spinoff på "heliga vattenhinkar"

Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Fast det du beskriver kallar inte jag för att låna. Det är ju mer att försnilla.
För mig betyder "låna" att man sätter/lägger tillbaks saken hel och ren där man tog den.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag har nog alltid stått i stall där man inte lånar saker hur som helst av varandra och jag trivs med att ha mitt för mig själv.

Då det var en ny i stallet under en kort period så frågade hon om det var okey att låna vissa saker (tömkörningsgjord, tömmar) om jag inte ska använda det så är det okey för mig, men jag känner att jag är petig med hur det lämnas tillbaka :angel:

Kom sen medryttare som helt enkelt bara tog ett täcke i stallet utan att veta vilken häst det hörde till, det råkade vara mitt "dyra" tävlings/tränings täcke som jag är mycket rädd om. Det var inte ok...

Att låna en skopa foder som man sen lämnar tillbaka lika mycket som man tagit är ok. Självklart även om det är akut på något sätt, hästar som rymt, någon som skadat sig och behöver bandage eller så.

Att stå i ett stall där man lånar borstar/grimmor/salvor mm utan att ens fråga skulle jag nog inte klara av :o men jag skulle inte någon gång reagera som i hinktråden över en sån händelse som beskrevs där.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag anser nog att jag är ganska generös av mig, jag lånar gärna ut grejer, speciellt om man frågar, därför lånar gärna folk av mig både nu och då, vilket har skapat problem och flera av mina grejer har förvunnit spårlöst, eller tja, ibland kan jag hitta mina vantar på någon annan och frågar då, "är det där dina vantar? De ser precis ut som mina som har försvunnit." får då till svar att de minnsann inte är mina... Jag har därför nu börjat låsa in det som jag vill ha för mig själv, utrustning, kläder, hjälm, sådant som jag MÅSTE ha som ska passa mig (jag avskyr att låna andras kläder och hjälmar, jag vill ha det som jag vet passar), det känns tråkigt... :(
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag lånar ut allt utom min sadel. I stallet lånar jag mindre grejer som sadeltvål etc om jag har slut själv. Frågar gör jag om ngn är där, annars vet jag att det är ok ändå.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag förväntar mig att mina stallkamrater har egna basgrejer till sina hästar.
Så tex grimmor mm förväntar jag mig att de har sina egna, självklart får de låna en grimma/grimskaft av mig om deras slitits sönder och de behöver fånga in hästen igen.

Jag lånar gärna ut mina prylar till mina stallkamrater sålänge jag inte ska använda grejerna själv.
Om ngn tex vill prova ett bett jag har för att se om det passar sin häst i smaken så skulle det kännas skitfånigt att inte låna ut.
Behövs det lånas ngn salva eller spray så är det också helt okej, men det är stor skillnad på att låna eller snylta, snyltande gillar jag inte!

Men inte skulle ngn i stallet bli sur pga jag lånar ngn annans hink när den stod närmare liksom.
Vi lånar nog ut det mesta vi har till varandra utan sura miner.

Vid akutsituationer är allt tillåtet att låna.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag lånar ut allt utom min sadel.

Jag går nog så långt att jag till och med lånar ut min sadel, till de personer som jag erbjudit mig att göra det till. Har hänt att sadeln gått sönder på det viset, men då har det inte varit några diskussioner om vem som är betalningsansvarig.

Jag själv lever efter premissen att jag aldrig lånar saker som jag inte kan betala för att ersätta om de skulle gå sönder. Det funkar. Man återlämnar saker där man har tagit dem, och i samma skick.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag kan låna ut saker. Men jag säger alltid "You break it, you buy it" till alla som vill låna.

Helt plötsligt så är det inte alls många som vill låna saker av mig. :p
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

De där är väldigt varierande beroende på vilket stall jag står i.

i ett av stallen jag stått skulle jag utan problem låna ut allt som jag äger och har men som i senaste stallet så det tyvärr försvann mycket grejer och sådär skulle jag aldrig låna ut, däremot bytlånades kompisen och jag bett osv ibland. Men de var endast när vi red ihop.

Jag har grejer så det räcker och blir över och behöver inte låna så mycke grejer däremot så självklart om det gäller till exempel bett..!
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag har stallets minsting på 82cm som dessutom används inom körning, så det är väldigt sällan något lånas av mig:D

När det väl är något som lånas handlar det oftast om lite sårvårdgrejer, en sax eller något annat. Helt ok så länge det inte sätts i system att norpa av mig istället för att köpa egna förburkningsgrejer. Stallägaren har en gång lånat ett regntäcke till ett av fölen när hennes egna var dygnsura, också helt ok då jag vet att hon skulle ha ersatt mig om något hade gått sönder. Sen brukar jag låna ut mina längre tömmar till en vän och lite andra körgrejer som passar hennes bjässe. Typ seltungor, skackelremmar och sånt smått.

Däremot är min rockard helig! Vet att en del med mindre ponnysar är sugna på att köra in sina, och jag har väl fått en del hintar om att min vagn säkert skulle passa deras ponny. Nu finns det inte en chans att den passar något som är större än en liten A-ponny, men har på allvar funderat på att sätta en kedja mellan skaklarna bara för att förhindra att ingen får för sig något jävligt dumt... Den rockarden har jag och min pappa tillsammas rustat upp från skräp till något riktigt fint, så den har ett väldigt högt sentimental värde för mig.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Men det är väl bara att säga:

Jag lånar ut ditten och datten och kanske något mer om ni frågar snällt.
MEN min rockad lånar jag INTE ut, inte till någon!
Det är väl bättre att säga rakt ut att du inte lånar ut din heliga fina rockard?
Så slipper du få fina hintar om att de önskar låna :)
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Tycker aldrig att det är OK att låna något utan att fråga, om det inte är förankrat innan på något sett.

Ett uttalat "det är OK att låna saker utan att fråga, så länge det inte rör sig om ... och att det lämnas tillbaka i samma skick som det lånades" för att innan klargöra vad som är OK är på sin plats innan sådant får förekomma.

Akuta situationer är en annan femma. Tror inte det finns någon som skulle bli sur för att man tar sårvårds prylar vid skada, eller närmsta grimma och grimskaft för att fånga in lösa hästar ...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp