Spinoff på Annorlunda träningstråd..

Novali01

Trådstartare
Var i ridhuset igår med 4-åringen. Tänkte vidareutveckla träningen med att få honom helt eftergiven i innersida och att spåra i volten. Började som vanligt med att lossa innersidan på stor volt genom att inte röra ytter utan ställa för inner och driva för innerskänkel...men se det funkade inte alls igår!:eek: Han var inte alls med på noterna med denna träning utan vek sig i innersidan och sladdade utåt. Jag fick snabbt modifiera metoden lite och det genom att korta yttertygeln lite lite grann och styra upp honom med ytterskänkel när han gled utåt. Då gick det genast mycket bättre!

Men det som är mysko är att han de andra ggr jag provat Malinskys Annorlunda träning så har det funkat utan att ta till ytterhjälper. Den enda slutsats jag kan dra är att man inte får köra fast i en sorts träning utan ändra lite här och där så det passar för dagen och för hästen man sitter på.

Efter ca 20 minuters uppvärmning hade jag iaf en häst som spårade och som var 98% lika på bägge tyglarna, han travade med schvung och friskt framåt och galoppen var jättefin. Eftersom han är nyligen igångsatt efter vila så red jag knappt 45 minuter och slutade när han gick som bäst. Hästen blev nöjd och glad och jag med fast jag fick mig en tankeställare..:o

Sv: Spinoff på Annorlunda träningstråd..

Det är klart man alltid måste anpassa efter hästen. Inte alltid samma sak funkar. Men det var ju bra att du kom på hur du skulle göra:)

Precis! Man får anpassa efter hästen. :bow: Lyhörd och anpassningsbar är bra egenskaper.

Det är det jag tycker är så bra med att få olika verktyg!! Sen om det beror på att hästen inte vill, eller om det är jag som ryttare som gör andra saker med kroppen, det vet jag inte.

Viker hästen sig i sidan om du tar tygeltagen rakt utåt, eller går de lite bakåt. Upplever att min häst viker sig om jag tar "för mycket" utåt, för när han fattar vad jag menar behöver jag bara lätta innerhanden lite inåt så är han med på noterna..

Jo jag tror det är baksidan bla , därför använder jag bara det tänket som malinskys tränare hade i "nödfall" och bara några varv i så fall, om hästen är riktigt spänd.(Vilket inte är så ofta, faktiskt, numera), ta i trä :angel: . Inte annars. Det är ju som M:s tränare sa, man måste anpassa efter varje häst.
Det är också det som gör bla gör en bra tränare för mej, förmågan att se varje häst.

Det var ju det jag var inne på i den andra tråden... när du sa att "huvudsaken är att det funkar, jag behöver inte veta varför" ...

du MÅSTE ju veta vad du gör, varför du väljer ett ridsätt, vid ett tillfälle. Självklart är inte ridningen statisk - det är ett levande djur och en individ, precis som du själv. det finns ingen statisk mekanik bakom det hela. Livsfarligt att låsa fast sig vid tänket att "såhär rider jag för då får jag denna effekten" punkt slut. du måste ju ständigt anpassa, läsa av och förstå.

det var därför jag inte accepterade tänket att "huvudsaken är att det funkar". det är livsviktigt att förstå VAD det är som har orsak och verkan för mig. och det är därför ridningen är så stimulerande och ständigt utvecklande.
med knappar eller en manual för allt skulle jag vara totalt ointresserad.

Mvh/Mackan

För att jag är obstinat och enveten som en gris så måste jag ju säga emot dig...:rofl: men jag hävdar fortfarande att jag inte MÅSTE veta varför utan jag rider fortfarande på känslan. Känslan sa mig igår att om inte den ena metoden funkar så tar man till ngt annat...Jag har ridit tillräckligt många år för att veta detta men jag blir lite förvånad att ngr som funkade några dgr tidigare helt plötsligt inte funkar på samma sätt.

Och det hade ju inte gjort ngn skillnad hur mycket jag än dissikerat varför och hur utan det som GJORDE skillnad var ju att jag är såpass kunnig inom ridningen att jag hade ett annat verktyg att ta till i det läget.

Nu menar inte jag att jag struntar fullständigt i varför och hur, jag vet att jag tar till lite ytterligheter nu, men jag är övertygad om att det finns olika sätt att rida på. En del måste först teoretiskt förstå allt för att sen kunna omsätta det i praktiken och en del som jag rider mer på känslan och kan kanske inte exakt beskriva vad som händer med höger bak och vänster fram i det läget utan vi KÄNNER att hästen jobbar som den ska. Huvudsaken är ju att man kommer fram till samma slut=hästen lösgjord och aktiv i bakkärran.:banana:

Precis! Man får anpassa efter hästen. :bow: Lyhörd och anpassningsbar är bra egenskaper.

Det är det jag tycker är så bra med att få olika verktyg!! Sen om det beror på att hästen inte vill, eller om det är jag som ryttare som gör andra saker med kroppen, det vet jag inte.

Viker hästen sig i sidan om du tar tygeltagen rakt utåt, eller går de lite bakåt. Upplever att min häst viker sig om jag tar "för mycket" utåt, för när han fattar vad jag menar behöver jag bara lätta innerhanden lite inåt så är han med på noterna..

Han vek sig när jag tog utåt, ville inte följa med och gick inte fram för innerskänkeln. Men när jag korrigerade upp det hela med lite, lite ytterhjälper så hoppade han in i ramen igen! Jag red fram ca 20 minuter och använde detta verktyget mer eller mindre hela tiden. Jag känner att han tycker det är lättare och mer bekvämt att bli lösgjord på detta sätt. Slipper en massa spänningar på det viset och när jag sen börjar jobba på "riktigt" är han med på noterna med en gång.:bump:

Förstår hur du menar och håller med dig till 50%. Utan känsla är teorin givetvis värdelös, men jag är ändå väldigt intresserad av att veta teorin för att översätta till det jag känner och även kunna utöka min "känsel repertoar", dvs kunna med hjälp av att förstå vad som händer och sker, även se till nya sätt jag kanske faktiskt inte provat eller tänkt på tidigare. För ofta, även när man har en någorlunda bra känsla för ridningen, blir det ändå lätt att man använder sig av samma x antal repertoarer, vilket kan bli statiskt och monotont.

förstår vi varandra bättre? :D

Och min tränare tyckte inte att jag skulle rida så alls, kan jag tillägga med samma motivering som fio hade i den andra tråden, ang ytter bla.

Sen tycker jag att jag efter ett par varv högst om hästen nån gång är riktigt spänd, lättare får den till avslappning och därmed lösgjordhet men kan inte svara på varför eller om det är inbillning och att det skulle gått lika bra ändå. :confused:

Förstår hur du menar och håller med dig till 50%. Utan känsla är teorin givetvis värdelös, men jag är ändå väldigt intresserad av att veta teorin för att översätta till det jag känner och även kunna utöka min "känsel repertoar", dvs kunna med hjälp av att förstå vad som händer och sker, även se till nya sätt jag kanske faktiskt inte provat eller tänkt på tidigare. För ofta, även när man har en någorlunda bra känsla för ridningen, blir det ändå lätt att man använder sig av samma x antal repertoarer, vilket kan bli statiskt och monotont.

förstår vi varandra bättre? :D

Jag tror jag har förstått dig hela tiden!:) Men vi har bara lite olika angrepps stil på det här med ridning. För att klargöra det hela kanske jag ska nämna att jag har haft egen häst i över 30 år och tävlat i åtminstone 25 år upp till MSV i dressyr och FT så det är inte så att jag inte läst mig till saker under den tiden. Men å andra sidan tror jag också att man med åren får en viss känsla för hur saker ska vara och det är det jag menar med att jag inte BEHÖVER veta exakt vad som händer utan jag tar häst efter häst med mig till den rätta känslan. E du med? För den skull menar jag inte att se ned på ngt sätt på någon som gör annorlunda men jag vill heller inte att någon benhårt håller på att just deras metod är rätt för det finns nämligen inget svart eller vitt i hästvärlden, DET har jag iaf lärt mig!:)

Och min tränare tyckte inte att jag skulle rida så alls, kan jag tillägga med samma motivering som fio hade i den andra tråden, ang ytter bla.

Sen tycker jag att jag efter ett par varv högst om hästen nån gång är riktigt spänd, lättare får den till avslappning och därmed lösgjordhet men kan inte svara på varför eller om det är inbillning och att det skulle gått lika bra ändå. :confused:

Jag har väldigt svårt för när någon fullständigt avfärdar en sak på det viset som din tränare. Hur i hela friden kan han/hon veta om det funkar om du aldrig testar? Jag håller stenhårt på att alla sätt ska provas 1 gång iaf, om det sen inte funkar är en annan grej men att avfärda saker rakt av det har jag svårt att fatta?:confused:

Ja jag är med. Och jag håller med dig. Jag tror att du tror att jag går mycket mer på teori än jag gör. Jag har heller inget intresse av att kunna minsta detalj med höger bak vid x moment i varje rörelse osv. Men lite generell teroretisk förståelse vill jag ha med mig när jag rider med känslan - ja.

Jag har också varit med ett tag :D

Jag har väldigt svårt för när någon fullständigt avfärdar en sak på det viset som din tränare. Hur i hela friden kan han/hon veta om det funkar om du aldrig testar? Jag håller stenhårt på att alla sätt ska provas 1 gång iaf, om det sen inte funkar är en annan grej men att avfärda saker rakt av det har jag svårt att fatta?:confused:

Nja hon tycker inte det är någon mening, på den hästen i alla fall, att det inte är bra ens. Det kan ju ha att göra med att jag slarvat med ytter också hon är väl rädd att jag släpper helt kanske:angel:

Men nej, hon tycker det blir fel och ingen bra effekt för hästen. Jag kan uppnå det ändå, hon behöver inte den gymnastiseringen, det är inte vad det handlar om. Det var ju min tanke när jag läste om det här först, som jag skrev om (tror det var på hopp) men så provade jag ju och fick "avlsappningseffekt" snabbt.

Kanske skulle man kunna använda det på tex den häst i stallet som är mycket mer stel i sidorna och inte så genomarbetad, som ren gymnastik under uppvärmningen. Och det kan nog stämma.

Jag är nästan 100 på att tränaren redan har testat det, liksom jag har testat det och insett att det inte funkar i längden iallafall

Jag är nästan 100 på att tränaren redan har testat det, liksom jag har testat det och insett att det inte funkar i längden iallafall

Hon har iaf inte testat det på flash, det framgår ju av tråden så alltså är det inte testat på det ekipaget men ändå avfärdat.

Sen får du nog utveckla vad du menar med i längden? Vem har påstått att denna ridningen ska vara i evighet? Jag använder det enbart som ett redskap vid uppvärmning och om jag läst de andras inlägg rätt så gäller samma sak för de flesta.;)

Givetvis kan du inte rida på detta viset när hästen ska samlas i en högre form men det är ju inte DET som denna tråden handlar om.

Varför ens göra det när man ändå får göra om :confused: Jag har utvecklat svaret varför i den andra tråden du kan läsa det där.

Han var inte alls med på noterna med denna träning utan vek sig i innersidan och sladdade utåt.

Han är kanske lite busig din lille 4-åring, och dessutom smart, så han kom väl helt enkelt på hur man kan komma undan mattes inverkan och slippa jobba för en liten stund....? :)

Kastar mig in här med en liten fundering. Tänker på hur det är med tex kreativiteten. Barn, utan kunskaper inom ett fack, tex måleri, har en fantastisk förmåga att uttrycka sig i måleri (naturbarn).
När sedan vuxna mänskor ska lära sig måla, så behöver de, eller de upplever i alla fall det, kunskaper för att gestalta något med färg.
Då tar man intellektet till hjälp. Detta passar vissa, andra måste gå på "känsla", intuition eller vad man vill kalla det...
Jag har under många år sett elever efterhand som de "lär sig" måla, lyckats tillägna sig instrument som till olika proportioner består av att "förtränga" intellektet för att kunna vara ett med det de utför, och till en annan del att använda intellektet som ett verktyg för att kunna förstå hur man ska gå vidare.
De som sedan kommer långt, ja, en del av dem har utvecklat en avundsvärd förmåga att kunna "koppla" mycket snabbt mellan dessa båda tillstånd.
Så finns det ju naturbarn likväl som intellektualiserande mänskor som lyckas bra utan att ha förmågan till det där att switcha mellan hjärnhalvorna. Jag tänker mig att det är likadant med ridningen.
Vi har olika behov av att förstå vad vi gör, och varför.
Och hur är det med dem som går på rumpminnet? Känsla, eller kroppens intelligens?
Förlåt att jag svävar ut, det rann bara till...

balans tror jag är kroppens intelligent, en del regerar ju mer på det som händer under rumpan än andra :D

Angående det andra
-Jag tror att jag blir bättre och bättre på att switcha, jag rider med högra hjärnhalvan alltså känsla, men när det inte funkar så poppar det upp - ja just ja - bröstkorgen - sen ploppar jag tillbaka

Det kunde jag inte förut

Därmed inte sagt att det går kalas hela tiden :angel:

OT

Så är det inte för mig än tyvärr :(. Det känns som jag har 1000 saker i huvudet som alla måste stämma någorlunda för att jag ska få ett bra resultat. Fast naturligtvis måste man rida massor på känsla. Man har ju inte tid att stämma av allt jämt liksom :D.

Jag red dressyr på en äng idag för allt är fruset. Vart "ridhusenergi" i lilla ponnyn :D. Det var kul. Han verkade tycka att saker och ting var lite mer spännande än på volten.

Om jag ska återgå till trådens ursprungsfråga så tror jag inte att metoden att lossa innersidan hjälper. Tidigare tränare har delvis förespråkat den utan något vettig förklaring och jag har prövat men den har aldrig gett något i längden.

Så just nu skulle jag nog aldrig testa att pröva den för den strider mot mycket av min ridnings logik, men kul att den funkat för dig och din häst en gång :D. Och roligt att ni kommit vidare!

Liknande trådar

Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka