytor att röra sig på så det blir inte så upptrampat som man kan tro.
Har hellre häst på lera än sand, har råkat ut för sandkolik för många gånger för att tycka det är bättre än att behöva rengöra benen ibland.

Oavsett; välkommen till Skåne när det är dags!
 
Jag skulle nog våga påstå att blött väder så gott som året runt hör till hela sydligaste Sverige och inte är det minsta skånespecifikt ;)

(Men jag har bott i och utanför Lund, uppvuxen vid kusten i Blekinge och tycker att vädret där inte skiljer sig alls på det stora hela.)
Lite intressant! Jag bor i nordöstra Skåne, ganska nära Blekingegränsen, och jag skulle beskriva det som torrt här! Vi pratar ofta om hur regnområden av nån anledning "fastnar" eller viker av väster om Ivösjön och lämnar oss snustorra. Jag skulle definitivt inte säga att här är blött!

Ok, Skånevintern är urtrist, jag har mycket hellre en rejäl Norrländsk vinter med snö, men ändå. Där jag bor är landskapet ganska underbart, inte alls som jag föreställde mig Skåne innan vi flyttade hit (jag är Västerbottning) utan skogigt, kuperat, jättevackert med sjöar och massor med ridvägar, inte minst kring Ryssberget. Så man får väl leta område lite efter vad man längtar efter - många älskar ju det öppna landskapet med slätter och öppen horisont. Då ska man nog hålla sig västerut. Själv skulle jag inte stå ut, jag är skogsberoende!
 
Lite intressant! Jag bor i nordöstra Skåne, ganska nära Blekingegränsen, och jag skulle beskriva det som torrt här! Vi pratar ofta om hur regnområden av nån anledning "fastnar" eller viker av väster om Ivösjön och lämnar oss snustorra. Jag skulle definitivt inte säga att här är blött!

Ok, Skånevintern är urtrist, jag har mycket hellre en rejäl Norrländsk vinter med snö, men ändå. Där jag bor är landskapet ganska underbart, inte alls som jag föreställde mig Skåne innan vi flyttade hit (jag är Västerbottning) utan skogigt, kuperat, jättevackert med sjöar och massor med ridvägar, inte minst kring Ryssberget. Så man får väl leta område lite efter vad man längtar efter - många älskar ju det öppna landskapet med slätter och öppen horisont. Då ska man nog hålla sig västerut. Själv skulle jag inte stå ut, jag är skogsberoende!

Nordöstra låter perfekt! :love:
 
Lite intressant! Jag bor i nordöstra Skåne, ganska nära Blekingegränsen, och jag skulle beskriva det som torrt här! Vi pratar ofta om hur regnområden av nån anledning "fastnar" eller viker av väster om Ivösjön och lämnar oss snustorra. Jag skulle definitivt inte säga att här är blött!

Ok, Skånevintern är urtrist, jag har mycket hellre en rejäl Norrländsk vinter med snö, men ändå. Där jag bor är landskapet ganska underbart, inte alls som jag föreställde mig Skåne innan vi flyttade hit (jag är Västerbottning) utan skogigt, kuperat, jättevackert med sjöar och massor med ridvägar, inte minst kring Ryssberget. Så man får väl leta område lite efter vad man längtar efter - många älskar ju det öppna landskapet med slätter och öppen horisont. Då ska man nog hålla sig västerut. Själv skulle jag inte stå ut, jag är skogsberoende!
Det är så typiskt att det blir så långt till mitt jobb från nordöstra Skåne, det är verkligen min typ av natur :love:
 
Jag saknar skogen och det kuperade när jag rider som fasen. Och som hage också. Men en helt galet groteskt stor fördel som jag lätt glömmer bort är att vi har typ inga insekter på sommaren. Ngt enstaka ställe där man rider en runda kan man få ett fåtal blinkningar på hästen. Annars NADA. Och det är så himla skönt! Ingen spray, smörja eller täcken på hästarna o man kan bara rida utan irriterad häst hela sommaren :love:

Värsta hotet här är blåst på tvären, man får välja runda utifrån vädret om man ska trimma annars är det ännu svårare med rakriktningen :D
 
Jag bor på Österlen. Där vi finns nu har vi lerjord, nästan helt öppet o platt. Skit alltså, inte minst på vintern, just nu har vi en rejäl swimmingpool i hagen, enda fördelen är att vi knappt har insekter på sommaren.
Innan vi behövde flytta bodde vi bara ungefär 2 mil åt nordost o där hade vi skog, massor av backar o inga större bekymmer med lera heller. Min ridbana var t ex inte dränerad men var nästan alltid torrare än alla ridklubbarnas 'riktiga' banor runtomkring när det hade regnat.
Det gäller, som alltid, att hitta rätt ställe.
 
Lite intressant! Jag bor i nordöstra Skåne, ganska nära Blekingegränsen, och jag skulle beskriva det som torrt här! Vi pratar ofta om hur regnområden av nån anledning "fastnar" eller viker av väster om Ivösjön och lämnar oss snustorra. Jag skulle definitivt inte säga att här är blött!

Ok, Skånevintern är urtrist, jag har mycket hellre en rejäl Norrländsk vinter med snö, men ändå. Där jag bor är landskapet ganska underbart, inte alls som jag föreställde mig Skåne innan vi flyttade hit (jag är Västerbottning) utan skogigt, kuperat, jättevackert med sjöar och massor med ridvägar, inte minst kring Ryssberget. Så man får väl leta område lite efter vad man längtar efter - många älskar ju det öppna landskapet med slätter och öppen horisont. Då ska man nog hålla sig västerut. Själv skulle jag inte stå ut, jag är skogsberoende!

Jag bor nog på fel sida Ryssberget för här bara regnar det och blåser (framför allt idag, horisontellt snöblandat regn och styv kuling) :D Områdena i nordöstra Skåne är fantastiskt vackra, vi vandrar mycket i skogarna mellan Ivösjön och Immeln. Mer vildmarkskänsla än hemma, bara några mil bort.

2016 var det särdeles torrt i hela kommunen annars upplever jag vinterhalvåret mest som mörkt, blåsigt och regnigt. Närhet till både skog och hav väger ändå upp en hel del. Själv är jag sugen på att flytta till norra delen av Österlen, någonstans i Linderödsåsens östra kant för att få lite friare, kuperade vidder men fortfarande ha en del skog och nära till havet. Sommarturismen är nog densamma som här.

Apropå skillnader inom samma kommun:
När jag haft häst vid havet har fördelen varit att det varit relativt lite insekter och hagarna varit torrare, dock sämre ridvägar eftersom bebyggelsen ökar.
Det räcker att ta sig 2 mil norrut och inåt land, till min mammas gård, för att klimatet ska vara trevligare och det finns ordentlig skog med vad som känns som oändligt med ridvägar. Lera och insekter följer med på köpet.
 
Jag bor nog på fel sida Ryssberget för här bara regnar det och blåser (framför allt idag, horisontellt snöblandat regn och styv kuling) :D Områdena i nordöstra Skåne är fantastiskt vackra, vi vandrar mycket i skogarna mellan Ivösjön och Immeln. Mer vildmarkskänsla än hemma, bara några mil bort.

2016 var det särdeles torrt i hela kommunen annars upplever jag vinterhalvåret mest som mörkt, blåsigt och regnigt. Närhet till både skog och hav väger ändå upp en hel del. Själv är jag sugen på att flytta till norra delen av Österlen, någonstans i Linderödsåsens östra kant för att få lite friare, kuperade vidder men fortfarande ha en del skog och nära till havet. Sommarturismen är nog densamma som här.

Apropå skillnader inom samma kommun:
När jag haft häst vid havet har fördelen varit att det varit relativt lite insekter och hagarna varit torrare, dock sämre ridvägar eftersom bebyggelsen ökar.
Det räcker att ta sig 2 mil norrut och inåt land, till min mammas gård, för att klimatet ska vara trevligare och det finns ordentlig skog med vad som känns som oändligt med ridvägar. Lera och insekter följer med på köpet.
Ja, vintrarna är rätt vidriga här, det håller jag med om, men jag tror alternativet är att flytta längre norrut isåfall för en garanterat (så gott som) torr och snöig vinter. Knepigt val. Själv har jag inte häst nu, men vill ändå iväg om vintern - antingen vinterhus i Norrland eller vinterhus på Mallorca! Synd bara att det senare alternativet kostar så grymmeligt mycket...
 
Jag bor i nordvästra skåne vid kusten och här blåser det alltid! Jag minns knappt hur det känns när det är vindstilla. De få gånger jag upplevt helt vindstilla har känts kusliga, haha! Å andra sidan har vi inga mygg alls! Lite längre inåt landet och in i skogen är det såklart mygg. Men här ute vid kusten är det faktiskt rätt myggfritt. Man kan lätt sitta ute en hel varm sommarkväll utan att se en enda mygga.

En skillnad mellan Skåne och resten av Sverige (och speciellt de norra delarna) är att våren kommer tidigare! Ibland på våren (mars-april) så möter man folk som kommer norrifrån och bara är på besök här nere och då påpekar de ofta de fortfarande har X X cm snö och vinter medan här blommar det och vi har temperaturer på 10-15 plusgrader :-)
 
Har bott i Svedala i 19 år och här är hagarna leriga och jävliga hela vintern, tyvärr.
Vill man ha mer sandiga hagar får man hålla sig kring Blentarp eller Sjöbo där det är hyffsat torrt hela vintern.
En annan stor fördel med Skåne är att jag ridit i Bokskogen i skjorta i slutet på Mars :-)
 
Ok nu har jag kärat ned mig i Tågarps ridanläggning. Sand! :love:

Var bor man i närheten då? Så att man typ kan ha en häst uppstallad på skrittavstånd och även nära mellan stall och bostad.

Trivs super i Uppsala, men planen är att tillbringa några veckor varje år i Skåne så jag verkligen vet att det är dit jag vill. Räknar med flytt om 10-15 år först (löfte till förälder).
 
Lite fler ställen med sandmark:
Hofterup (norr om Löddeköpinge, väster om Tågarps RF) här ligger
Dagstorps RF, hästtätt område.
Veberöd
 
Ok nu har jag kärat ned mig i Tågarps ridanläggning. Sand! :love:

Var bor man i närheten då? Så att man typ kan ha en häst uppstallad på skrittavstånd och även nära mellan stall och bostad.

Trivs super i Uppsala, men planen är att tillbringa några veckor varje år i Skåne så jag verkligen vet att det är dit jag vill. Räknar med flytt om 10-15 år först (löfte till förälder).
Det beror på hur du vill bo.
Vi bor i häljarp vilket ligger ca 10min från Tågarp med bil (villasamhälle). Vill man bo i ett mindre samhälle så finns ju Dösjebro på promenadavstånd från Tågarp. Båda dessa har tågstation. Kävlinge om man vill bo med möjlighet till lägenhet.

Har en vän med hästen uppstallad på anläggningen och närmre än så kan man inte komma ;) Hon trivs jättebra iaf. :)
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Jag ska få hem en ponny från norrland till skåne, där jag bor. Svärfar ska köra och det är en snäll och trevlig ponny att köra så inga...
2
Svar
21
· Visningar
7 149
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp