Spinnoff på sjukskrivningstråden

Mirre

Trådstartare
Vad får man göra som sjukskriven? Finns det några regler sas för det?

Kan man tex åka till affärer och liknande om man är sjukskriven från jobb?

Kan man vara i stallet tex?
Beror väl på varför man är sjukskriven också kanske

Information från Försäkringskassan.
Där har du en del konkreta svar.

Som du säger så beror det självklart på varför du är sjukskriven. Om det är fysiska eller psykiska besvär till exempel.

Jag var sjukskriven från slutet av april till midsommarafton för extrema kräkningar. Då var jag inte utanför dörren så mycket alls. Från månadskiftet juli/augusti var jag sjukskriven på heltid tiden ut för foglossning. I mitt aktiva jobb skulle det aldrig gå att jobba. Jag rörde mig en del ute; körde bla sonen till och från skolan, skjutsade sonen till sjön på sommaren så han fick bada, småhandlade, med mera. De som såg mig röra mig ute fick mest se en sakta vaggande person, så de som känner till mig kunde se direkt att jag hade ont och svårt att röra mig. Det de aldrig såg var mina brus-alvedon i vattenflaskan som jag fick ta regelbundet för att ens kunna röra mig. Vissa dagar låg jag mest i soffan pga smärtan.

En vän till mig är sjukskriven för bröstcancer, och hon är mycket i stallet. Är aktiv hemmavid och hälsar på hos folk i väntan på alla behandlingar. Hon har gått ut med det offentligt just för att folk INTE ska tro att hon ljuger eller utnyttjar systemet.

Så ja, aktiv kan man vara ändå.

Jag var sjukskriven för akut stress och läkaren uppmanade mig då att åka till stallet eller träna eller så, dvs bara göra "roliga" saker som påskyndar läkningen :)

Det måste ju helt bero på varför en är sjukskriven.

Är det p.g.a. psykiska sjukdomar är det förstås bara bra om man gör sådant man mår bra av, då det kan ge bättre förutsättningar för att bli frisk(are). Är det fysiska sjukdomar så antar jag att det är samma sak, men är en sjukskriven för att hen är förlamad, till exempel, kanske inte hen ska ta bilen till affären på egen hand och gå och handla. Om du förstår hur jag menar.

Men självklart får en utföra vardagliga sysslor i den mån det går, även under sjukskrivning. Tanken är ju inte att hela livet ska upphöra för att en just då inte klarar att arbeta.

Jag är sjukskriven (med aktivitetsersättning) och får ofta höra "men VARFÖR? Du ser ju så frisk och pigg ut!?"
"kan du göra sådant där (träna/rida t.ex.) så kan du väl jobba?"
Försäkringskassan vet precis vilken problematik jag har (även om de inte sett papper på hälften ens) och deras mål är ju såklart att jag ska göra ALLT för att jag ska kunna nå ut till någon form av arbete.
De betalar busskort för att jag ska kunna komma iväg på studie/hobbycirklar, träning, stall m.m
Gymkortet för att jag ska bli piggare, friskare och starkare.

De har betalat medryttarhäst + busskort då de sett det som friskvård (+ att ridningen blir som sjukgymnastik) o.s.v.

Men självklart hör jag av mig om jag har frågor/önskemål för annan/mer hjälp.
Jag gör ingenting som riskerar att försämra min situation, och det är väl deras enda krav typ.
Återstår att se hur det blir när jag fyller 30, eller om/när jag måste söka ny akt.ers. innan dess...reglerna ändras ju precis hela tiden, och mycket beror på vilken handläggare man har.
Den jag tydligen fått nu har inte ens svarat på vad det finns för planer för mig, när jag måste söka ny ersättning o.s.v....

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 294
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
841
Senast: ginnies
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama