Spinner vidare på min "hopphäst-skötseltråd"... Hagvistelse?

W

whitetrash

Hur länge går dem ute? I hur stor hage? Hur ser den ut, kuperad?

Preparerad? Med skydd eller utan? Med kompis, eller kompisar?

Går dem ut i alla väder? Vad har ni för typ av staket? Skydd mot väder och vind, hur är det med det?

Sv: Spinner vidare på min "hopphäst-skötseltråd"... Hagvistelse?

Hur länge går dem ute? typ, 4 -5 timmar/dag.

I hur stor hage? typ 40 x 20 m kanske

Hur ser den ut, kuperad? spikplatt

Med skydd eller utan? med, slår sig.

Med kompis, eller kompisar? utan.

Går dem ut i alla väder? nej, inte spöregn/snöstorm

Vad har ni för typ av staket? vanlig tråd

Skydd mot väder och vind, hur är det med det? finns inte mkt, de går in om de blåser elr dyligt..

Svarar själv så jag får lite fart på det hela ;)

Hur länge går dem ute? för tillfället, fortfarande dygnet runt. annars brukar dem gå ute från 07 - tills det blir mörkt.

I hur stor hage? "mina" sommarhagar är väl inte jättestora, skulle tippa på knappt ett hektar. har två st hagar som jag varvar mellan, lika stora ungefär. vinterhagen har en mindre skogsdel som ger lite skydd, och en öppen, plan del. den är lite L-formad.

Hur ser den ut, kuperad? sommarhagarna är stora ängar som mina hästar går i efter att dem tagit hö, och har en sida med skog där dem kan gömma sig.

Preparerad? näe, förutom att gräset inte får växa sig skyhögt... sen rensar jag höst och vår, sågar bort grenar osv...

Med skydd eller utan? i perioder... efter att ET varit ute har dem boots fram :p... i broddtider sätter jag gärna på skydd i början. dem går ut med nattlindorna ibland om det är torrt väder...

Med kompis, eller kompisar? hittills har jag haft mina två tillsammans, har köpt en till häst nu som jag hoppas ska kunna gå ihop med mina "gamlingar".

Går dem ut i alla väder? ja. kan räkna gångerna jag hållt mina hästar inne pga väder på en hand.

Vad har ni för typ av staket? trästolp och eltråd, två rader.

Skydd mot väder och vind, hur är det med det? har dem genom skogen... i vinterhagen har dem även en stor lada som tsm med skogen bildar som en nästan helt vindstilla plats.

så, svara nu allihopa ;)

Hur länge går dem ute?
- ca 10 timmar nu medan det är varmt.
I hur stor hage?
- oj, den kanske är... 50*100m...
Hur ser den ut, kuperad?
- Nix, platt.
Preparerad?
- Nix, gräs/lervälling
Med skydd eller utan?
- Skydd fram
Med kompis, eller kompisar?
- De är fyra som går tillsammans.
Går dem ut i alla väder?
- jajjamen, fast de får komma in lite tidigare om de spöregnar.
Vad har ni för typ av staket?
- elband
Skydd mot väder och vind, hur är det med det?
- inget.

Hur länge går dem ute? Ca 8-14

I hur stor hage? Alldeles lagom för ett galopprejs eller två. ;)

Hur ser den ut, kuperad? Kuperad vet jag inte, men den är inte struken med strykjärn. Lite böljande är den, dock vill jag inte kalla den kuperad.

Preparerad? Nix! Gräs finns att pilla med hela året.

Med skydd eller utan? UTan trots att hon är en klantfia. Kommer in med småsår titt som tätt, men det ska mycket till innan hon får gå med skydd i hagen.

Med kompis, eller kompisar? Med en kompis.

Går dem ut i alla väder? Ja, förutom de få dagar om året då det blåser full storm! Förra hösten/vintern/våren tror jag de stod inne totalt tre dagar pga vinden. Men annars går de ut i ur och skur!

Vad har ni för typ av staket? Vanligt elstaket!

Skydd mot väder och vind, hur är det med det? Dåligt naturskydd, dock i princip alltid täckad (utom i sommarhettan förståss, eller ja, då är det ju flugtäcke som gäller).

//Alice

Hur länge går dem ute? Sommar: ca 8-9 till ca 20 (tas in tidigare o tidigare när det börjar bli kallt o mörkt) Vinter : ca 8 till 15-16 (om inte riktigt dåligt väder då kommer de in tidigare)

I hur stor hage? Sommar: Enorm gräshage med strandtomt:D Vinter: Ganska så stor hage

Hur ser den ut, kuperad? Sommarhagen ja men inte vinterhagen.

Preparerad? Nja, vinterhagen är det lite spån i vid ingången.

Med skydd eller utan? Utan, om de inte ska träffa nya kompisar.

Med kompis, eller kompisar? Just nu går alla tre tillsammans, men troligtvis ska en gå ensam i vinter.

Går dem ut i alla väder? Ja, men är det dåligt kommer de in lite tidigare.

Vad har ni för typ av staket? Trästaket på vissa hagar, ståltråd på andra.

Skydd mot väder och vind, hur är det med det? I sommarhagen finns det lite skog om det räknas :D O sen har de täcken nästan alltid, utom på sommaren när det är fint väder o insektsfritt.

Senast ändrad av en moderator:

Hur länge går dem ute? Just nu mellan 7 och 16, till vintern mellan 8 till 14-15.

I hur stor hage? ca 30*40.

Hur ser den ut, kuperad? Nej, platt.

Preparerad? Nej, men blir inte lervälling av den på hösten.

Med skydd eller utan? Med boots.

Med kompis, eller kompisar? Shettisen kommer och går ut och in ur hagen som han vill... ;)

Går dem ut i alla väder? I stort sett, men är det för J*vligt väder får de stå inne eller gå ut en kortare stund. kommer in en timme mitt på dagen för att äta.

Vad har ni för typ av staket? Trästaket med el.

Skydd mot väder och vind, hur är det med det? Inget naturligt, men en husvägg som ger lite vindskydd. Är täckad för det mesta.

Hur länge går dem ute? 8-16 (storhästen går in för lunch mellan 12-13, ut igen efter.)
I hur stor hage? hästen: kanske 15x50, ganska liten. ponnyn i lite större.
Hur ser den ut, kuperad? hästen: platt. ponnyn: lite mer kuperad, lite sten och så.
Preparerad? nej
Med skydd eller utan? hästen: skydd runt om. ponnyn: inga skydd
Med kompis, eller kompisar? hästen: ensam. ponnyn: 1 kompis.
Går dem ut i alla väder? ja oftast. kanske inte om de e -20 och snöstorm.
Vad har ni för typ av staket? eltråd.
Skydd mot väder och vind, hur är det med det? ganska dåligt tyvärr. ponnyn har ett stort träd de kan stå under med hästens hage är rätt "naken"

I hur stor hage? Vet faktiskt inte exakt

Hur ser den ut, kuperad? platt

Med skydd eller utan? med

Med kompis, eller kompisar? utan

Går dem ut i alla väder? nej, inte spöregn/snöstorm

Vad har ni för typ av staket? vit plaststaket

*kl*Hur länge går dem ute? 7.30-17

I hur stor hage? Vet inte riktigt, men dom kan springa o busa och så :)

Hur ser den ut, kuperad? Platt gräshage, rektangelformad

Preparerad? Nä, enda vi gör är att vi klipper med jämna mellanrum under vår/sommar/höst

Med skydd eller utan? Med under tävlingsäsongen

Med kompis, eller kompisar? Utan förutom en som har sällskap av en shettis

Går dem ut i alla väder? Nej, inte vid dåligt väder, dvs snöstorm, ösregn etc

Vad har ni för typ av staket? Trästolpar och vita rep

Skydd mot väder och vind, hur är det med det? Inget. Kommer in vid dåligt väder.

Mina går ute i varsin hage pga att den ena måste äta mycket mer än den andra som blir en tjockis väldigt lätt. Dock har de fått gå tillsammans i hagen två veckor i sommar på bete.

Unghästen har skydd runt om jämt och den andra boots på fram jämt.

På sommaren går de i stora kuperade hagar men från och med nu tom maj ca så går de i mindre hagar (som ändå är rätt stora om man jämför med andras hagar) som är platta. Den ena i en fyrkant och den andra i en rektangulär.

För tillfället går de ute 8-20 men de går in tidigare och tidigare ju mörkare det blir.

De går ute i alla väder men får gå in tidigare om det är riktigt kallt (runt -30), spöregn, snöstorm osv.

Vi har det franska elbandet i två rader i våra hagar. Brett elband med rejäl ström (nåt spec med metalltrådarna i bandet).

Hagarna klipps ner flera ggr år.

I sommarhagarna finns det träd som skydd men i vinterhagarna är det öppet med något enstaka träd bredvid hagarna.

Hur länge går dem ute? Ca 9 - 14
I hur stor hage? Kanske 20 x 10 m eller nåt
Hur ser den ut, kuperad? Gräshage fast inte så mycket gärs kvar nu, inte kuperad.

Preparerad? Nej
Med skydd eller utan? utan
Med kompis, eller kompisar? Själv i hagen men massa kompisar runt omkring

Går dem ut i alla väder? Nej inte vid spöregn
Vad har ni för typ av staket? Vitt trä + eltråd
Skydd mot väder och vind, hur är det med det? Om det blir jättedåligt väder så går alla hästar in

Svarar för Finspångsstallet först och därefter Kalmarstallet.
Finspång:
Hur länge går de ute?
Sommartid 6.30-16 (20 om man vill). Vintertid 7.30-15.

I hur stor hage?
Vi har ganska många olika hagar så det varierar kraftigt. Den minsta är kanske 30*30 m men den används sällan ensam. Den kan öppnas upp så den blir 30*70 m.
Sen finns "mittemellan"-hagar och två större gräshagar.

Hur ser den ut, kuperad?
I stort sett alla hagar är mer eller mindre kuperade.

Preparerad?
Nej, inte mer att de trimmas vid behov.

Med skydd eller utan?
Utan.

Varierar. Helst med kompisar men det är inte alltid att det passar så då får de gå själva.

Går de ut i alla väder?
Ja.

Trästolp med eltråd.

Finns mer eller mindre i alla hagarna.

Kalmar:
Hur länge går de ute?
Sommartid 7-20. Vintertid 8-15.

I hur stor hage?
Varierar kraftigt även här. Den minsta är kanske 20*30 m men den används sällan.
Sen finns "mittemellan"-hagar och två större gräshagar. Peia går nu i en av de större gräshagarna.

Hur ser den ut, kuperad?
Inte lika kuperade som hemma men iaf de två större hagarna är lite kuperade.

Preparerad?
Nej, inte mer att de trimmas vid behov.

Med skydd eller utan?
Utan.

Varierar. Helst med kompisar men det är inte alltid att det passar så då får de gå själva.

Går de ut i alla väder?
Ja.

Trästolp med eltråd.

Finns mer eller mindre i alla hagarna.

min går ute mellan 7-18, går in tidigare vid busväder.
Hagen är kanske 20 * 30 o kuperad. Går med kompis. Ej preparedar o inget naturligt skydd, skugga på sommaren finns.

Hur länge går dem ute? 8-9 tim

I hur stor hage? Varierande, en del stora kuperade, andra mindre platta. Debyter hage ganska ofta.

Preparerad? Nej

Med skydd eller utan? Lite träd i vissa hagar, annars utan skydd.

Med kompis? När det finns gräs med kompisar, på vintern utan pga matproblem. Hon måste ha fri tillgång på hö...

Går dem ut i alla väder? sJälvklart.

Vad har ni för typ av staket? Vitt plaststaket samt eltråd.

Hur länge går de ute? Just nu 8 - 18-19, vintertid 8 - 17.

I hur stor hage? X ha, stor hage ivf.

Hur ser den ut, kuperad? Rätt platt tyvärr förutom en stor kulle som man kan leka herre på täppan på.

Preparerad? Nej. Grus vid grinden bara. ;)

Med skydd eller utan? Utan förutom i broddtider då han har boots bak.

Med kompis, eller kompisar? Med 7 kompisar. :)

Går de ut i alla väder? Ja, förutom om det är så kallt att vattnet riskerar frysa i stallet, då går de ut i två omgångar.

Vad har ni för typ av staket? Plast- och trästolp och eltråd.

Skydd mot väder och vind, hur är det med det? Inget tyvärr men fri tillgång på mat, gräs så länge det finns, sen hösilage i foderhäck.

Hur länge går dem ute? I hur stor hage? Hur ser den ut, kuperad? 08.00 - 12.00/14.00 beroende på hur många som jobbar och väder. Ja, den är ju inte stor, men inte för liten. Grushage.

Preparerad? Med skydd eller utan? Med kompis, eller kompisar?
Går med två andra kompisar. Inga skydd.

Går dem ut i alla väder? Vad har ni för typ av staket? Skydd mot väder och vind, hur är det med det? Japp, alla väder, beror på vem som jobbar iof, blixtrar det och håller på så åker de ut senare eller in snabbare om det är någon som är åskrädd som har ansvaret vid det tillfället. Inget vindskydd eller liknande.

Hur länge går dem ute?
Vissa dagar går hon ute dygnet runt, annars in vi 20, ut vid 8.
I hur stor hage?
Hagen hon går i nu är ca 3 hektar. Vinterhagen som hon kommer gå i från november-december är väl en hektar skulle jag tro.
Hur ser den ut, kuperad?
Träd, ängar och rinnande vatten :) Vinterhagen är platt med en liten skogsdel.

Preparerad? Med skydd eller utan?
Som sagt, finns mycket träd som skydd.

Med flera stycken kompisar.

Går dem ut i alla väder?
Är det skiiiitdåligt väder så kommer dom in tidigare än vanligt.

Eltråd.

Skydd mot väder och vind, hur är det med det
Som sagt. Träd och kullar som skyddar.

Hur länge går dem ute?
Olika. Ut vid 8.00. In vid 18, om jag inte ridit, då står dom kvar inne.
I hur stor hage?
3 stycken går i en STOOR hage, och 2 i en lite mindre.
Hur ser den ut, kuperad?
Inte särskilt

Preparerad? Med skydd eller utan?
Inte preparetad. Träd finnes i lilla hagen.

3 i ena hagen, 2 i andra.

Går dem ut i alla väder?
En liten sväng går dom alltid ut på morgonen. Annars river dom stallet. Men sen kan dom få komma in när jag har mockat.

Eltråd.

Skydd mot väder och vind, hur är det med det
Träd. Inte det bästa. Får ta in dom istället/ sätta på täcke

Hur länge går dem ute? På sommaren (maj-oktober ungefär) dygnet runt, övriga året ca 07.00 - 17.00

I hur stor hage? Ca 1 hektar (beroende på vilken av hagarna vi släpper dem i...)

Hur ser den ut, kuperad? Rätt så kuperad, med vissa flackare ytor (även detta beroende på vilken hage de går i)

Preparerad? Med skydd eller utan? Träden är tillräckligt skydd (anser även kommunens kontrollanter). Har skogsområden (lärkträd, gran och tall mestadels) i alla hagar. Vi har sandmark, så vi slipper problemen med leriga/snorhala hagar vid regn.

Med kompis, eller kompisar? Alltid med minst en kompis

Går dem ut i alla väder? Japp. Täcke på (regntäcke) vid riktigt busväder (spöregn merparten av dagen, blötsnö o drivis t.ex)

Vad har ni för typ av staket? Vi har tunna eltrådar (vill att de ska gå av ifall hästen råkar trassla in sig) och trästaket mot vägen (med eltråd innanför)

Skydd mot väder och vind, hur är det med det? Skogen skyddar, och även terrängen (eftersom hagarna är kuperade finns det alltid någon kulle med lä bakom)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 348
Senast: Acto
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 772
Senast: Luff
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 969
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar