Spinoff gå i form (rätt form/spänd form??) + ridtravarfrågor

timme

Trådstartare
en liten fråga:)
har travare svårare att söka sig i en behaglig form än vanliga ridhästar?dum fråga kanske..:confused::confused:

Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

har travare svårare att söka sig i en behaglig form än vanliga ridhästar?dum fråga kanske..:confused::confused:

Det beror lite på varifrån de startar. En varmblodstravare som verkligen tränats för travet och sedan ska skolas om till ridhäst har förstås längre väg att gå från det invanda "dragläget" till att börja bära och samla sig än en som kanske ridits ända från början. Kondition har den travtränade hästen men den behöver bygga nya muskler, lära in och om vissa hjälper osv. Däremot har de ett annorlunda rörelsemönster och som du vet ofta lite svårare med galoppen än hästar som avlats specifikt för ridning, men även den biten kan med tiden förbättras avsevärt med rätt utbildning och en kunnig ryttare. Jag är inte expert på varmblod men tycker generellt att det verkar som att de amerikanska varmbloden oftare har en mer "ridhästvänlig" exteriör än de svenska.

okej det va så jag tänkte..
har nämligen en travarvalack på foder för senare köp och har nu hittat en tränare (upp till medelsvår dressyr)ahr inte ridit för henne än så vi får se hur det går.han är under igångsättning och har inte ridits så jättemkt(travat halva sitt liv och är nu 11år)
han är villig och lättlärd!men han har verkligen travartraven där...
jag ger han så lång tid han behöver,jag tar det i hans takt.
men är det bra om han får hitta sin balans själv genom att jag travar i hans tempo på lite längre tyglar så han hittar den själv eller ska jag försöka jobba honom i en lång,låg form?till en början...

Det beror lite på varifrån de startar. En varmblodstravare som verkligen tränats för travet och sedan ska skolas om till ridhäst har förstås längre väg att gå från det invanda "dragläget" till att börja bära och samla sig än en som kanske ridits ända från början. Kondition har den travtränade hästen men den behöver bygga nya muskler, lära in och om vissa hjälper osv. Däremot har de ett annorlunda rörelsemönster och som du vet ofta lite svårare med galoppen än hästar som avlats specifikt för ridning, men även den biten kan med tiden förbättras avsevärt med rätt utbildning och en kunnig ryttare. Jag är inte expert på varmblod men tycker generellt att det verkar som att de amerikanska varmbloden oftare har en mer "ridhästvänlig" exteriör än de svenska.

Den svenska varmblodiga travhästen har antingen rent amerikanskt blod eller en blandning av amerikanskt och franskt.
Personligen tycker jag de franska travarna lämpar sig bättre som ridhästar än de amerikanska, då de även avlas för monté.
I övrigt håller jag med dig!:)

Jaha - det hade jag inte koll på:) Är det de svenskfödda hästarna som blir reggade som svenska varmblod sedan då, trots franskt eller amerikanskt ursprung?

Jag jobbade för rätt många år sedan på ett ställe där det stod ett tjugotal vbl och jag tyckte att det överlag verkade vara mer ridstuk på USA-importerna (ffa en av dem var jättefin minns jag, och hade dessutom ett underbart temperament!:love:) jämfört med de svenskfödda - men det kan ju ha varit ett sammanträffande. De flesta av dem var just svenskfödda.

Om han ligger på mycket och vill speeda på så tycker jag du ska börja med att lära honom att lugna sig lite och att stanna för endast ett mjukt och lätt tygeltag. Det brukar de travtränade hästarna ofta ha svårt med. De vill hellre öka. Rid mycket i skritt till en början och börja träna/lära in öppnor och slutor. Då stiger han in under tyngdpunkten med bakdelen och börjar bära och bygga muskler bak. Du kan även testa med inslag av att kliva över lite bommar då och då.

Ger du honom ganska fritt spelrum med tygellängden så ger du honom också möjlighet att med tiden hitta till en lång och låg form men när de vill speeda på allt för mycket så höjer de oftast huvud och hals och tränar mer påskjut (vilket de redan är bra på) än bärkraft. Därför tycker jag du ska locka honom att lugna av på hastigheten genom att rida lite volter och bågar och byta riktning ofta (utan att stressa honom och peppra honom med alla möjliga hjälper samtidigt) för bara en tygel i taget. Absolut ingen dragkamp.

Tycker du gör klokt i att ta dig tid med honom för det kommer säkert att löna sig i längden.

Stort lycka till med pållen!;)

Om han ligger på mycket och vill speeda på så tycker jag du ska börja med att lära honom att lugna sig lite och att stanna för endast ett mjukt och lätt tygeltag. Det brukar de travtränade hästarna ofta ha svårt med. De vill hellre öka. Rid mycket i skritt till en början och börja träna/lära in öppnor och slutor. Då stiger han in under tyngdpunkten med bakdelen och börjar bära och bygga muskler bak. Du kan även testa med inslag av att kliva över lite bommar då och då.

Ger du honom ganska fritt spelrum med tygellängden så ger du honom också möjlighet att med tiden hitta till en lång och låg form men när de vill speeda på allt för mycket så höjer de oftast huvud och hals och tränar mer påskjut (vilket de redan är bra på) än bärkraft. Därför tycker jag du ska locka honom att lugna av på hastigheten genom att rida lite volter och bågar och byta riktning ofta (utan att stressa honom och peppra honom med alla möjliga hjälper samtidigt) för bara en tygel i taget. Absolut ingen dragkamp.

Tycker du gör klokt i att ta dig tid med honom för det kommer säkert att löna sig i längden.

Stort lycka till med pållen!;)

tack för svar:)
det ska jag andvända mig av!jag jobbar mycket i skritt nu(har just börjat trava lite grann)han tar ju nästan hela ridpasset att värma upp sig och bli mjuk men när han väl är mjuk och lösgjord så lyssnar han väldigt bra och när lätt att nå fram till:)tänker att jag formar och jobbar mycket med skritten innan jag börjar jobba med traven:)tar även hjälp av tränare!
han speedar en hel del ja så det blir mycket halvhalter(andvänder bara sitsen och benen)han är riden enbart med händer innan märks väldigt tydligt så nu blir det annat också:)

Jaha - det hade jag inte koll på:) Är det de svenskfödda hästarna som blir reggade som svenska varmblod sedan då, trots franskt eller amerikanskt ursprung?

Ja, enkelt uttryckt.:)
Men som svenskfödd räknas även häst född i utlandet undan ett sto som vid fölningstillfället är registrerat hos STC. Fölet måste dock kommit till sverige under första levnadsåret och stannat tills dess det har blivit frysmärkt och identiteten fastställts genom DNA eller blodtypning.

Sedan har vi även mockinländare vars mamma registrerats hos STC efter fölning.
Både sto och föl måste ha kommit till Sverige under första levnadsåret och fölet stannat tills frysmärkningen och identiteten fastställts genom DNA eller blodtypning för att räknas som svenskt varmblod.

Tror jag fått med det viktigaste!

kollade papprena och där står det att min travare är finsk:)

Det är egentligen ingen stor ide att generalisera så, men travare är ju avlade för att dra och inte för att bära. Det kan därför ta mera tid att hitta bärighet och för hästen att förstå. Bara man ger dem tid så går det bra.
Det gäller att hitta bärkraften och ta bort mycket av påskjutet.
Men det är så individuellt mellan olika hästar mer än olika raser. Det gäller att anpassa träningen till hästen så att den ges bra möjligheter att utvecklas positivt.

kollade papprena och där står det att min travare är finsk:)
Får man fråga vad det är för stam på honom?
Jag är ingen expert på hästutbildning och har bara haft en ridtravare men jag skulle rekommendera att jobba mycket i skritt till att börja med.
Få honom att spåra ordentligt i volterna (många travare "välter" mest runt i början) och få koll på bogarna.
Skulle rida skolor i skritt och mest träna igångsättningar och avsaktningar, nöja mig med några steg i så lugn balanserad trav som möjligt i stället för att slängtrava runt varv på varv som det lätt kan bli i början.
Skulle även tömköra mycket och lära in galoppfattning från marken, samma sak där, bara nöja sig med några steg och mest träna själva fattningen.
Öka kraven efterhand som han blir starkare.
En bra tränare är dock min bästa tips!:)
Hoppas det går bra för dig!

Ja travaren ska trava snabbt och DRA samtidigt. Inte bära upp.

En travhäst har visserligen en lätt sulky efter sig (med undantag för monté loppen) men det är fortfarande inte själva dragförmågan som är målet med travavel vilket man kan tolka det som i ditt inlägg.
Ville försöka förtydliga det, annars håller jag med dig om att man måste jobba med bärigheten och försöka minska påskjutet.

Kan inte ni göra en egen tråd för att disskutera travare? Jag vill höra med om att rida i form :bump:

Får man fråga vad det är för stam på honom?
Jag är ingen expert på hästutbildning och har bara haft en ridtravare men jag skulle rekommendera att jobba mycket i skritt till att börja med.
Få honom att spåra ordentligt i volterna (många travare "välter" mest runt i början) och få koll på bogarna.
Skulle rida skolor i skritt och mest träna igångsättningar och avsaktningar, nöja mig med några steg i så lugn balanserad trav som möjligt i stället för att slängtrava runt varv på varv som det lätt kan bli i början.
Skulle även tömköra mycket och lära in galoppfattning från marken, samma sak där, bara nöja sig med några steg och mest träna själva fattningen.
Öka kraven efterhand som han blir starkare.
En bra tränare är dock min bästa tips!:)
Hoppas det går bra för dig!

okej tack för svar!:)

Varmblod: ja, kallblod: nej.
Kallblodstravarna har betydligt större ridbarhet än varmblodsvarianten.

Sv: Spinoff gå i form (rätt form/spänd form??) + ridtravarfrågor

okej immer det har jag oxå hört:)hur kommer det sig?

Sv: Spinoff gå i form (rätt form/spänd form??) + ridtravarfrågor

Bra fråga :p
Min egen, högst personliga teori, är att det beror på att kallblodstravaren har sitt ursprung i nordsvensken. Nordsvensken är avlad för att dra tungt och använder ryggen när den drar.
Varmblodstravaren har sitt ursprung i ädlare raser, t ex engelskt fullblod. De är kapplöpningshästar och har en himla massa skjutkraft.

Alla hästar har skjutkraft, men hos ridhästen vill man ha bärkraft. Det är betydligt enklare att plocka fram bärkraften hos kallblodstravaren än hos varmblodstravaren.

Liknande trådar

Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt