Spinoff exteriör

Jamtland

Trådstartare
Vi (eller rättare sagt ni som kan) diskuterar och delar med er i den andra tråden om hur den "perfekta" travhästen ska se ut rent exteriört. Det är vansinnigt intressant, helt klart, men vi kan väl alla vara överens om att den exteriört "perfekta" travhästen inte finns, i alla fall inte här på buke...;) :angel:

Så min fundering är: Hur mycket "fel" kan det vara i en exteriör och det ÄNDÅ kan bli en bra travare? (Som bra travare räknar jag dem som "försörjer" sig själva)?

Vilka topphästar (om det finns några) har riktigt kass exteriör, men kan springa ändå?

Hur mycket exteriöra "fel" kan man kompensera bort med balansering och träning? Var går gränsen för kompensationen?

Jenny

Sv: Spinoff exteriör

Finns mängder med exteriört felaktiga hästar som springer som faaan, psyket är oerhört viktigt samt att de går fria, dvs att exteriörern inte gör att de slår sig för mkt.
Det som är allra viktigast har inte med exteriören att göra. Det är förmågan att tåla mkt träning.
Ju mer träning en häst tåler ju bättre blir den. Då krävs en hög mjölksyretröskel och det är inet många hästar begåvade med.
De flesta hästar blir därför övertränade....:idea:

Peka ut någon (gärna med bild) som är grovt exteriört felaktig och som springer som faan. Skulle vara intressant att se.

Det som är allra viktigast har inte med exteriören att göra. Det är förmågan att tåla mkt träning.

Men en exteriört felaktig häst borde inte ha förmågan att tåla mycket träning (iaf inte i längden), eller?

Jenny

Om du tar en exteriört felaktig med HÖG mjölkysratröskel och jämför den med en exteriört korrekt häst med LÅG mjölksyratröskel, vilken är bäst då? De där grejorna hänger inte alltid ihop liksom.
Om en häst är feaktig som tex din pga av spänningar så kan den ha den högsta mjölksyratröskeln i världen utan att det hjälper eftersom det går åt mkt energi bara att vara spänd.
Men om en häst har medfödda felaktigheter men inte är spänd så att den förbrukar energi på det så kan den vara bra ändå.

kommer inte ihåg just nu vilken häst det var - men de var en häst i USA som var bland världens bästa hästar på tävlingsbanan och är nu i topp i aveln - han såg ut som hej kom och hjälp mig!!! dom som såg hans framställ dömde ut han på en gång, sen när dom fick veta vilken häst de var så stod dom bara å gapade och gick sin väg!!:D han var gravt missbildad i sina framben näst intill..haha

Knapplån

jag är kanske inte riktigt rätt person att lägga mig i detta men när ni pratar om hur mkt trännge en häst tål så tänker jag på Legolas, som knappt tålde att man spände honom för vagn. Men tävla och vinna det kunde han visst!
Sen vet jag inte hur mkt exteriört som var fel på honom...

//Lillan

han var säkert normal till fin i exteriöern - mne som en maräng i benen som alla många andra hästar. men det är tur att det går att träna häst för att vinna på ALLA möjliga och i detta fall "omöjliga" sätt..:D :D

Exteriören kan vara helt fel, även på hästar som försörjer sig. Det viktiga är att de tål träning, har fysiska förutsättningar i övrigt (hjärta-lungor) och att de har rätt inställning. Jag håller med Djurjouren i mycket hon skriver här.

Jag vill inte peka ut någon att vara vanskapt, men det finns sådana exempel.

Vilken är den högst bedömda travhingsten (exteriört) i Sverige? Jag hörde att det var Bravo Sund... Stämmer det???

SarahOlofsson skrev:
Vilken är den högst bedömda travhingsten (exteriört) i Sverige? Jag hörde att det var Bravo Sund... Stämmer det???
Skulle mycket väl kunna tänka mig att det stämmer. Tror inte det var nåt de slog ner på hans exteriör.. Och snygg var han då!:love:

*knapplån*

Jag har sett ett riktigt skräckexempel på exteriör... Hästen har ingen direkt hals, den är kort och tjock, bakhasorna är så vinklade de bara kan bli, han är en stor klump som slår hasorna i alla kortare vagnar och... ja.. han är så långt från det perfekta man kan komma.

Han är ingen direkt stjärna... Men han är iaf något bättre än några av sina stallkamrater.
Kanske inte direkt det ni söker men det är det exempel jag kan komma på att jag själv sett...

//Lillan

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 886
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 628
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 664
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras