Spinner vidare på arv.

Hade bett en advokat sköta det. Kan ju hända att det blir tjafs bara för att det är din man också, från din brors sida alltså.

Skulle inte alls förvåna mig. Själv vill jag bara dela allt rakt av och aldrig ha mer med honom att göra efter det.
Ibland har jag tänkt tanken att avsäga mig arvet enbart för att slippa prata med honom, men han är inte värd min halva.
Min pappa är dock en sån som har alla sina papper i ordning så när han går bort tror jag faktiskt det blir ganska enkelt med allt :)

@Matmissbrukaren Jag förstår dig! Hade inte velat dumpa bort min del av ett arv till en person man inte vill ha att göra med ens. Då vinner han ju på det, inte ok! Men jag tror som sagt du ska låta bli att prova att ha din man som talesperson, han kommer säkert bara få problem med det. Advokat är ju så förbaskat smidigt för att de vet hur de ska uttrycka sig.

Mina föräldrar fick kommunicera via advokat när de separerat, även om det inte har med arv att göra, så skulle det aldrig fungerat för de att göra en bodelning när det bestod av just allt utom det väsentliga och bara var att smutskasta varandra :yuck:

@nexxa

Det blir advokat eller någon annan person som har hand om sånt där :)

Vill inte blanda in någon annan i min familj i det hela. Min bror vet mycket väl varför jag inte vill prata med honom och förhoppningsvis skäms han röven av sig och också vill att allt flyter på smidigt så han slipper se mig.

Nu blir min pappa 66 år om en månad så förhoppningvis dröjer det ett bra tag till innan han går bort. Men han var sjuk i cancer för några år sedan men klarade sig men det känns ändå som man är beredd på att det ska komma tillbaka typ imorgon.

@Matmissbrukaren Förstår det! Cancer är en förbaskat lömsk sjukdom :( Förhoppningsvis tänker din bror också på advokat om han nu skäms över hur han behandlat/gjort dig något.
Får man fråga vad för typ av cancer din pappa drabbades av? När?

@nexxa

Min bror har ingen skam i kroppen så han låtsas troligtvis som att inget har hänt.

Det var tjocktarmscancer. Han fick hemskt ont en dag och fick åka ambulans till sjukhuset där han akut fick operera bort en bit av tarmen. Han hade bara känt sig konstig ett tag så det kom som en chock för honom. Sedan fick han cellgifter ett ex antal månader efter det. Han har blivit friskförklarad för typ två år sedan men går på kontroller en gång varje år.

Du ska absolut anlita en advokat!
De vet hur allt funkar och kan hjälpa dig med eventuella krångel, och du behöver inte ha någon som helst kontakt med övriga inblandade utan allt går genom ditt ombud.
Kostnaden kan delvis betalas genom din hemförsäkring, så kolla upp att du har en bra sådan!

@Matmissbrukaren Förstår att det måste kommit som en chock, både för honom och för dig/din familj. :(
Tråkigt att din bror är så skamlös. Det är så otroligt frustrerande med personen som förnekar sig så

Det där med att du inte vill ha arvet, är det inte ett alternativ att ge pengarna till välgörande ändamål? Jag hade nog hellre gjort så än att låta ett syskon som betett sig illa få pengarna.

Det där med att du inte vill ha arvet, är det inte ett alternativ att ge pengarna till välgörande ändamål? Jag hade nog hellre gjort så än att låta ett syskon som betett sig illa få pengarna.

Inget alternativ för mig. Jag har en funktionshindrad son som kommer bo på grupphem eller liknande när han blir vuxen. Han lär leva på minimalt med pengar från staten och högst troligt får vi föräldrar slänga till en slant varje månad så han får ett drägligt liv.
Jag sätter mer än gärna undan en slant till honom så han får ett bra liv, och det vill nog min pappa med.
Det gäller såklart tösen med, men i nuläget verkar hon kunna försörja sig själv och är inte i lika stort behov av pengarna.

Inget alternativ för mig. Jag har en funktionshindrad son som kommer bo på grupphem eller liknande när han blir vuxen. Han lär leva på minimalt med pengar från staten och högst troligt får vi föräldrar slänga till en slant varje månad så han får ett drägligt liv.
Jag sätter mer än gärna undan en slant till honom så han får ett bra liv, och det vill nog min pappa med.
Det gäller såklart tösen med, men i nuläget verkar hon kunna försörja sig själv och är inte i lika stort behov av pengarna.
Fast du kan ju göra ett arvsavstående till dina barn, så det eventuella värdet i dödsbona går till dem istället för din bror, du behöver ju ändå inte ha någonting alls med idioten att göra utan låter en jurist sköta saken åt dig. Då kommer pengarna dina barn tillgodo och som du skriver så kan din son behöva en extra slant i framtiden.

Mamma valde att göra ett arvsavstående till förmån för mig och mina syskon, det är sånt som vi ändå skulle ärva efter henne så hon tyckte vi lika gärna kunde få det nu/då istället.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 174
Relationer Jag och min sambo har varit ett par i 10 år. Under dessa år har vi fått två barn och nu har vår relation bara gått utför. Vi bråkar hela...
Svar
19
· Visningar
1 466
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Vet inte alls om tråden hemma rätt... Men skulle någon kunna vara snäll och förklara det här med särkullsbarn och arv? Jag försöker...
Svar
3
· Visningar
856
Senast: moster
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka