Spinoff på Advokat-tråden

hjärter_dam

Trådstartare
Måste först och främst säga att det var en oerhört tragisk olycka och väldigt synd på en fin hingst.

Det jag funderar på är hur ofta det egentligen händer att hingstar skadas så allvarligt vid betäckning att de måste avlivas. Tycker tyvärr att man hör det allför ofta. Åtminstone en av hingstarna Royal och Eloge, som förövrigt stod uppstallade inte långt från mitt barndomshem, gick ju samma tragiska öde till mötes (om jag inte minns helt fel så drabbade det båda, men där är jag osäker). Vilka fler hingstar har drabbats? Vad kan man göra åt det? Hur stor är egentligen skaderisken, för både sto och hingst, vid naturlig betäckning?

/S.

Sv: Spinoff på Advokat-tråden

Förr var det inte helt ovanligt. Det var ju så man gjorde då. Det var det som var naturligt. Det var ett gäng som gick med, men den ende jag kan komma på precis just nu är Cordon Bleu. Den holländske elithingsten Pericles xx med. Då hade framförallt den sistnämnde betäckt hundratals ston med lyckad utgång.
Som regel funkade allt helfint, men som sagt, trots man företagit all horsemanship i världen, och bägge hästarna var samarbetsvilliga och allt såg ut att vara ok, så hände en del olyckor givetvis.

Sett till antalet betäckningar och antal olyckor så tror jag inte att det blir någon större procentsats.

Jag tror helt enkelt så att naturlig betäckning nu har blivit "onaturlig"?
Hästar dör i sporten med, trots att man gör vad man kan för att eliminera skaderisken.
Hur många hästar får benet avsparkat i hagen? Skall man inte släppa ut dem då? Skall de gå en och en? Trots att de alltid har varit jättekompisar?
Jag skulle inte tveka på att lämna på naturlig. De som håller hingstar naturligt är jätteduktiga.
För mig handlar inte avel om befruktningssätt, utan om hur individerna passar ihop. Är det naturligt och stoet har föl vid sidan, samt avståndet är för stort, avstår jag hingsten av transporttekniska/avståndsmässiga/djurskyddsorienterade grunder.

Inom ponnyaveln tycker man fortfarande att naturlig betäckning är hyfsat naturligt. :) Hoppas de kommer in i den här tråden.

Man skall inte glömma att vi inte har haft semin så länge....
Och att det är djur vi har att göra med, som ibland handlar utifrån sina instinkter och inte utifrån hur vi anser att det skall gå tillväga.
mvh

Tjohopp här kommer jag!

Jag har tidigare skrivit om halvblodens onaturliga parningsbeteende på andra forum.

Som ponnyhingsthållare så kan jag bara se de ston vi får hit.
Vi får en hel del udda raser varje år.

Hitills har vi endast haft 1 ponnysto som konstrat vid betäckning. Hon tände enbart på ston så vi tog och ställde ett sto framför henne, och betäckte med hingsten.

Så här ser det ut hos oss;

Ponnyston kommer i transport, hingsten gnäggar, stona brunstar i transporten och betäcks omgående av hingsten, de går med hingsten och åker hem dräktiga på första brunsten.

Halvbloden kommer, skiter i hingsten, går i hagen brevid hingsten, får sprutas igång, bjuder ut sig för hingsten och sen försöker sparka av benen på hingsten, blir bremsade och tar sig inte på första brusnten, krävs ofta en kur HIppotrim dessutom.

övriga raser; i år har det varit Quarter och Paint samt Berber arab.
Brunstar efter någon vecka, står snällt för hingsten, blir 50% dräktig på första brunsten.

Tack o lov så har vi en mkt snäll äldre hingst som uppvaktar o har sig, unghignsten har bara fått snälla äldre väl beprövade ston som uppför sig och lär upp hingsten.

Den äldre hingsten har fått några smällar varje år men inget så fult som i år. Halvblodet bjöd ut sig villigt och hukade för hingsten. När han pussar och slickar är det inga problem men när han hoppar upp på henne så slår hon hårt. Han tar smällen på v bak och står darrande i flera minuter efter det. Först trodde vi att benet var av uppe i knät. När han sen återigen kan röra sig så vägrar han att gå i närheten av stoet. Betäcker däremot ett annat sto istället. 6 timmar senare får han återigen försöka betäcka det återigen inbjudande stoet som kissar och ställer sig så fint. Denna gång vill han knappt gå i närheten av henne.
Vi använder oss inte av språnglinor men i nödfall så tar vi till brems vilket vi fick göra på detta stoet. Hon slår oavsett när i brunsten hon är. Inte nog med att den stackaren är ca 40 cm lägre än stoet, han ska även få stryk för att han är villig.

Nåja med brems + backa till stoet mot stalldörren så lyckas vi övertyga hingsten att det är riskfritt att betäcka :banana:

Visst kan ponnystona smälla men ytterst sällan, om de gör det så är det bara en markering, inte för att ha ihjäl hingsten.

Peppar peppar så har ingen av de hingstar vi haft på fri el handbetäckning fått några bestående skador.

Hitills har vi haft 8 hingstar på station (varav Besk är inne på sitt 3e år hos oss:love:)

Jag hoppas att jag någonsinn slipper sätta mina hingstar på semin och att jag slipper utsätta mina ston för semin om det inte är nödvändigt. Kan det bli mer naturligt än en flock ston med föl och så hingsten i samma hage? SÅ lever våra egna ston i stort sätt året om. Inga skador (hignst o sto i mellan) hitills och inga brunstproblem el problem med dräktighet heller.

Så intressant!

vet du hur det är med skador vid fri betäckning? Både på ston/vållade av hingst samt på hingsten? Vet ju att flera ponnyhingstar samt islänningar betäcker mkt på fribetäckning..

vet inte hur vanligt det är, men min åsikt är att det är ett övergrepp mot stoet att binda/hålla fast henne och sen låta hingsten hoppa på!

antigen har man helt naturlig betäckning, dvs hingst och sto får röra sig fritt i en stooor hage, eller så inseminerar man.

inte konstigt att stona sparkar när dom hamnar i en sån situation, om man tänker över det lite...

vet inte hur vanligt det är, men min åsikt är att det är ett övergrepp mot stoet att binda/hålla fast henne och sen låta hingsten hoppa på!

antigen har man helt naturlig betäckning, dvs hingst och sto får röra sig fritt i en stooor hage, eller så inseminerar man.

inte konstigt att stona sparkar när dom hamnar i en sån situation, om man tänker över det lite...

Har du sett en fri betäckning av ovilligt sto?
Där galopperar hingsten och betäcker i farten..........
I vissa lägen funkar det inte med fri betäckning, framför allt inte när hingsten är 1,28 och stoet är över 1,60. Så länge det är människan som bestämmer hingst åt stoet så får man stå ut med att hålla i vissa ston. Hellre det än en veterinär som seminerar. Det om något är lite våldtäckt. Instängda i en seminspilta och en lugnande spruta om man inte står stilla, inget naturligt alls:grin:

DÄREMOT så förespråkar jag att inte använda bråkiga ston i aveln. Möjligen om det är maiden ston men inte ston som bråkar och tjafsar när hingsten är artig och förspelar. I naturen så gallras sådana ston bort likaså krångelston som inte kommer i brunst el som inte tar sig. Jag tror att vi binder oss själva ris bakom ryggen när vi envisas med att försöka betäcka en del ston. På andra djurarter samt människan så är det nedärvningsbart med fortplantning.

MM, jag tycker också at djuren skall kunna fortplanta sig naturligt.
Att bremsa en häst ser jag inte som märkvärdigt. Man får ibland bremsa hästar när hov eller veterinärvård kommer på tal och det är ingen som uppfattar det som en våldshandling mot hästen då?

Hundvärlden kör ju inte med semin, men avarter har avlats fram som har åsamkat respektive ras svåra födslar vilket gör att de inte kan fortplanta sig utan människans hjälp.

På hästsidan skedde ju förr en naturlig utgallring av en del djur om inte var lämpliga för avel ur fortplantningssynpunkt. Vi kan ju ta exemplet på den hingst som heter som en ö på västkusten, som hade så stort organ att det inte fungerade så bra... Måste ha varit något i hästväg! :)
Jag tror att vi är illa ute när vi förmänskligar våra djur.
Går det rätt till har jag inget emot något av betäckningssätten.
mvh

KL

Jag funderar på en sak. Är det inte så att hästarna kanske skulle bråka mindre om de fick gå ihop, ston med hingst från början? Hos ponnyägare verkar detta förfarande vara vanligare än hos storhästägarna. Har en bekannt som liksom Welsh hade ungponnyhingst med äldre ston för att fostra honom och den unghingsten blev väldigt väluppfostrad och uppförde sig bland ston.

Vad det gäller halvblod så har jag sett samma sak här hemma. För tyvärr föll det sig så att vi inte hade annan hagkompis att erbjuda unghingsten hemma än det 18-åriga gamla maidenstoet vi har. Hon gapar och skriker när hon brunstar så det hade ju gått att ställa dem på stall under de dagarna men det vart knäpptyst i hagen.
Hörde ett litet pip när jag mockade, gick ut och där står gammelstoet och pinkar, unghingsten nosar och slickar på henne och hoppar försiktigt upp på henne. Stoet stod blickstilla. Jag borde ha anat något då de i ett par dagar kliat på varandra ovanligt mycket. Men det här var jag inte beredd på. Att det skulle ske så tyst och försiktigt. Och att trots att de åkte isär fort som ögat så var han hanterbar även om han var stressad över situationen. Jag var rädd att han skulle bli galen.
Det blev att fixa nytt stängsel, dubbla rader så de inte kunde nosa på varandra. Någon vecka senare fick unghingsten en egen kompis.

Fortfarande kan jag ha både stoet o hingsten i boxarna bredvid varandra, de håller varandra sällskap när de äter, lite gap o skrik blir det först, sen skiter hon i honom. Jag kan binda upp honom i gången och grejja med honom.

Är det här normalt att de beter sig så sansat? Eller är det för att han bara är ett år? Blir det värre om de är äldre? Typ två tre år?

(Och stoet ska vi göra UL på igen. Hon vägrar fortfarande att brunsta...:o)

Det brukar bli värre, 3årshingstar vet precis vad de vill;) Givetvis finns det ett fåtal hingstar som inte blir "hingstiga".....

Det brukar bli värre, 3årshingstar vet precis vad de vill;) Givetvis finns det ett fåtal hingstar som inte blir "hingstiga".....
Nu har jag inte så mycket erfarenhet av travare, men de hingstar jag har sett inom travvärlden har varit mycket mer lugna och sansade med ston än tex halvbloden som jag är mer van vid.

Det håller jag med om, fast det finns endel mycket hingstiga travhingstar oxå. Jag tänkte endast på varmblodiga ridhästar i mitt förra inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka