Spinnoff på det här med krav!

Speciella_tina

Trådstartare
Kan jag inte få kräva att nemi skiter??!!

Det är ett litet problem, Nemi går lite på rutin med det här med att bajsa, hon bajsar 5 på morgonen, och 11 på dagen. Sover vi längre kan hon rucka på första bajsningen, men aldrig andra! Detta leder till ett problem, när jag är på trimkurs ligger Nemi i sin bur när jag trimmar, och ja, klockan 11 bajsar hon i den om jag inte går ut med henne då. Det problemet är ju lätt att lösa, bara att gå ut med henne klockan 11 ju!

Men se då kommer vi till nästa problem! Hon har väldigt viktiga rutiner när hon ska bajsa, för det första måste hon ha rätt bra fart när hon letar efter ett bra bajsställe, och detta kan inte störas genom att jag håller emot i kopplet, jag får således hålla lika bra fart! Sedan tappar hon koncentrationen om det kommer folk, bilar, katter eller liknande, då får vi börja om igen.

Ja, ni förstår säkert hur irriterande det är att se att hunden behöver skita, men inte få den till att göra det, jag menar, hur löser man det problemet? Tips någon?

Sv: Spinnoff på det här med krav!

jag förstår nog inte riktigt problemet? är det för sent att gå ut vid 23? att ni inte vill gå ut vid 5 kan jag förstå, men det verkar ju funka att dra ut på tiden? om ni är på trimkurs, går det inte att ta ut henne en sväng vid 23?

har ni provat att ändra tiden för måltiderna? blir hon nödig i samband med ätandet?

att olika hundar har olika behov av lugn när de är nödiga tycker jag att det bara är att acceptera. med tiden lär man sig deras mönster och kan manipulera omgivningen.

:rofl:

Som min ena hund då! Jag blir galen på henne och det är en evig kamp.

Hon måste också alltid hitta "rätt" ställe och inget får störa. Gärna lite blåbärsris, men liljekonvaljer kan också duga...

Om jag tycker att hon hållt sig för länge så kan jag relativt ofta komendera henne att bajsa. Men då blir vi griniga båda två. Men håller hon sig för länge så blir hon dålig i magen, så ibland måste jag.

Jag går ut med henne vid 5 på morgonen eftersom jag börjar jobba 6, sedan kommer jag hem vid 10, och vid 11 går vi ut igen, då bajsar hon andra gången. Sedan bajsar hon inte mer.

Jag har provat att ge maten vid olika tider, hon får mat väldigt oregelbundet, men hon ska prompt bajsa klockan 11! Det i sig är inget problem, det är ju bara att springa ut med henne! Det är det här med hennes avancerade ritual som blir problemet! Hade det bara äckt med lugn och ro, nu tar det 5 minuter att hitta det perfekta bajstället!

Suck. Efter en period med mindre bajsproblem har det börjat igen... Det tar en evighet för henne att bajsa! Först går jag 30 minuters rask promenad sedan låter jag henne leta bajsställe 15 minuter, men nej!... Jag ser på henne att hon är bajsnödig, men hon bara vägrar sätta sig! Hur ska jag få hunden att skita? Sen kommer hon på efter 20 minuter hemma att hon nog var bajsnödig och bajjar på golvet. Jag blir galen!

Min vuxna tik har problem då och då att hitta platser där man KAN bajsa, allt passar inte damen inte :D

Det ska provsittas, och luktas, och provsittas igen, för att strunta i det och ställa sig och frågande titta på mig och undra 'Jaha, och vad ska jag göra sa du?' :crazy:

Och kommer det en bil, jadå går det inte att bajsa såklart.
Men ofta så säger jag 'Nu går du och bajsar!' så letar hon upp ett ställe och gör det.

Men om hon nu är kinkig, har du provat att gå ut en bit i skogen där det inte kan komma någon och "störa" vid 'privata ärenden'?

Min kille har lärt min hund att skita på kommando. Om jag fattade det rätt så har han sagt kommandoordet när hunden ska till att bajsa och sen berömt. Nu kan han använda det när han vill att hunden ska bajsa.
Hunden är nämligen urdjobbig i 5-10 minuter innan han får bajsa om han inte hittar rätt ställe. Själv har jag aldrig testat det mer än nån gång och det gick inte. Men för pvn fungerar det.Men det tog ett tag att träna in det.

Senast ändrad:

Det ska provsittas, och luktas, och provsittas igen, för att strunta i det och ställa sig och frågande titta på mig och undra 'Jaha, och vad ska jag göra sa du?' :crazy:

Men ofta så säger jag 'Nu går du och bajsar!' så letar hon upp ett ställe och gör det.

.....:rofl::rofl:... haha, förlåt, men det där var det roligaste jag läst idag tror jag.. Kan riktigt se er framför mig, letandes lämplig bajsfläck. Vad tror folk när dom ser oss hundägare egentligen:eek:

Tack och lov att jag lyckades köpa en lättbajsad hund. Han kan bajsa överallt, men helst på en sten eller en stubbe. Och så måste han självklart kuta ifrån bajset när han är färdig, ser ut som att han tror att korven ska hoppa upp och bita honom på ett känsligt ställe.:D

Min vuxna tik har problem då och då att hitta platser där man KAN bajsa, allt passar inte damen inte :D

Men om hon nu är kinkig, har du provat att gå ut en bit i skogen där det inte kan komma någon och "störa" vid 'privata ärenden'?

Det är PRECIS så det är! Men, Nemi bajsar inte på vad underlag som helst, nej det ska vara KULLERSTEN :eek: Fatta problemet jag har när jag är bortrest och inte vet vart det finns kullersten?

Kommer det en bil måste givetvis ritualen avbrytas, och vi bor hyffsat centralt i Malmö så att hitta en avskild plats är inte det lättaste... Ingenting får störa Nemi när hon letar bajsplats, inte ens kopplet. När jag märker att hon letar bajsfläck då släpper jag på all lydnad, då släpar Nemi med mig runt dvs jag springer efter henne allt för att få henne att skita!

En gång skrek jag till och med "Men bajsa för fan" :o Undra vad folk som gick förbi tänkte... Just nu kör jag metoden gå upp 5 på morgonen när ingen är ute ge henne mat och ut då brukar hon bajsa! Så nu är det bara eftermiddagsbajset som tar tid!

Ja, jag är lite inne på att prova något sådant! Hon bajsade inte på rundan vid 18 idag, och nu känner jag en misstänkt välbekant doft från hallen... suck

kl

Skönt att höra att vi inte är ensamma om lite bajsproblem. Men min är bara 7 månader och blir faktiskt för tillfället bättre och bättre, är inte alls lika känslig för störningar längre. Men det är hopplöst när man har mycket att göra på jobbet och så vill hon ut för att bajsa och så får hon inte till det, kan hålla på hur länge som helst...

Jag har haft en hund som var precis som din...och kom fram till efter en bra tid att det inte enbart handlade om vikten av plats mm.

När hon fick gå över på ett foder, som gav lite mer avföring...så var problemet borta.
Det handlade mer om att det inte "tryckte på" ordentligt, så det som jag tolkade som en evighet att hitta rätt plats, ingen fick störa mm visade sig istället vara att hon hade svårt få igång tarmen ordentligt.

Testa att ge antingen någon form av tillskott i maten ( t ex lite vatten + Husk = prylliumfröskal) eller byt till foder som ger större volym på avföringen...så kan det bli så att du slipper dessa problem.

Min nuvarande tik kan även hon bli så här emellanåt och då beror det alltid på att hon har för dåligt "tryck" i tarmarna (när hon får mindre mat pga lite övervikt), men så fort jag öka matgiva lite, så är problemet borta.

Många gånger kan dessa kraftiga foder, som man ska ge så lite av, ge dessa problem. Många letar efter foder, som ska ge så lite avföring som möjligt...och tror det är bäst för hunden och att dom tar upp näringen bättre.
Må så vara, men då kan dessa problem som du nämner dyka upp i stället.

ps: jag lovar att under en kort period när jag gav Doggy, som visade sig få hundarna att bajsa 3 istället för 1-2 gånger per dag...då fanns inte minsta lilla problem om vart det skulle bajsas. Don bara satte sig ner på två röda, bara det fanns en gräsfläck. Inget tid att leta upp en buske då inte :)

Senast ändrad:

Tack för tippset! Tror tyvärr inte lösningen är så enkel för mig.. För när hon kommer in och det inte händer något spännande har hon inga problem med att klämma ut en rejäl laddning:crazy: Och skulle jag ge henne mat med lite mer rallyeffekt, ja Nemi är inte den som skäms för att gå när hon behöver! Antingen är jag med, eller så bajjar Nemi på golvet, för hålla sig, det vill hon inte!

Nä, det blir nog till att lära in komandot "bajsa"

Men tack i alla fall för tippset!

Ah, jag missade att hon kunde skita inne, om hon inte "hade tid" ute :angel: sorry:)

Är hunden ung ?
Är det en valp/unghund så är det nog så att det är lätt att bli störd...det händer ju så mycket i stora världen.:smirk:

Hon är 17 månader. Ja problemet hade varit hyffsat lätt att lösa om det bara var lugn och ro hon behövde, alltid kan man väl hitta någon undanskymd plätt. Nej idioten ska ju bara bajsa på kullersten! suck bara att hoppas att det kommer med mognad!

Tack och lov att jag lyckades köpa en lättbajsad hund. Han kan bajsa överallt, men helst på en sten eller en stubbe. Och så måste han självklart kuta ifrån bajset när han är färdig, ser ut som att han tror att korven ska hoppa upp och bita honom på ett känsligt ställe.:D

:rofl::rofl: Jag kan riktigt se det framför mig:D

Schäfern är tack o lov lättbajsad, struntar i vad hon trampar i, hon bara sätter sig och klämmer :D

Ja gud, det är tur är vi bor ute på landet och inte inne i stan, då hade jag haft en hund som vart förstoppad varje dag!

Har en som är lite likadan - inget får störa och ibland är det väldigt kinkigt med att hitta bajsplats. Känner även igen det där med den frågande blicken :P

Men, jag har märkt att jag påverkar otroligt mkt. Hon känner av direkt om jag är lite stressad och vill att det ska gå fort. Hon märker direkt om jag "håller andan" och hoppas att NU, nu bajsar hon nog..! ...o då blir det såklart inget - hon hejdar sig även om det är precis på G... Blir det så att det har det blivit en grej av det, så måste jag verkligen släppa allt vad stress heter och ställa in hjärnan på en lugn och skön promenad utan tidsramar (o verkligen tro på det så att kroppsspråket också signalerar det), annars blir det bara en ond cirkel. Även om jag försöker att inte visa att jag gärna skulle vilja att hon bajsar NU, då kan det vara svårt att dölja... Men det går!

Så, försök att avdramatisera och inte visa att du är stressad över att det tar tid och är omständigt. Hon verkar ju uppenbarligen lite stressad vid bajssituationerna och gör det då ibland hellre hemma i "hemmets trygga vrå".

Detta händer mycket sällan nuförtiden, men då det gör det är alltid vid koppelpromenader i stan/samhället och då jag är lite småstressad.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett ställe vovven alltid går på, bra att ha ett sådant i nödfall. Ibland så har han farten uppe, och tågar på, tar jag då tag i kopplet brukar det gå bra där vi e.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 465
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 545
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 036
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 854
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31