Sv: Spinoff på "Röntga små hundar" - ska man leta fel?
Jag vill egentligen ha in både röntgen, mh och bruksprov på min ras, men jag tror det är att sikta lite väl högt bland många bakåtsträvare.
MEN, jag tror faktiskt att det börjar bli dags. Just röntgen har jag inte fått belägg för (dels röntgas dom inte, dels blir dom inte dåliga så att det märks), men mh har jag om och om igen fått bevisat att man nog hade behövt ha. Och bruksprov för att jag anser att en vinthund skall kunna åtminstone ta LC-licens, plus att jag vill få bort stämpeln på afghaner som nån slags porslinsdocka som man bara borstar och går på promenad i sytrådskoppel med.
Jag diskuterade med en duktig, seriös uppfödare om det med att röntga och den personens argument var i princip att det är onödigt att röntga eftersom OM en afghan skulle ha ett fel så blir dom ändå aldrig dåliga av det pga deras kroppsbyggnad, och därför spelar det ingen roll om dom har det. Lite kortfattat men i grova drag var det det som togs fram som argument.
Jag själv är ju för att röntga, varför chansa liksom. Men jag ser också problematiken i att börja när ingen annan gör det. Säg att jag röntgar min hund och det visar sig att hunden har dåliga höfter. Då kanske det inte spelar särskilt stor roll för hunden och mig, men plötsligt så blir alla kullsyskon, föräldrar osv stämplade eftersom dom inte är röntgade. Alltså, man vet ju inte om dom har A, B eller jättedåliga höfter men kan bli misstänksam eftersom en av hundarna visat sig ha dåliga. Då skulle jag indirekt tvinga alla andra att röntga sina, alt. så skulle jag bli högst opoppis. Visst vore det bra att indirekt tvinga andra, men jag vettesjutton om det fungerar så lätt i verkligheten. Det är hård konkurrens bland de större uppfödarna, och en sådan sak skulle varken främja rasen, aveln eller klubben för den delen. Om man däremot lade in att det är obligatoriskt så skulle ju alla vara tvungna att göra det. Vilket jag gärna ser.
Ang. MH så har det faktiskt pratats om att ordna afghan-MH. Sedan måste jag säga att jag vet flera som är intresserade av det men dels inte riktigt vet hur dom ska gå till väga och dels blivit lite avskräckta av folk som blir upprörda om dom nämnt det eftersom dom då skulle ta en plats från någon som _verkligen_ behöver ha MH´t. Vi har ju inget måste utan skulle ju än så länge göra det enbart för att man är intresserad.
För egen del hade jag gärna gjort MH och det enda som hindrat mig hittills är faktiskt att jag inte vill få det avbrutet pga att min hund inte kommer på inkallning. Jag vet en afghan som gjorde MH som sedan drog busvarv runt allt, inte kom inom tidsfristen och där det i resultatet bara står att testledaren avbrutit. Det ser så dumt ut för det kan ju i övrigt vara en glad och positiv hund, så som en afghan ska vara. Alltså, det framgår ju inte att det "bara" var pga en sak som egentligen är ett ganska "korrekt" beteende för en afghanhund, och inte pga för mycket stress eller allt vad det nu skulle kunna vara. Om ni förstår hur jag menar. Det fina med MH´t är ju att det bara är en bedömning och att rasklubben sedan kan säga vad som anses önskvärt, som kamp, lek med annan osv. Men att få det avbrutet pga en sådan sak som lycklig hund känns inte så kul. Min hund fullkomligt ääälskar när man kastar runt på en leksak t.ex. och när han får tag på den så tokrusar han runt runt runt och vill bli jagad. Jag vet aldrig om det kommer ta 30 sekunder eller 5 minuter att få tag på honom, och om han kommer till mig eller hellre går till någon annan. Både framsidan och baksidan av att ha afghanhund är ju just deras självständighet och påhittighet.