Spinoff på Dags att så...Dags att skörda 2013!

Sv: Spinoff på Dags att så...Dags att skörda 2013!

Hittade några squash som jag hade glömt bort, gjorde paj på en halv av dem, blir till att grilla imorrn också, sen gör jag nog mer paj och fryser in. :)

44E6D021-orig_zps423c1e26.jpg

4C3C790E-orig_zps98e3d4d9.jpg

Ja, jag fuskade och köpte färdiga pajskal...

Upptäcktsfärd i trädgården...

En av vinbärsplantorna, svämmar över av bär allihop
524352_10151549601260163_1981405111_n.jpg

Röda krusbär
998753_10151549601910163_411116395_n.jpg

Mangold i mängder
1009830_10151549601145163_1839433441_n.jpg

Egna örter till en kall sås
184408_10151549609230163_25971447_n.jpg

1000251_10151549558625163_1107980533_n.jpg

Plockade en stor bunke med hallon i trädgården, några deciliter fick hamna i en kaka :)
1002506_10151549571580163_1425123550_n.jpg

På min balkongodling har jag bland annat busktomat (Tiny Tim), smultron, paprika, och en synnerligen taggig ättiksgurka... :)

balkongvaxter10_zpsfc4279c0.jpg

balkongvaxter11_zpsae40e3b5.jpg

balkongvaxter6_zpsf8739229.jpg

balkongen2013_12_zps9bbe505d.jpg

balkongvaxter8_zpsa69c5c02.jpg

Hos mig i Västerbotten har squashen kommit igång och vi har skördat två stora squashar och fler är på väg. Vintersquashen och spagettipumpan har bulbar och klarar vi oss från frost framöver så kanske jag får några sådana. Sockerärter formligen sprutar det av, spritärter börjar mogna och bondbönorna finns det några baljor som börjat vända sig nedåt. Mangold finns, kålrabbin är snart färdig för en första tullning, rödbetor har jag skördat av två gånger men det räcker bara som "sidedish". Potatis tog vi första koket igår, tyvärr har det gått bladmögel på vissa av plantorna och de potatisarna har redan brunröta men resten var goda i alla fall. De höstsådda morötter som grodde börjar grova på sig så det försöket ska jag göra om i höst men inte i ren sand utan blandat med kompost, vitlöken har jag skördat förutom den sista som har topplökar jag ska stoppa ner senare i höst. Hallon har vi massor av vilt runt tomten - första gången de blivit något användbart i de snåren sedan vi flyttade hit för 13 år sedan. Svarta och röda vinbär plockade men blir en omgång till av, krusbären låter vänta på sig ett tag till. Hjortron och lite blåbär plockade. Tycker grönsakerna har varit sena, det är inte förrän i början av juli det har blivit några mängder att tala om och då var det framför allt plocksallat (fast det är faktiskt tredje året jag inser att ingen växer nämnvärt före 1 juli så det är nog så det är här). Är i valet och kvalet om huruvida jag ska utöka med två rader till till nästa år, många löpmeter har stått oanvända men frågan är vad jag tyckt om jag fått isär mina bredsådda förodlingar och kunnat sätta dem där jag tänkt... och ja just ja, åtskilliga liter ogräs har jag skördat till hönsen vilket faktiskt gör även ogräset till nyttoväxter!

Nu är det full fart på hallonen! Vi har plockat varannan dag nu det senaste och idag fick jag ihop 850 gram hallon. :d Styckfryser dem på bricka och sen hamnar de i lådor, extremt smidigt sen när man ska ta en viss mängd. Så jobbigt att stå där och försöka bryta loss bitar från en stor hallonklump. :p Gör det samma med de flesta bär som vi fryser, en liter blåbär packeterades idag ner i en gammal glasslåda.
535764_10151557054745163_650095635_n.jpg

Från skogen följde det med en obestämd mängd kantareller. Minst en liter men antagligen närmare två. :)
Sockerärterna kommer också nu, rödbetorna börjar se trevliga ut, morötterna är fortfarande mini men växer. Vi har hur mycket mangold, dill, bladpersilja och timjan som helst. Inga gurkor ännu och inga tomater vad jag vet.

Du, såna bilder lägger man inte ut på internätet :mad: Usch och fy vad du är elak!

Nåja, jag mumsar på mina gula päronformade solmogna tomater. Det är nästan lika bra, de är goda och varma och söta och gula. Bättre kan det knappt bli.

Sorry! Faktiskt så smakade jag bara på två hallon. :o men kan antagligen plocka minst en halv liter till ikväll, om jag orkar. :p

Solmoget och solvarmt är det bästa! Kylskåpskall frukt är inget mot om frukten fått ligga framme i solen lite, eller såklart att plocka den direkt från trädgården :D

Du är förlåten, för den här gången. Nästa gång vill jag ha några hallon som plåster på såren :p

Jag vill ha trädgård! Funderar på att lägga beslag på en gräsbit ute vid stationen i vår, den används inte till någonting just nu (jag tror sommarjobbarna tränar lite gräsklippning och -trimning där när de är nya).
Pallkragsodling borde gå utmärkt där.
Garden revolution! :D

Jag såg ett inslag i tidningen nu om en kille här i stan som är gerillaodlare. Han bad om att få odla på någon mark, men fick nej. Då smällde han upp några pallkragar på kommunens mark precis vid staden. Odlingen har faktiskt fått vara kvar, fastän kommunen ogillar det. Alla som hjälper till med odlingen får ta så mycket de vill, och det verkade faktiskt fungera. :)

Jag tänker testa! Herregud, här ute är det ändå ingen som bryr sig.. Kanske ska lägga beslag på en del av husets rabatter. De drog upp lite buskar i vintras och har inte ens brytt sig om att rensa ogräs där sen dess.
De gjorde en jättefin plantering förra sommaren, som i år fått vissna ner totalt och ser ut som hej och kom hjälp.
Jag ska banne mej ta över det!

Har du något recept på din squashpaj?
Har mänger av squash och försöker komma på något nytt att göra med dem.

/B

Knappar mig själv.

Har i år odlat Ruccola, för det första så rör ju inte sniglarna den :) och för det andra så är den ju 100 gånger godare än den du köper :d

Så min fråga/undran är kan man odla den inne vintertid? Någon med erfarenhet som testat?

/B

kl

Har för första gången någonsin provat att odla lite smått, och lyckan var fullkomlig när det visade sig att jag får gurka i mängder! :) Trodde inte det skulle bli något, men där hade jag fel! :D

1001577_10151616685776297_2059551151_n.jpg

Vilken bamsing!

*kl*
Jag odlar utomhus i lådor och hittills ser odlarförsöken ut så här;
Riktigt lyckade:
kryddodlingen, salladerna, rädisorna, salladsärten, bondbönorna, sparrisen, paprikaplantan

Troligtvis lyckade: morötter och potatis jag odlat i jordsäckar, körsbärstomaten har först nu fått färg. Åkerbären har just mognat

Halvlyckade: dill och persilja satt från frön, sockerärten, vanlig tomat, jordgubbarna som är rätt sena och ger lite för klen skörd.

Totalt odugliga: libbstickan, luftlöken

Har plockat ngn liter hallon och ca 3 liter blåbär så där behöver jag ordenligt mkt mer. Hittade inte ett enda hjortron.... Föräldrarna kom dock hem med 11 l kantareller igår så nu ska jag gå på kantarelljakt!

Jösses, 11 liter! Det är inte lite svamp. :) Roligt att mycket av odlingarna tar sig.

zassoo: Det var ingen liten gurka! :D

Idag lokaliserade jag en buske med svarta vinbär insprängt bland hallonsnår och nässlor. Det är en del av trädgården som vi inte tar hand om alls längre, men bär fanns det! Imorn kan jag fightas mer med nässlorna och ta några grenar till. Vi plockade även en del krusbär, det har vi inte plockat ordentligt på några år.

DSC_0050_zps825e52ef.jpg

Även våra rensade hallonbuskar fick sig en omgång och resulterade i en fantastisk kaka :d
DSC_0053_zps7e2498e4.jpg

Jag odlar paprika året runt, så nog borde det gå med ruccola med. Det tar lite längre tid och behövs fönster med mycket ljus men det går.
Paprika är ju lite annorlunda mot ruccola, men som sagt. Det borde gå.
Jag tänker prova med rädisor inomhus i vinter. Och solros.

Den är jätteenkel!

Vispa två ägg med två dl socker. Vänd ner 2,5 dl mjöl och en tesked kanel. Häll ut smeten i formen (inte allt för stor form, jag använder en hjärtform med avtagbar kant) och häll på massor med hallon (två dl enligt receptet, jag tar gärna mer). Hyvla över 50 g smör så det täcker kakan. Grädda i175 grader ca 25 min. Den ska vara väldigt saftig så mitten ska fortfarande vara lite lös.

Just det, glöm inte att smörja och bröa formen också! Jag tar dock alltid kokos istället för ströbröd, blir mycket godare. :) jag slänger också gärna på knappar av vit choklad! :d

Senast ändrad:

Vad gör ni med pumpa? Squashen har jag gjort Boston"gurka" av och de sista ska vi äta gratinerade och fyllda med köttfärs men jag sådde frön av köpt Butternut squash och har fått flera plantor som alla ger runda, gula frukter. Provade ugnsrosta igår men jag vet inte om jag körde dem för länge för de blev väldigt mjuka och jag är inte så förtjust i smaken av pumpa... någon pumpapaj ska jag kanske göra (men egentligen tycker jag inte om det heller) och annars är enda planen att göra pickles. Nu fick hönsen de resterande bitarna av den ugnsrostade vilket ju också är ett användningsområde men hur tillagar man pumpa för att den ska komma till sin fördel? Eller är det bara att inse att pumpa inte är för mig?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna