Spinoff på snötråden - flytt till Skåne!

Alltså den här leran... Som alla de som vill ha kvar mig här uppe hävdar kommer att ta död på mig. ;) Om vi säger att jag inte hittar ett ställe med sand, utan måste ha hästarna i lera, ungefär hur lång period per år handlar det om? Så jag får ett litet hum om hur "illa" det är.
 
Alltså den här leran... Som alla de som vill ha kvar mig här uppe hävdar kommer att ta död på mig. ;) Om vi säger att jag inte hittar ett ställe med sand, utan måste ha hästarna i lera, ungefär hur lång period per år handlar det om? Så jag får ett litet hum om hur "illa" det är.
Det beror nog på var du är. Bor uppe i nordöst (tekniskt sett har jag precis tagit mig över Smålandsgränsen dock ;) ), men här är det inte alltför lerigt.
 
Alltså den här leran... Som alla de som vill ha kvar mig här uppe hävdar kommer att ta död på mig. ;) Om vi säger att jag inte hittar ett ställe med sand, utan måste ha hästarna i lera, ungefär hur lång period per år handlar det om? Så jag får ett litet hum om hur "illa" det är.

Året runt. :meh:

Just nu verkar jag ha hittat ett ställe i typ Eslöv. Vilket känns lerigt...

Jag trooooooooooor Eslöv ligger på sand...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nu har jag främst haft häst i västra Blekinge men dåliga år (vädermässigt) med hästar på lerjord har varit hemska.

Jag älskar Skåne! Men det ÄR blött, ofta. Inte sällan från oktober till april.

Hm... Då får det nog bli sand jag bosätter mig vid. Ingen mening att flytta om jag inte får det bättre än jag har nu.
 
Som jag nog skrev i den andra så har mina hästar sällan lera över hoven. 1 ha lergjord till två stora ponnys typ. Hårdgjort vid stall o matplats men i övrigt kass dränering. Jag rider på grusvägar o sandbar o när det inte är superblött har vi även en galoppslinga på gräs. Upplever inte leran som ett problem alls faktiskt utan är så glad för mjuka ridvägar :D Men visst är det supernajs när det är fruset o rent!

I år tex har varit ett helt perfekt år. Inte mkt regn o inte mkt blåst alls. Ljuvligt! 1 vecka snö o minus i november. Ngn enstaka dag med lite fruset på fm. Typ 2 dagar har jag haft stängt till sommarhagen pga mkt vatten.
 
@Habina När det gäller Eslöv så är nog de södra delarna av kommunen generellt bättre än de norra, fast det är bara vad jag tror baserat på slättlandskapet :D

Jag red mycket i området mellan Genarp, Veberöd och Dalby och upplevde över lag hagarna som bra där omkring, frånsett att många har häst på frimärksstora rutor. Romeleåsen är fantastiskt vacker att rida på!
 
Som jag nog skrev i den andra så har mina hästar sällan lera över hoven. 1 ha lergjord till två stora ponnys typ. Hårdgjort vid stall o matplats men i övrigt kass dränering. Jag rider på grusvägar o sandbar o när det inte är superblött har vi även en galoppslinga på gräs. Upplever inte leran som ett problem alls faktiskt utan är så glad för mjuka ridvägar :D Men visst är det supernajs när det är fruset o rent!

I år tex har varit ett helt perfekt år. Inte mkt regn o inte mkt blåst alls. Ljuvligt! 1 vecka snö o minus i november. Ngn enstaka dag med lite fruset på fm. Typ 2 dagar har jag haft stängt till sommarhagen pga mkt vatten.

Jag får göra empiriska studier. ;)
 
Jag skulle nog våga påstå att blött väder så gott som året runt hör till hela sydligaste Sverige och inte är det minsta skånespecifikt ;)

(Men jag har bott i och utanför Lund, uppvuxen vid kusten i Blekinge och tycker att vädret där inte skiljer sig alls på det stora hela.)
 
Jag skulle nog våga påstå att blött väder så gott som året runt hör till hela sydligaste Sverige och inte är det minsta skånespecifikt ;)

(Men jag har bott i och utanför Lund, uppvuxen vid kusten i Blekinge och tycker att vädret där inte skiljer sig alls på det stora hela.)

Jag är tvärtom, uppvuxen utanför Lund och bor nu i västra blekinge nära kusten. Mycket bättre väder här borta!! Tyvärr är det ju verkligen långt åt helskotta, mutter.
 
Som jag nog skrev i den andra så har mina hästar sällan lera över hoven. 1 ha lergjord till två stora ponnys typ. Hårdgjort vid stall o matplats men i övrigt kass dränering. Jag rider på grusvägar o sandbar o när det inte är superblött har vi även en galoppslinga på gräs. Upplever inte leran som ett problem alls faktiskt utan är så glad för mjuka ridvägar :D Men visst är det supernajs när det är fruset o rent!

I år tex har varit ett helt perfekt år. Inte mkt regn o inte mkt blåst alls. Ljuvligt! 1 vecka snö o minus i november. Ngn enstaka dag med lite fruset på fm. Typ 2 dagar har jag haft stängt till sommarhagen pga mkt vatten.
Precis lera är ju iaf bättre än fruset utan snö.
Lera Är ju mjukt, det värsta jag vet är när det är knaggligt och fruset och halt i backen utan minsta snö.
Lera eller snö är helt okej :)
 
Undvik sydvästra Skåne (det mesta sydväst om Lund, skulle jag säga), ofta småplättar till hagar (dyr mark) och tråkiga ridvägar med några få undantag. Inåt-uppåt lanskapet är betydligt trevligare och humanare priser!
 
Ang lera förresten, jag har aldrig varit med om något så hopplös mark som nuvarande stallet vid Bjärred! Det är helt SJUKT, någon måste ha blandat klister i jorden?! :banghead:
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Jag ska få hem en ponny från norrland till skåne, där jag bor. Svärfar ska köra och det är en snäll och trevlig ponny att köra så inga...
2
Svar
21
· Visningar
7 149
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp