Sv: Spinoff på Advokat-tråden
Tjohopp här kommer jag!
Jag har tidigare skrivit om halvblodens onaturliga parningsbeteende på andra forum.
Som ponnyhingsthållare så kan jag bara se de ston vi får hit.
Vi får en hel del udda raser varje år.
Hitills har vi endast haft 1 ponnysto som konstrat vid betäckning. Hon tände enbart på ston så vi tog och ställde ett sto framför henne, och betäckte med hingsten.
Så här ser det ut hos oss;
Ponnyston kommer i transport, hingsten gnäggar, stona brunstar i transporten och betäcks omgående av hingsten, de går med hingsten och åker hem dräktiga på första brunsten.
Halvbloden kommer, skiter i hingsten, går i hagen brevid hingsten, får sprutas igång, bjuder ut sig för hingsten och sen försöker sparka av benen på hingsten, blir bremsade och tar sig inte på första brusnten, krävs ofta en kur HIppotrim dessutom.
övriga raser; i år har det varit Quarter och Paint samt Berber arab.
Brunstar efter någon vecka, står snällt för hingsten, blir 50% dräktig på första brunsten.
Tack o lov så har vi en mkt snäll äldre hingst som uppvaktar o har sig, unghignsten har bara fått snälla äldre väl beprövade ston som uppför sig och lär upp hingsten.
Den äldre hingsten har fått några smällar varje år men inget så fult som i år. Halvblodet bjöd ut sig villigt och hukade för hingsten. När han pussar och slickar är det inga problem men när han hoppar upp på henne så slår hon hårt. Han tar smällen på v bak och står darrande i flera minuter efter det. Först trodde vi att benet var av uppe i knät. När han sen återigen kan röra sig så vägrar han att gå i närheten av stoet. Betäcker däremot ett annat sto istället. 6 timmar senare får han återigen försöka betäcka det återigen inbjudande stoet som kissar och ställer sig så fint. Denna gång vill han knappt gå i närheten av henne.
Vi använder oss inte av språnglinor men i nödfall så tar vi till brems vilket vi fick göra på detta stoet. Hon slår oavsett när i brunsten hon är. Inte nog med att den stackaren är ca 40 cm lägre än stoet, han ska även få stryk för att han är villig.
Nåja med brems + backa till stoet mot stalldörren så lyckas vi övertyga hingsten att det är riskfritt att betäcka
Visst kan ponnystona smälla men ytterst sällan, om de gör det så är det bara en markering, inte för att ha ihjäl hingsten.
Peppar peppar så har ingen av de hingstar vi haft på fri el handbetäckning fått några bestående skador.
Hitills har vi haft 8 hingstar på station (varav Besk är inne på sitt 3e år hos oss
)
Jag hoppas att jag någonsinn slipper sätta mina hingstar på semin och att jag slipper utsätta mina ston för semin om det inte är nödvändigt. Kan det bli mer naturligt än en flock ston med föl och så hingsten i samma hage? SÅ lever våra egna ston i stort sätt året om. Inga skador (hignst o sto i mellan) hitills och inga brunstproblem el problem med dräktighet heller.