spinoff på "heliga vattenhinkar"

Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

*kl*

I stallet där jag står är jag för närvarande jag den enda inackorderingen och stallägaren och jag brukar låna saker av varandra och det är inga som helst problem för vi är lika rädda om sakerna båda två. Finns den andre i stallet så frågar man om lov annars berättar man när vi ses. Inga som helst problem. Det gäller så gott som allt utom sadlar och träns.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag hade ponny och häst inackorderad i sex år. alla fick låna hur mycket de ville :D. Folk brukar generellt ha en ganska bra uppfattning om vad man får eller inte får låna typ. Själv lånade jag knappt alls med undantag för någon vattenhink som typ "tillhörde stallet" någon gång..
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

kl

Jag har inga problem att låna ut saker om jag blir tillfrågad först, om det inte sker hela tiden förstås för då kan faktiskt personen i fråga köpa eget. I en akutsituation behövs det inte frågas först, så länge det berättas efteråt och sakerna läggs tillbaka på rätt plats. Jag skulle t.ex. inte tveka att rycka åt mig första bästa grimskaft (oavsett vems det är) om hästen är lös eller något liknande.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Det beror på vad "låna" innebär. Att låna ett grimskaft för att ta in/ut en häst eller ett vattenspann för att fylla på i boxen är helt ok. Men att låna något för att använda en längre tid (timmar) utan att fråga tycker inte jag är ok. Det kan ju vara så att jag tänkt använda min tömkörningsgjord just den dagen och inte kan göra som planerat för att någon annan har den, bara som exempel.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag svarar kort och gott nej. Det finns en anledning till varför jag bara vill ha häst om jag har den i eget stall utan folk i :angel:
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Frågar man så får man låna i stort sett vad som helst av mig, blir dock besviken om det lämnas ttillbaak smutsigt eller i betydligt sämre skick dock. MEn det har nog nästan aldrig hänt, så lånar glatt ut mina saker. Lånar dock sällan saker av andra, i alla fall inte hästsaker.
Ett tag var det ganska många tjejjer i stallet (typ 14-åringar) som hade sina första foderhästar, eftersom de hyrde dem från företag bara 10 månader i taget o inte visste riktigt om de skulle ah samma hästar året efter eller kanske till och med köpa egen så satsades det förståeligt nog inte så mkt pengar till mer utrustning för de hästarna än absolut nödvändigt. Kan jag väl förstå då vissa saker blir lite dyra om man bara kna avända de en vinter eller under någon månad när behov för just det finns o sen kanske inte passar hästen man har nästa år.
Dessutom tar det ju litet tag med första hästen att upptäcka vad man faktiskt behöver, o man står kanske ibland lite akut utan ngt man har behov av. Då blev det att jag lånade ut mina saker mkt, och de visste att de gärna fick ta ur mitt skåp vid behov, är jag där frågade de men annars var det bara att ta, o lämna tillbaak när man e klar.
Enda gången detta var ett problem var när en (ursäkta uttrycket) skitunge, bortskämd till max, hade glömt sina ridstövlar när hon skulle iväg och hoppträna med ponnyn på anant stall.
hon lånade då mina stövlar, utan att fråga. Jag kom till stallet för att rida 10 min efter att hon ridigt iväg (hon skulle då alltså vara borta minst 2 h till). Som tur var hade jag ett par extra judpush som jag aldrig använder stående, använder dem inte av en anledning, så jag kunde i alla fall rida.
Blev ganska sur då faktiskt, hon visste att jag inte varit i stallet den dagen o det var ganska så stor chans att jag skulle komma för att rida medans hon var borta. Hade hon frågat, så hade jag antagligen sagt ja, och då varit förberedd på att ha mina jodpush istället...
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Det beror ju helt på människa och situation om jag lånar(ut) något.
Stallägaren och jag har en fantastiskt bra relation och samsas om allt utom sadlar. Vi lånar/tar det vi behöver och ser till att det lämnas snyggt och rent, inga problem.
Den andra inackorderingen samt dottern får bara låna billigare saker. Dom är absolut ärliga och tar inte ens en halmbal utan att noggrant betala tillbaka men dom är otroligt klantiga och jag kan slå vad om att mitt träns hade varit i flera delar om dom lånat det. Eftersom jag inte vill låna ut till dom så lånar jag inte heller av dom.
Är det totalslut på foder så får man givetvis ta en skopa för jag tycker synd om hästen. Det är bäst att det inte händer för ofta för då blir jag arg!

I akuta situationer tar man givetvis vad man behöver oavsett om det är grimmor, sårvård eller täcken att värma hästen med. Även släpet står till förfogande om vår fantastiska veterinär inte kan lösa problemet på plats.
Hästarnas välbefinnande måste alltid stå över materiella värden!

