Spinoff på min tråd om vad hästen skulle vara värd - vad kostar en bra häst?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag läser både köpes- och säljesannonser och funderar på om nästa egna häst, den dag min ponny är färdig här på jorden, ska bli en islandshäst.
Men jag blir förvirrad.
Nästan alla köpesannonser söker samma sak. Stora, friska, snälla, stabila, vackra, töltsäkra, tävlingsbara, barnvänliga, välhanterade islandshästar i 6-10-årsåldern för under 40 tusen, typ. Jag fattar ju att det är orealistiskt eftersom det, tydligen, är den hästen "alla" söker och att den då kostar mer.
Så då kommer min fråga. Om jag leker med tanken att jag en dag skulle köpa en islandshäst, då vill jag ha en med möjlighet att iallafall kvala till SM. Alltså inte att hästen behöver vara SM-klar, men jag vill gärna ha en häst som med rätt matchning kan ha kapacitet för det.
Och helst inte pytteliten, över 135 iallafall. Resten är inte så noga, jag är ridkunnig och skulle den dagen se till att ha islandskunnigt folk runt mig och bra tränare, så hästen behöver inte vara en färdig SM-läromästare utan det är mer en dröm ;)
Vad kostar såna islandshästar idag? Är det skillnad om man köper dem utomlands (Island? Danmark? Tyskland?) och om man köper i Sverige?

Sv: Spinoff på min tråd om vad hästen skulle vara värd - vad kostar en bra häst?

Jag reagerar på samma sak när jag läser köpesannonser. En sådan häst som alla vill ha kostar långt över 40 tusen. Man får inte en sådan perfekt häst för 40 tusen och om man köper en häst för 40 000 i tron om att den har alla de egenskaperna som du nämnde ovan kommer man nog bli väldigt besviken efter ett tag. Det kostar som det smakar... ;)

Själv köpte jag häst genom kontakter i DK förra året när jag arbetade där med att träna hästar. Men då var det som sagt genom kontakter och för att jag råkade stöta på hästen en kväll. Hästen låg inte ute på annons. På tal om priset, danska hästar kostar ungefär lika mycket som svenska. De är kanske lite billigare då det finns ett stort utbud av islandshästar i Danmark. Även där är det dock svårt att sälja häst, liksom i Sverige vilket gör att priserna är låga just nu.

På Island är hästarna billigast, men då kostar flyget en hel del (cirka 20.000-25.000).

Sv: Spinoff på min tråd om vad hästen skulle vara värd - vad kostar en bra häst?

Dina önskemål skulle i riktigt bra fall betinga 65-70000 kr om du gör ett kap, i annat fall lite högre så enkelt är det.

Okej, oavsett ålder och utbildning? Alltså, är 65-70 det billigaste man hittar en sån häst för?
Tänker t.ex. om en oinriden häst som visat kapacitet och har bra stam kostar så, eller om det är en häst som är färdig för tävlingsbanorna men inte SM-klar, eller nyinriden och under töltträning, eller på vilken "nivå" priset är så.

Är hästarna på island så pass mycket billigare att det är "värt" att köpa därifrån?
Eller frågan är kanske snarare, om det är någon viss "gräns" då man kan hitta en billigare häst på island än i sverige. Jag antar att skogsmullehästar alltid är billiga här, till exempel :p

Bra hästar kostar även på Island, sedan tillkommer transporten samt ev risker en import medför. Nej det finns inridna hästar med kapacitet, men som kanske kräver utveckling. En häst som redan har kvalats tidigare, har sett ett parsom man begärde 85k respektive 92 för.

Okej, oavsett ålder och utbildning? Alltså, är 65-70 det billigaste man hittar en sån häst för?
Tänker t.ex. om en oinriden häst som visat kapacitet och har bra stam kostar så, eller om det är en häst som är färdig för tävlingsbanorna men inte SM-klar, eller nyinriden och under töltträning, eller på vilken "nivå" priset är så.

Tror du kan få en oinriden treåring för 25-30 000 med den kapaciteten om du letar och tar tid på dig och köper av nån som inte riktigt insett vad den har för guldklimp i hagen eller som har lite bråttom att bli av med pålle :)

Alltså om man har rent jäkla flyt och en jäkla massa tur ;)
Annars hittar man såna oinridna för minst 50.000kr, och sen är det ju så med unghästar att allt är en chansning.
Nyinridet material, ej töltsatt men med en jäkla kapacitet runt 70-80.000kr
Tävlingsbart men ej den nivån, samma.
Tävlingsklart med kapacitet för sm? Allt från 100.000kr och uppåt

;)

- eller om man letar noga och har tid på sig ;)

Trust me, du får inte en 3 åring med gångarter för sm för 30.000kr

kl

Tack för era svar! Följdfråga: Var hittar man dessa hästar?
På annonssidor ser det (för mitt väldigt otränade öga) ut som att det mest säljs skogsmullar, familjehästar och hästar för lägre nivå. Inte så mycket tävlingshästar på högre nivå eller lovande unghästar. Hittar man dem genom kontakter, hos uppfödare, via köpesannonser...? Eller finns det helt enkelt så få, och de som finns stannar hos sin ägare?
Jag har ju mycket mer koll på ponnyhoppsidan, och där ju mer naturligt att de byts ut mot nåt större efter några år. Islandshästar kanske stannar hela livet mycket oftare?

Man hör av sig till större ställen, avlare, folk man känner mm.
(Hur snart är du ute efter häst? PMa mig!)

Okej, misstänkte att det var på så vis man går till väga.

Det dröjer nog innan jag letar häst, men jag kan ha dig i baktanke iallafall :D

Har en bror till min nya som är till salu, billig just nu pga ekonomin..
Så hör av dig när du börjar leta ;)

Trust me, du får inte en 3 åring med gångarter för sm för 30.000kr

Vad bra att någon annan skrev det, annars hade jag nog varit på väg att sälja en SM häst.;):p

;)

Sen är det klart att man kan ha tur, men det är just tur ..
En oinriden unghäst med klar kapacitet går på minst 50.000kr

;)

Sen är det klart att man kan ha tur, men det är just tur ..
En oinriden unghäst med klar kapacitet går på minst 50.000kr

Självklart, jag tror att det är svårare att finna en ung häst där man tydligt ser kapacitet billigt. Däremot har jag sett ett par hästar runt 12-13 år för de pengar jag tidigare nämnde, som hade varit kvalade.

Men här är det viktigt att betona en sak, att tidigare ägare kvalat hästen till SM innebär inte att nästa ägare har samma förmåga. Det har vi ju sett prov på ett antal gånger förut, då har det handlat om hästar som faktiskt haft högre kapacitet än så.

Främst genom kontakter skulle jag säga. Där finns de fina hästarna, sådana som man inte lägger ut på annons. :)

Man måste också ta med i beräkning ryttarens kunskaper och plånbok.
Kan man rida hästen på dess kapacitet och hur mycket kurser behövs för att utvecklas som ryttare. Har själv en häst med mer power och rörelser än jag klarar att rida på rätt sätt än så länge. Går dyra kurser och vi är på väg åt rätt håll.
Har sett dyra tävlingshästar på vm nivå som säljs till ryttare som inte klarar av dom.

Jag skulle kunna gissa på att du kan få en häst med potential för de större klasserna billigt om du köper de som 1-2 åringar då den ålder är svårare att sälja. Men då får man så klart vänta ett par år och lägga ner tid/pengar på unghästen :) Sådana hästar är ju också en liten risk då man inte vet hur bra de kommer bli/röra sig som färdigväxta!

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag har en häst nu som jag tävlar med och så, men vi har kört fast känns det som och jag vet inte om vi kommer komma så värst mycket...
2 3
Svar
54
· Visningar
13 054
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar