Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
en liten fråga
har travare svårare att söka sig i en behaglig form än vanliga ridhästar?dum fråga kanske..
Det beror lite på varifrån de startar. En varmblodstravare som verkligen tränats för travet och sedan ska skolas om till ridhäst har förstås längre väg att gå från det invanda "dragläget" till att börja bära och samla sig än en som kanske ridits ända från början. Kondition har den travtränade hästen men den behöver bygga nya muskler, lära in och om vissa hjälper osv. Däremot har de ett annorlunda rörelsemönster och som du vet ofta lite svårare med galoppen än hästar som avlats specifikt för ridning, men även den biten kan med tiden förbättras avsevärt med rätt utbildning och en kunnig ryttare. Jag är inte expert på varmblod men tycker generellt att det verkar som att de amerikanska varmbloden oftare har en mer "ridhästvänlig" exteriör än de svenska.
Om han ligger på mycket och vill speeda på så tycker jag du ska börja med att lära honom att lugna sig lite och att stanna för endast ett mjukt och lätt tygeltag. Det brukar de travtränade hästarna ofta ha svårt med. De vill hellre öka. Rid mycket i skritt till en början och börja träna/lära in öppnor och slutor. Då stiger han in under tyngdpunkten med bakdelen och börjar bära och bygga muskler bak. Du kan även testa med inslag av att kliva över lite bommar då och då.
Ger du honom ganska fritt spelrum med tygellängden så ger du honom också möjlighet att med tiden hitta till en lång och låg form men när de vill speeda på allt för mycket så höjer de oftast huvud och hals och tränar mer påskjut (vilket de redan är bra på) än bärkraft. Därför tycker jag du ska locka honom att lugna av på hastigheten genom att rida lite volter och bågar och byta riktning ofta (utan att stressa honom och peppra honom med alla möjliga hjälper samtidigt) för bara en tygel i taget. Absolut ingen dragkamp.
Tycker du gör klokt i att ta dig tid med honom för det kommer säkert att löna sig i längden.
Stort lycka till med pållen!
Jaha - det hade jag inte koll på Är det de svenskfödda hästarna som blir reggade som svenska varmblod sedan då, trots franskt eller amerikanskt ursprung?
Det är egentligen ingen stor ide att generalisera så, men travare är ju avlade för att dra och inte för att bära.
Får man fråga vad det är för stam på honom?kollade papprena och där står det att min travare är finsk
Nja, travaren är avlad för att trava snabbt, en arbetshäst är avlad för att dra.
Ja travaren ska trava snabbt och DRA samtidigt. Inte bära upp.
Får man fråga vad det är för stam på honom?
Jag är ingen expert på hästutbildning och har bara haft en ridtravare men jag skulle rekommendera att jobba mycket i skritt till att börja med.
Få honom att spåra ordentligt i volterna (många travare "välter" mest runt i början) och få koll på bogarna.
Skulle rida skolor i skritt och mest träna igångsättningar och avsaktningar, nöja mig med några steg i så lugn balanserad trav som möjligt i stället för att slängtrava runt varv på varv som det lätt kan bli i början.
Skulle även tömköra mycket och lära in galoppfattning från marken, samma sak där, bara nöja sig med några steg och mest träna själva fattningen.
Öka kraven efterhand som han blir starkare.
En bra tränare är dock min bästa tips!
Hoppas det går bra för dig!
en liten fråga
har travare svårare att söka sig i en behaglig form än vanliga ridhästar?dum fråga kanske..