Jag tycker att man frågar först om man vill låna något som man inte behöver på studs eller om man vill låna under en längre period.
Det är däremot okej att tala om i efterhand att man lånat grimmor, spannar, en bal hö mm
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

*kl*
I mitt stall är vi 3 st (stallägare, jag, annan inackorderad) som i stort sett köper in grejer gemensamt ;) Och sedan ytterligare två inackorderade (man och hustru) som varken lånar eller lånar ut i regel (frågar man så är det oftast ok, men det har bara hänt någon enstaka gång, och frågar dom, vilket nog aldrig skulle hända, så får dom gärna låna) :)

Vi delar på alla borstar och i stort sett alla förbrukningsvaror (vissa produkter använder bara jag exempelvis, då är det ju ingen annan som tar av dom), den som ser att någonting nästan är slut köper nytt helt enkelt. Hinkar är gemensamma, även om hästarna har sina egna hinkar i boxarna. Ska vi låna annat än förbrukningsvaror frågar vi såklart varandra, men det är oftast inga problem. Stallägarens ena hästs haggrimma var min från början, men jag hade för många och han hade trasat sönder alla sina så den fick han, ett regntäcke jag har på min häst ibland är lånat av stallägaren eftersom han ändå inte använder det på sina hästar, ett fleecetäcke har han fått av mig osv. osv. Anledningen att vi skänker täcken fram och tillbaka är väl egentligen att min häst drar ett litet 155 eller stort 145, medans stallägarens hästar drar normal 145. Köper han ett täcke som visar sig vara för stort för hans och det inte kostat en förmögenhet får jag använda det istället, köper jag ett 145 som är för litet för min pålle så får han det till sina hästar.

Sadlar, schabrak och liknande har det aldrig varit tal om då det vara är jag och "frugan" (som inte lånar någonting) som rider, övriga håller på med trav och har inget behov av att låna någon sadel. Ska någon av travarna ridas vet dom dock att det är fritt fram att låna dom sadlarna som jag inte använder, har några stycken som bara hänger eftersom dom inte passar på min häst och jag inte fått tummen ur och sålt dom än ;)
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag har ju varit medryttare på stallägarens häst i 4 år nu och har även köpt en sadel till hästen, plus rn massa schabrak och något träns. Sadeln är min men såklart får ägaren eller annan som rider hästen låna den om de vill :) och nu föll det sig så bra att min häst flyttade till hennes stall. Han är bara 2,5 år än men sadeln passar än så länge och har utbytbara koppjärn, så ändrar han sig inte markant kommer båda sadlarna passa båda hästarna. Stallägarens sadel är en hoppsadel så när det är dags för hoppning får jag (eller snarare stalägaren eller hennes dotter eftersom jag inte gärna hoppar) alldeles säkert låna den. Min är en dressyrsadel så den har ägaren när hon rider dressyr :)
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Vi är bara några stycken i vårt stall och brukar låna friskt av varandra. Man vet ju vad som är okej och inte okej. Och alla är noga med att göra rent de saker man har lånat och hänga tillbaka på rätt plats. Exempelvis har ingen av oss en komplett sjukvårdslåda, men lägger vi ihop se saker vi har tillsammans är det som ett mindre apotek. Det är lika självklart att låna exempelvis en vetwrap av någon som att köpa en ny bums, så att det alltid finns hemma om det skulle behövas.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

*kl*

Jag lånar gärna ut saker till den som frågar. Hinkar, grimskaft och annat behöver man inte fråga om men de ska tillbaka till SAMMA plats efteråt. Brukar dock inte gilla om folk lånar mina boxar utan att fråga, i Camperos fall är en god anledning att han faktiskt under flera år regelbundet gick på penicillin och smärtlindring vilket kunde finnas kvar som rester i krubban. Alltså inte så bra att ha tävlingshästar i hans box. Detsamma gäller också mina hinkar även om de ganska sällan var inblandade i utfodring på det viset.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

KL
Det beror på vad det är.
När jag ska använda en förbrukningsvara och den visar sig vara slut för att någon har "lånat" stup i ett blir jag skitsur. Likaså om någon lånar samma sak regelbundet, för att den är för snål för att köpa en egen (t.ex. longerpisk) känner jag mig utnyttjad.
En person hade köpt en ny häst och samma dag den flyttade in använde hon mina borstar till den, det gillar jag inte eftersom man inte vet om den har någonting på sig som kan smitta.
I övrigt tycker jag absolut att man ska hjälpas åt och låna av varandra, men man måste ta lite hänsyn också.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Apropå akut så tog jag första bästa grimma när vi hade kaos i en hage och naturligvis så går skaftet av så jag fick ge bort ett av mina.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Apropå akut så tog jag första bästa grimma när vi hade kaos i en hage och naturligvis så går skaftet av så jag fick ge bort ett av mina.

Men då stod du för det och ägaren till grimman behövde inte hitta ett trasigt grimskaft när denne skulle använda det. Helt okej.

Jag har tex haft ett stort bete där jag tagit emot hästar i flera år. Många som då skulle släppa sina hästar hos mig har relativt självklart tyckt att de kan väl låna min transport för att köra dit dem (NEJ!). Eller så tar de mina borstar eftersom deras är i hemstallet - skitsmart med tanke på min hästs hudproblem, men det brukar räcka med att visa en bild på hennes sår så låter de bli.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Det är ju självklart okej, i en akut situation är en lånad grimma det minsta man bryr sig om. Och eftersom du ersatte det trasiga grimskaftet så är det ingenting att snacka om. :)
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

kl.
Jag vill INTE låna ut någonting av mina hästars grejer, men det har mer att göra med att jag tyvärr har råkat ut för hästmänniskor som inte är så skötsamma, inte lämnar tillbaka grejerna i det skick de lånade dem i, inte lämnar tillbaka grejerna alls eller på något annat vis förstör dem. Naturligtvis är det dessutom skillnad på att rycka åt sig första bästa grimma i en krissituation än att tänka "nu ska jag ut och rida där det är EXTRA GEGGIGT och då vill jag slippa göra rent mina egna skydd, så jag tar *Kiwifrukts* istället" som vissa personer jag råkat på gjort.

Det värsta jag råkat ut för var när stallägaren hade en medryttare ett kort tag på sin ena häst. Det fanns tre sadlar att välja på i sadelkammaren, varav två var hästens egna, den tredje var stallägarens andra hästs, som var byggd på samma sätt. Tjejen frågade om vilken sadel hon skulle välja. Jag sa "ta vilken du vill av de tre, men den är min och jag har precis gjort rent den, stiglädrena är konstiga på den så den är jättesvår att ställa in och framför allt passar den inte hästens rygg". Gissa vilken sadel hon hade tagit sen? Hon hade dessutom tagit mitt (nytvättade mörka) schabrak och lagt på en fällande skimmelponny.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

har eget stall och inga andra hastar har sa det ar aldrig fragan om att lana eller lana ut.. dock har jag lanat ut en westernsadel till kompis, hon har mitt sadelstand fortfarande forresten, och jag har lanat hennes barbacka gjord tills jag fick kopt en egen.
dock ar det EN sak som jag ar jattepickig med. Min manure gaffel. Ingen dyr sak alls, litet huvud och ett kvastskaft, MEN efter 5 ar sa har jag nu "marken" pa skaftet dar mina hander ligger.. och jag vet det ar silly men den ar skon. har andra gafflar precis lika dana men de ar inte alls sa skona. Sa kommer ngn och mockar (nar jag ar sjuk eller annat) sa talas det mkt klart om att "DEN DAR ar MIN och far inte roras" folk skrattar ibland men man far ha sina hangups...lol..
Jag lanar garna ut saker om nodvandigt, typ glomd hjalm eller sa. men raknar med att fa den tillbaka snygg och ren. Det hander dock inte ofta..
Mina hastar har sina egna borstar, ja araberna (graa) har sina borstar och Fjordisarna har sina.. da fungerar det med har och sant.. lika med trans och sadlar, alla har sina egna saker.. fleecetacken kan ibland lanas av annan hast och likasa tacken men det hander sallan.. nodfall hander det att grimmor lanas, men de har alla olika storlek sa det hjalper inte i langden..
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Nej, vi lånar inte/ut saker i "mitt" stall utan att fråga. Hinkar, handdukar, svampar och ridspön är det dock skit samma med och jag tror inte ens att någon vet vem som äger vad, men övriga saker är privata, så att säga. Fast frågar man är det aldrig några problem, alla i stallet kommer oerhört bra överens och alla är hyggliga människor.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag har inget emot att låna ut saker bara dom hängs/läggs tillbaka på samma plats. Det värsta jag vet är att komma till stallet och inte hitta grejorna för att någon har lagt dom på en helt annan plats. Jag är nog väldigt rutinfast så...Jag blir lika irriterad om det gått sönder utan att någon sagt till eller om det är skitigt...och då är jag ingen pedant, direkt :o

Personligen har jag nog inte behövt låna nåt...har haft det jag behöver själv. I några år nu har jag haft eget stall och det är väldigt skönt. Finns liksom inga frågetecken då ;)
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag kan se problem med att låna saker utan att fråga.
Jag hade en medryttare på min ena häst. Hon lånade en grimma i grannstallet där hennes släkting har sin häst, eftersom hon var för lat för att gå 500meter till mitt stall, gå tillbaka 200m till hästhagen och hämta hästen och sedan gå till mitt stall igen. Hon sparade 300m promenad på det sättet.

Det var inte så roligt för grimmans ägare när hon skulle hämta in sin häst och grimman var borta.

För övrigt tycker jag att det är irriterande att behöva springa omkring och leta efter saker som efter lån hamnar någon annanstans än där sakerna var innan de lånades.

Så jag tycker att man ska fråga innan man lånar. Och finns det ingen på plats att fråga så lånar man inte eftersom ägaren faktiskt kan behöva saken innan den är återlämnad.

Skulle dock inte bli upprörd över lån av hink - om den inte flyttades från stallbacken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp