Sv: Spinner vidare på min "hopphäst-skötseltråd"... Hagvistelse?
Svarar själv så jag får lite fart på det hela
Hur länge går dem ute? för tillfället, fortfarande dygnet runt. annars brukar dem gå ute från 07 - tills det blir mörkt.
I hur stor hage? "mina" sommarhagar är väl inte jättestora, skulle tippa på knappt ett hektar. har två st hagar som jag varvar mellan, lika stora ungefär. vinterhagen har en mindre skogsdel som ger lite skydd, och en öppen, plan del. den är lite L-formad.
Hur ser den ut, kuperad? sommarhagarna är stora ängar som mina hästar går i efter att dem tagit hö, och har en sida med skog där dem kan gömma sig.
Preparerad? näe, förutom att gräset inte får växa sig skyhögt... sen rensar jag höst och vår, sågar bort grenar osv...
Med skydd eller utan? i perioder... efter att ET varit ute har dem boots fram
... i broddtider sätter jag gärna på skydd i början. dem går ut med nattlindorna ibland om det är torrt väder...
Med kompis, eller kompisar? hittills har jag haft mina två tillsammans, har köpt en till häst nu som jag hoppas ska kunna gå ihop med mina "gamlingar".
Går dem ut i alla väder? ja. kan räkna gångerna jag hållt mina hästar inne pga väder på en hand.
Vad har ni för typ av staket? trästolp och eltråd, två rader.
Skydd mot väder och vind, hur är det med det? har dem genom skogen... i vinterhagen har dem även en stor lada som tsm med skogen bildar som en nästan helt vindstilla plats.
så, svara nu allihopa