Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Lejonelle

Trådstartare
Om du skulle förlora ett sinne, en förmåga eller en kroppsdel, exempelvis bli blind eller mista båda benen. Vad skulle du kunna leva utan? Vad skulle vara värst att förlora?

För mig tror jag det skulle vara väldigt svårt att förlora hörseln, dvs att mista musiken. Just nu känns det som att jag skulle kunna klara mig utan syn hellre än att förlora förmågan att gå i skog och mark. Som blind kan man röra sig i skogen om man har sällskap eller en ledarhund.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Hade "helst" förlorat känseln.

Om jag förlorat en kroppsdel (annat än organ; Jag hade gärna mist livmodern), synen, hörseln eller talförmågan, hade jag begått självmord. Hade varit omöjligt att leva ett fullgott liv utan något av det.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Och jag säger att jag tror jag skulle kunna leva utan hörsel. Jag har döva vänner som lever ett fullgott liv.
Musiken har jag redan förlorat iom en hörselskada efter min stroke (eller så kom skadan bara samtidigt) - jag HÖR musik men allt låter som ..... Håkan Hellström, dvs falsk och skränigt, det är inte så kul men jag överlever helt klart utan.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Samma här. Jag skulle aldrig kunna vänja mig vid att inte kunna läsa. Ljudböcker ger mig inte alls samma effekt. Smak och lukt tror jag är viktigare än man oftast tror.

Så jag hade offrat hörselen och kanske siktat på att börjat forska istället för det jobb jag har just nu. Förr det funkar nog inte utan hörsel. Eller börjat med nätbaserad rådgivning. Det vore nog något.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Av många onda ting... så hade jag valt bort hörseln.
Visst tycker jag om musik och sång, men uppskattar ofta tystnaden precis lika mycket (och sjunga skulle jag ju tekniskt sett kunna göra ändå). Jämfört mellan att aldrig mer få läsa, se en vacker utsikt eller solnedgång, aldrig mer känna smaken av underbar mat eller doften av solvarm häst eller blommor känns det som om det får bli mitt val.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Jag hade offrat hörseln, helt klart. Majoriteten av mina intressen är i stort behov av min syn, mina händer och mina ben. Utan hörsel skulle jag fortfarande kunna teckna, fota, se på film, springa etc. Jag är tillfälligt "blind" ibland när mina ögon går sönder (det gör för ont att öppna dem under de perioderna) och det är det värsta jag vet. Det är jobbigt att orientera sig, att inte kunna se folk etc. Så ja, hörseln skulle jag helt klart offra. Eller smaken.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Vad jag inte kan förlora är hörseln, jag skulle inte ha något kvar att leva för.

Synen är jag inställd på så den kan jag leva utan.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Värst att förlora vore nog synen eller hörseln. Och minst ledsamt, fast jättetråkigt då jag sjunger en del att mista talet.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Av sinnena så kan jag leva utan luktsinnet. Men hade i första hand offrat min livmoder. Har dom barn jag vill ha, så den behövs inte mer.

Kan inte tänka mig att leva utan någon kroppsdel, men om jag var tvungen så skulle det väl gå. Då har jag ju inte mycket till val.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Hade kunnat offra luktsinnet, om något. Bara jag fick ha smaksinnet kvar! (inte mycket logik där inte). Känsel ligger nog näst på tur. Tror jag skulle kunna överleva och fortsätta njuta av livet oavsett vad som händer, men tanken på att bli av med något gör mig nog lite rädd.

Av kroppsdelarna så, livmodern kan någon annan få. Eller äggledare eller vad det nu heter, sånt klarar jag mig utan. I nödfall skulle jag kanske klara mig utan ytteröron.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

jag ar anosmisk, maste man valja nagot da? :o

har varit sedan fodseln sa det ar dock inte sa jobbigt (och som svar pa standardfragan, mitt smaksinne funkar utmarkt! har definitivt inga problem vid forkylningar)

Varst att mista, vetetusan. Antagligen synen eftersom jag tycker om att titta pa saker och tycjer om farg och form. Armar/hander da jag tycker om att skapa oavsett om det ar i jobbet eller nagon ful tavla :D Men jag tycker om musik ocksa. SVart att valja.

Talet kanske? man kan ju uttrycka sig pa andra satt och jag hittar nog nagon vag. Visserligen pratar jag mycket men folk blir nog glad over att slippa lysnna, kanske jag med ;)
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Ett ben eller två kan jag nog klara mig utan.
Eller en arm.
Mina sinnen vill jag ha kvar.

Min plan är nämligen att se alla filmer och TV-serier som jag inte har hunnit med och läsa alla böcker som är olästa när jag blir gammal.
Och det behöver jag inga ben för att göra.

Luktsinnet är min livförsäkring mot brand och matförgiftning.
Känseln mot skador.
Smaksinnet borde jag kunna klara mig utan.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Håller med. Hade hellre mist båda benen och ha kvar alla sinnen. Man kan uppleva i stort sett allting utan ben, men utan något av sinnena försvinner många upplevelser. Eventuellt skulle det vara smaksinnet jag hade valt bort, men det lutar nog hellre åt benen ändå.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Praktiskt sett så skulle det nog vara jobbigast att förlora synen. Det skulle krävas mycket arbete att lära om för att kunna fortsätta jobba med text. Många av mina intressen är beroende av synen. Hundarna är inte direkt ledarhundsmaterial och jag skulle ha svårt att aktivera dem på ett bra sätt som blind. Naturupplevelser och läsning skulle förlora en viktigt dimension.

Men händer det så händer det och då finns det inget annat alternativ än att gilla läget. Sannolikt är det en enorm omställning att förlora ett sinne eller en kroppsdel och ur det perspektivet så tror jag att det skulle vara lika jobbigt att förlora ett ben som synen eller hörseln. Att fundera över vad som skulle vara jobbigast att förlora är därför meningslöst. Håller man exempelvis på att bli blind så får man ju inte valet att istället förlora hörseln.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Samma här, hellre en kroppsdel. Att inte kunna se elr höra mina barn skulle vara en stor förlust för mig. Om jag nu fick VÄLJA. Händer det ändå så kan jag nog lära mig leva med det, andra sinnen får kompensera.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Jag skulle kunna leva utan hörsel hellre än att mista synen, skulle nog helst vara frisk men jag kan lite teckenspråk och jag läser redan på läpparna när jag lyssnar på folk.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Jag skulle kunna leva utan smak - och luktsinne, eller för den delen livmodern eller brösten vad gäller kroppsdelar. Brösten kan man ju ersätta med inlägg och det påverkar inte rörelseförmågan.

Att förlora synen, hörseln eller en lem(arm/ben) skulle jag inte klara av. Jag skulle ärligt talat ta livet av mig. Jag har problem redan som det är med återkommande djupa depressioner och något sådant skulle mitt psyke inte klara av.
 
Sv: Spinoff på blind-tråden: vad kan du vara utan?

Efter alla MS skov med div rörelsehinder, känselbortfall mm så säger jag att jag inte vill förlora något alls!

Att förlora höger arm innebär att man inte kan torka sig själv, borsta tänderna mm

Finmotoriken gör att man inte fixar småpillriga saker. Värre än man tror att inte klara av att tex skära falukorv i stavar!

Känselbortfall har jag redan så jag skär mig i fingrarna utan att känna smärtan utan jag märker det först när det är blod överallt.

Har massor med andra saker också så jag väljer det jag redan har "tappat bort"

Tycker att det räcker med det ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 848
Senast: flashlight
·
S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 919
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 796
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp