Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gry

Trådstartare
Varför är det så när man är borta för? Att det man säger inte gäller? Jag tror jag märker detta fenomen överallt i bekantskapskretsen och bland släktingar. Klart mina barn får dricka saft, men helst bara på helgen eller vid ett festligare tillfälle, inte varenda gång vi träffar ngn. Och då säger jag att barnen kan dricka mjölk eller vatten varpå de vi är hos envisas med saft, gärna frågar barnen om de inte hellre vill ha saft... och gissa vad de svarar? :cool:
Varför gör folk så?

Varför öppnar vuxna dörren till ett litet barn i en butik för? När de vill gå ut? Precis som min tvååring kan sköta sig alldeles själv på gatan? Har fått gå fram och tagit upp mina barn flera gånger när vuxna så snällt hållt upp dörren till mina barn.... Hur kan man vara så världsfrånvänd???

Har ni några liknande händelser att dela med er av?
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Vi var och fikade hos sonens farfar och dennes sambo för ca tre månader sedan, sonen var då ca 5 månader gammal. Vi avböjde att han skulle ha kakor eller bullar och fick då höra av farfarderns sambo, väldigt beklagande, sorgset och lite förmanande att skulle inte vår son få äta bulle och få vara som alla andra normala barn? Jamen, hallå! Vår son är väl precis lika normal även om vi inte vill att han ska få sötsaker redan! Vi har sagt ifrån benhårt redan från början att vi vill följa rekommendationerna från BVC *att vänta så länge som möjligt med saft och sötsaker och helst tills han fyllt två*. Men vi får ändå värja oss från välmenande släktingar som tycker synd om vår plutt som inte får vara normal för sina föräldrar... *suck*
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

*kl*
Att ni orkar bry er om sådana trivialiteter.
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Svårt att låta bli när de välmenande släktingarna sätter igång.
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

De coolar ner sig när de har ett par, tre, fyra ungar! :D
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Nej, tänk att det gör man inte! :mad:

Jag tycker att det är fruktansvärt RESPEKTLÖST av folk att inte följa dom regler man (läs jag och min man) satt upp för våra barn.
Här hemma har det alltid varit lördagsgodis; dvs inte en massa godisätande i veckorna, finns ingen anledning. När dottern var liten var hon med och tittade på brorsan som spelade fotboll. Då kom en bekant fram och skulle bjuda på godis. Vi sa nej, vi äter endast godis på lördagar.
- Klart ungen ska ha godis, sa hon och stoppade godis i hennes näve iaf. Då tycker jag att jag som förälder har rätt att bli arg !!
Jag har massor med sådana ex. Tyvärr.
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Jag är väl en slö, slapp och likgiltig förälder då! Klart vi har regler för våra barn. Lördagsgodis, inga söta drycker på vardagar osv. Men jag tycker inte alls andra är respektslösa som bjuder våra barn på sött en tisdag tex. Regler är något att förhålla sig till, ha som en riktlinje, inte slaviskt följa. Barnen kan se skillnaden i att aldrig få sött hemma annat än på lördagar, och att morfar sticker åt de godis en vardag.

Om det inte är livsviktiga regler folk bryter emot. Vad det nu skulle vara.
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Jag är väl en slö, slapp och likgiltig förälder då! Klart vi har regler för våra barn. Lördagsgodis, inga söta drycker på vardagar osv. Men jag tycker inte alls andra är respektslösa som bjuder våra barn på sött en tisdag tex. Regler är något att förhålla sig till, ha som en riktlinje, inte slaviskt följa. Barnen kan se skillnaden i att aldrig få sött hemma annat än på lördagar, och att morfar sticker åt de godis en vardag.

Om det inte är livsviktiga regler folk bryter emot. Vad det nu skulle vara.

Lagom är bäst och skulle nu en morfar ge sitt barnbarn en liten chokladbit och lite saft en tisdag skulle jag le och vara jätteglad.

Jag tänker mest på de man träffar oftare, kompisar och så. Och släktingen jag tänker mest på är barnens mormor och jag skojar inte om jag skriver att hon kunde ha bjudit på saft sju dar i veckan, tre ggr per dag om det så vore. Hon skämmer verkligen bort dem.

Själv är jag inte slavisk med regler men som nu, när det varit dop, 30-årsfest, julgodis coh massor av släktingar kring dop och fest har det verligen blivit väldigt många godispåsar, så nu blir det vatten el mjölk till fikat. Ohc med fikat menar jag kvällsfika, vilket i min familj är kvällsmat, inte sötsaker.
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

*kl*
Att ni orkar bry er om sådana trivialiteter.

Med den första gör man det ;)
Sedan blir man lite mer... accepterande.... :D

Tycker dock att en balans är att föredra. Men jag kanske reviderar det när jag får barn nr fyra el fem. :idea:
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Jag är väl en slö, slapp och likgiltig förälder då!

Så menade jag inte alls!

Men jag tycker faktiskt att folk till höger och vänster struntar i våra uppsatta regler. Jag menar, man kan väl fråga först!!

Vi följer inte heller reglerna slaviskt, men när folk högaktningsfullt skiter i vad vi säger, då tänder jag.
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Mormor skämmer bort skriver du. Lite hänsynslöst är det allt. Jag tycker inte man gör barnen en tjänst om man ger dem saft hela tiden. Allt får ju vara med måtta. Vår morfar, dvs min pappa, har vi fått uppfostra lite. På deras tid var det kanske en lyx med socker, och de tycker de är snälla som ger barnen sött. Nuförtiden är det annat, med detta överflöd. Han känner till vår hållning till socker, och skärper sig lite. Men helt klart får de mer sött när de är hos honom.

Jag tycker egentligen också att kompisar man träffar ofta skulle kunna ta hänsyn till ens hållning till socker tex. Jag frågar alltid om det är ok att servera läsk när vi har barn på besök. Säger föräldrarna ifrån blir det vatten för mina barn också den måltiden. (Vi har läsk på helger)
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Beror väl på vilka folk till höger och vänster är. Man får vara lite smidig i sitt umgänge också. Enstaka tillfällen, även vardagar, är acceptabelt om det är "nya" människor.
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Saft kanske inte känns så farligt,men när mina var små, skulle alla (läs farmor och mormor) ha med tablettaskar när de kom på besök. Jag pratade med dem och sa att barnen MYCKET hellre äter vindruvor t ex, så då fick de ta med sånt istället, om de tvunget skull ha med nåt.Eller en Pixibok eller serietidning. Det är ju av välvilja, men man kan försöka ge alternativa välviljesaker...
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Enstaka tillfällen, även vardagar, är acceptabelt om det är "nya" människor.

Ja, det kan jag också tycka. Men mitt "höger- och vänsterfolk är inte nya människor.:crazy:
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Egna regler kan man ha hemma.
Borta så får man ta seden dit man kommer.
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Ohc med fikat menar jag kvällsfika, vilket i min familj är kvällsmat, inte sötsaker.

Hemma hos oss så äter vi MAT till kvällsmat.
Fika, det är ju något annat det.

Och mjölk - det kunde barnen inte dricka när de var mindre.
Och jag kan inte dricka det alls.
Laktosintolerans.
Hur kul är det att alltid vara hänvisad till vatten då?
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Och då säger jag att barnen kan dricka mjölk eller vatten varpå de vi är hos envisas med saft, gärna frågar barnen om de inte hellre vill ha saft... och gissa vad de svarar? :cool:
Varför gör folk så?

Jag tror de gör så för att plocka poäng hos barnen.

Jag reagerar inte så mycket på sakfrågan (i det här fallet saft/inte saft) utan på den överlägsna formuleringen ("klart de ska ha..."). Om man argumenterar om den med sina vänner och släktingar, slipper man gå in i varje liten sakfråga.
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Att öppna dörren till ett barn är otroligt korkat,självklart skulle jag hjälpa till att hitta föräldern istället,särskilt när man vet vilka farliga vuxna det finns.
Har gjort det flera gånger och ibland har jag fått jättemycket cred och ibland har föräldern börjat skälla på barnet:confused: Nu menar jag små barn.

Lördagsgodis är det knasigaste jag vet, i vår familj äter vi när vi blir sugna.Det mindre laddat då och går åt mindre mängd.Inga hål i tänderna har vi heller. Tandborsten är ju uppfunnen.

// Åsa
 
Sv: Spinnoff* Det är klart att han ska ha lite saft...

Hemma hos oss så äter vi MAT till kvällsmat.
Fika, det är ju något annat det.?

Jo, fast det var därför jag skrev som jag gjorde, vi kallar det kvällsfika när vi egentligen menar kvällsmat som i macka.

Och mjölk - det kunde barnen inte dricka när de var mindre.
Och jag kan inte dricka det alls.
Laktosintolerans.
Hur kul är det att alltid vara hänvisad till vatten då?

Så ni dricker saft alltid då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 799
Senast: alazzi
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 476
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
932
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 125
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp