Spinner vidare på "Chinchilla och fåglar"-tråden

F

Fjunet

Spinner vidare på \"Chinchilla och fåglar\"-tråden

Jag vill jättegärna ha en chinchilla sedan ett par år tillbaka, men har även fåglar. Nu vill jag gärna ha svar på några frågor angående att ha just chinchillor med fåglar. Visst är de individer, men lite generellt sådär om hur de funkar tillsammans med fåglar. Jag har läst ett par böcker om chillor men de tar aldrig upp ämnet :(

Om jag skaffar en chinchilla så kommer den att få vara ute så mycket den vill - men med fåglarna samtidigt. Den kommer självklart att kunna kuta in i buren eller under sängen om det blir för jobbigt med fåglarna (tjatter och flyg). Men nu är frågan - kutar de in om det blir för jobbigt?

Ofta så går min ene undulat runt och pickar på golvet. Behöver jag vara orolig för att chinchillan ska bli förbannad och ge sig på undulaten?

Just har jag inga fler frågor, men det kommer säkert senare. Tacksam för svar! :)

Re: Spinner vidare på \"Chinchilla och fåglar\"-tråden

Ingen aning om det, men finns det inget annat rum du kan ha chillan i kanske? :)

Nej.

vet inget om chinchillor men undulaterna (mina) stjäl mat från marsvinet och kaninerna och jagar bort dem inte tvärt om som man kan tro alltså.!

Som jag skrev i den tidigare tråden så uppskattas inte fåglar av chinchillor. Fåglar är deras naturliga fiender och chinchillan kommer att bli tvungen att hela tiden vara på sin vakt, detta i sin tur skapar stress som gör djuret sjukt.

Jag skulle aldrig ha mina chillor lösa i ett rum med en lös fågel, skulle inte vilja utsätta dem för stressen.

det sägs visst att dom inte skall va i samma rum.
men jag har upplevt annolunda.
på jobbet hadde vi chillor och fåglar i samma rum,
och dom hadde inte ont av det,äh,nä då,
dom trivdes som handen i hansken,
och fick fler tal kull også.dom verkligen trivdes.

men jag antar om man uppfostrar dom annolunda,så klart dom blir stressade av fåglar.

skulle nog inte rekomendera fåglar och chinchillor tillsammans..

Chillor behöver dessutom lugn och ro på dagen när de sover, och fåglar kan ju vara mycket högljuda.

Sv: Spinner vidare på "Chinchilla och fåglar"-tråden

hej. Jag har en chinchilla och låter hon ofta springa lös i mitt rum eller i badrumet. Det som du måste tänka på om du ska ha den lös som jag har förstått att du vill så måste du ha koll på den för dom är ju gnagare och biter då gärna på kablar och då kan dom få en stöt och dö.

Det där med fågel och chinchilla tillsammans vet jag inte så mycket om. Men när dom lever vilt och en fågel kommer uppifrån och ska ta dom så släpper dom pälsen på rumpan så fågeln bara får med sig päls. Så det är nog vad din chinchilla skulle göra om fågeln försökte ta den.

Jag hoppas att jag har varit till någon hjälp.:bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar