Alltså jag har typ boendet klart för hästarna nu. Ska "bara" åka och titta, samt hitta lägenhet och jobb.
Yay!!!
Mitt jobb söker folk
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså jag har typ boendet klart för hästarna nu. Ska "bara" åka och titta, samt hitta lägenhet och jobb.
Alltså den här leran... Som alla de som vill ha kvar mig här uppe hävdar kommer att ta död på mig. Om vi säger att jag inte hittar ett ställe med sand, utan måste ha hästarna i lera, ungefär hur lång period per år handlar det om? Så jag får ett litet hum om hur "illa" det är.
Det beror nog på var du är. Bor uppe i nordöst (tekniskt sett har jag precis tagit mig över Smålandsgränsen dock ), men här är det inte alltför lerigt.Alltså den här leran... Som alla de som vill ha kvar mig här uppe hävdar kommer att ta död på mig. Om vi säger att jag inte hittar ett ställe med sand, utan måste ha hästarna i lera, ungefär hur lång period per år handlar det om? Så jag får ett litet hum om hur "illa" det är.
Allt mellan 6-12 månader per år beroende på mängd nederbörd
Det beror nog på var du är. Bor uppe i nordöst (tekniskt sett har jag precis tagit mig över Smålandsgränsen dock ), men här är det inte alltför lerigt.
Det kan det nog vara. Här uppe är det mest...stenigt....Just nu verkar jag ha hittat ett ställe i typ Eslöv. Vilket känns lerigt...
Alltså den här leran... Som alla de som vill ha kvar mig här uppe hävdar kommer att ta död på mig. Om vi säger att jag inte hittar ett ställe med sand, utan måste ha hästarna i lera, ungefär hur lång period per år handlar det om? Så jag får ett litet hum om hur "illa" det är.
Just nu verkar jag ha hittat ett ställe i typ Eslöv. Vilket känns lerigt...
Va?! Det låter ju helt horribelt!
Året runt.
Jag trooooooooooor Eslöv ligger på sand...
Nu har jag främst haft häst i västra Blekinge men dåliga år (vädermässigt) med hästar på lerjord har varit hemska.
Jag älskar Skåne! Men det ÄR blött, ofta. Inte sällan från oktober till april.
Som jag nog skrev i den andra så har mina hästar sällan lera över hoven. 1 ha lergjord till två stora ponnys typ. Hårdgjort vid stall o matplats men i övrigt kass dränering. Jag rider på grusvägar o sandbar o när det inte är superblött har vi även en galoppslinga på gräs. Upplever inte leran som ett problem alls faktiskt utan är så glad för mjuka ridvägar Men visst är det supernajs när det är fruset o rent!
I år tex har varit ett helt perfekt år. Inte mkt regn o inte mkt blåst alls. Ljuvligt! 1 vecka snö o minus i november. Ngn enstaka dag med lite fruset på fm. Typ 2 dagar har jag haft stängt till sommarhagen pga mkt vatten.
???Allt mellan 6-12 månader per år beroende på mängd nederbörd
Jag skulle nog våga påstå att blött väder så gott som året runt hör till hela sydligaste Sverige och inte är det minsta skånespecifikt
(Men jag har bott i och utanför Lund, uppvuxen vid kusten i Blekinge och tycker att vädret där inte skiljer sig alls på det stora hela.)
Precis lera är ju iaf bättre än fruset utan snö.Som jag nog skrev i den andra så har mina hästar sällan lera över hoven. 1 ha lergjord till två stora ponnys typ. Hårdgjort vid stall o matplats men i övrigt kass dränering. Jag rider på grusvägar o sandbar o när det inte är superblött har vi även en galoppslinga på gräs. Upplever inte leran som ett problem alls faktiskt utan är så glad för mjuka ridvägar Men visst är det supernajs när det är fruset o rent!
I år tex har varit ett helt perfekt år. Inte mkt regn o inte mkt blåst alls. Ljuvligt! 1 vecka snö o minus i november. Ngn enstaka dag med lite fruset på fm. Typ 2 dagar har jag haft stängt till sommarhagen pga mkt vatten.