Spinn - hur rider du den?

alazzi

Trådstartare
Nu har jag råkat ut för att två olika tränare har olika sätt att rida spinn. Och jag känner mig rätt förvirrad. Och undrar givetvis hur folk brukar göra? Olika sätt kan ju fungera för olika hästar så ingen metod är ju fel. Så länge som det känns rätt och fungerar.

Sv: Spinn - hur rider du den?

Nu har jag råkat ut för att två olika tränare har olika sätt att rida spinn. Och jag känner mig rätt förvirrad. Och undrar givetvis hur folk brukar göra? Olika sätt kan ju fungera för olika hästar så ingen metod är ju fel. Så länge som det känns rätt och fungerar.

Jag tror ju på det sättet som jag har lärt mig... låter mest rimligt... alltid rida framåt ALDRIG bakåt... då blir det fel med bakbenen inte lika lätt för hästen att spinna på det "rätta" benet då... Min har ju inte lärt sig det än och kommer nog aldrig att göra.. han var fööör gammal när jag skolade om honom... klart det går men sååå mycket träning på det ger inte jag... Men som sagt ett steg fram tygeln över mankammen (inte för mycket) lyder den då inte hjälp till med ytterskänkeln... meningen är ju att det ska va så lite tygel som möjligt till slut.... vet inte om du fattar nåt av vad jag säger...hi hi hi ..sen börjar man ju bara med typ en halv spinn ,,,inte flera varv på en gång... lite i taget... Lycka till med dina spinn:bump:

Jag och Stone Reef har ju samma tränare så därför har vi samma tillvägagångsätt men jag ska försöka förklara i mera detalj.

Först en halt/stop, hästen ska stå still. Sedan ett steg fram så hästen är framåttänkande (eftersom det är framdelen du ska flytta runt, framåt fast åt sidan). Ska du göra en spin åt höger så lägger du an vänster tygel mot hästens hals, ställer hästen med höger tygel, lägger an vänster skänkel så hästen trampar över i bak (med vänster bakben blir det väl..hmm *tänker*). När hästen trampar runt/över korrekt i bak så släpper man fram hästen ett steg och gör likadant igen.
Om hästen tänker bakåt så stannar den till slut upp eller så backar den, vilket vi inte vill.

Det har jag inte riktigt tänkt på om jag ska vara ärlig men jag tror det är där jag har den vanligtvis. Hamnar den för långt bak så blir det ju fel, en missvisning till hästen för då ber du ju den flytta bakdelen, nu vill vi ju flytta framdelen och åt sidan så då måste det väl bli vid det vanliga skänkelläget.

När hästen trampar rätt så känner man det väldigt väl och var då snabb med att släppa fram honom. Om du inte vet/känner när han trampar rätt i bak så be nån säga till när han gör det och känn efter och behåll den känslan. Det lär man sig fort så kan man träna på egen hand sedan.

Att låta hästen gå framåt blir ju också en belöning för att den gör rätt och är då villigare att trampa rätt nästa gång, som med all belöningsridning, eftergift :laugh:, men det där kan du jue ;)

Tänk på att inte bli fast i yttertygeln med handen. Om man inte släpper i munnen på hästen så kan den lätt börja tänka bakåt i stället om man håller emot och man låser ju även hästens yttersida om man blir kvar där.

Senast ändrad:

Jag hakar på med följdfråga :)

Med tanke på skänkelns placering....

Hur får man hästen att förstå skillnaden mellan att jag vill spin eller att jag vill sidepass?

// M

Hur får man hästen att förstå skillnaden mellan att jag vill spin eller att jag vill sidepass?

// M

Jag vet inte ska jag säga dig. Jag själv har inte tränat spin särskilt länge men det sätt jag (och Stone Reef) har lärt mig har fungerat kanon och har idag en häst som förstår precis vad jag menar även om det inte går snabbt.

Men jag kan säga att min häst gör sidepass mycket bättre idag än vad han gjorde innan vi började träna spin.

Om vi ska fundera lite då hur det går till....*tänk tänk*

När jag vill att hästen ska göra sidepass åt höger tex. så lägger jag an vänster tygeln tillsammans med vänsterskänkel och jag trycker ifrån med vikten från vänster. Det fungerar jättebra.

I en spin så gör man ju nästan samma sak förutom att man tar ett steg fram, kanske blir lite tyngre i sadeln och för min del just nu så ställer jag ju även hästen men vi är ju som sagt kvar i grundarbetet.
Jag vet inte om dessa saker kan göra så att hästen förstår vad som ska ske...tex. med ett steg fram innan man börjar spinna.

Hoppas någon annan kan hoppa in och svara på din fråga.
Det enda jag vet är att min häst kan skilja på spinhjälperna och sidepasshjälperna utan att bli förvirrad och att sidepassen har blivit bättre sen vi började med spin.

I spinnen ser jag till att vikten ligger på bakdelen, jag använder skänkeln lite längre fram om det behövs, trängande och ställande tygeltag om jag rider på två händer.

I sidepass ligger vikten i mitten. Jag sitter rakt, skjuter undan hästen med höften och benet, och använder mest trängande tygel. Om hästen är lyhörd för vikten borde det inte vara något problem att hålla isär de två rörelserna.

Håller med ovanstående - lyhördhet för vikthjälpen spelar stor roll. I sidepass/skänkelvikning åt vänster hjälper jag till att flytta (styr) hästen med yttertygel, som då blir vänster tygel i det här fallet. Skillnad mellan dessa två blir att i sidepass bromsar jag upp mer med ytter. I spin använder jag endast vänster tygel för att se till att hästen inte viker sig, den styr alltså inte utan hästen styr istället undan för höger tygel+skänkel. Hängde ngn med?

Som jag lärt mig så är det rätt stor skillnad på sidepass och spinn just i "nybörjar" stadiet vid inlärningen... så det brukar inte vara något problem för hästen att skilja på de olika rörelserna.

Hästen är formad åt olika håll i kroppen inför de olika rörelserna... I spinn blir ställningen i rörelseriktningen till att börja med (nosen tittar dit den ska) och i sidepass lite tvärtom.

Först en halt/stop, hästen ska stå still. Sedan ett steg fram så hästen är framåttänkande (eftersom det är framdelen du ska flytta runt, framåt fast åt sidan). Ska du göra en spin åt höger så lägger du an vänster tygel mot hästens hals, ställer hästen med höger tygel, lägger an vänster skänkel så hästen trampar över i bak (med vänster bakben blir det väl..hmm *tänker*). När hästen trampar runt/över korrekt i bak så släpper man fram hästen ett steg och gör likadant igen.
Om hästen tänker bakåt så stannar den till slut upp eller så backar den, vilket vi inte vill.

Jag är ingen spin-expert, men tycker att vår tränare hade en ganska bra inledningsövning (kallade det step-over). Hon hade lite samma tänk (alltså att det är viktigt att behålla framåtbjudningen). Hon sa såhär:
1) Gå på liten volt, hästen tydligt inåtställd (ej halt/stop)
2) Sitt till på inre bakbenet (det som ej ska trampa runt)
3) Lägg emot yttertygel, behåll intåtställning
4) Om hästen ej trampat över redan, lägg på ytterskänkeln (längre fram än annars för att kontrollera skuldran). Se till att inte innerskänkeln blockerar.
5) Om hästen går undan framåt istället för att trampa över överhuvudtaget, stäng dörren framåt (krama tyglarna) men ge efter så snart som möjligt
6) när hästen trampat över, fortsätt att rida på den ursprungliga volten (= belöning)

Sen kan man öka antalet steps med tiden.

Det är ungefär så som min ena tränare har lärt ut att jag ska träna. Det handlar säkert i praktiken om små nyanser mellan metoderna, det är inte så lätt att beskriva alla gånger hur man gör.

Tack alla som delat med sig!

Fler som vill berätta hur ni tränar?

Jag har inte kommit så himla långt med spin än, men min tränare säger: sitt i stoppsits, släpp innerskänkel, led med innertygel om det behövs, håll tillbaka med yttertygel. Vi gör det än så länge direkt från skritt och det blir som en liten pyttevolt. Han menar att det ska kännas som om hästen är på väg ur volten hela tiden, då jobbar den rätt, alltså framåt, och skjuter ifrån med ytter bak.

// M

En fundering från en icke westernryttare:
Som jag tänker (som är logiskt för mig) så borde tygeln vara den vändande hjälpen i en spinn och en sidförande skänkel i side-pass.
Men westernryttare reder nog ut detta bättre än jag)

kl

Nu har jag hört väldigt olika, vissa säger att man ska ha ytterskänkeln lite längre bak än vanligt, och endel säger att den ska vara längre fram? vilket är rätt?

Jag tror nog att western ryttarna reder ut det här . Men det är ju trevligt med andra infallsvinklar. En spin e ju igentligen en volt på stället.Relativt rakställd häst. ytter skänkeln något bakom sadelgjord( ja e bättre på att dra åt den än att stava till de) o turn. Lite stopp sitts. Sidepas du trycker din häst i sidled med ytterskänkel o flyttar bogen med en lätt neckreining i färdvägen.

om du menar i spinn, så använder jag skänkeln något längre fram än vanligt, eftersom det är framdelen som ska flyttas.

Jag slänger in en video, där jag gör spinn med totalt övertydliga hjälper. Så här syns tydligt hur JAG gör i alla fall, minus tyglarna tyvärr. Men hade jag haft tyglar och stångbett hade jag ridit med trängande, och tränsbett ledande+trängande.

Filmen: (Spola fram till 2min, där börjar mina dåliga spinns :p)
http://www.youtube.com/watch?v=zWOSgawEYMg

Senast ändrad:

Okej det är ju konstigt det där att alla verkar göra olika, har nog faktikst hört fler som sagt bakom sadelgjorden.:confused::D

Det är nog väldigt olika från häst till häst. När jag kollar lite nogrannare hur jag jag själv gör på videon använder jag skänkel ungefär där jag alltid har den. Jag använder mer sitsen för att parkera arslet på hästen, och skänkeln säger mer "fortsätt, forstätt" eller att hon ska spinna snabbare. På en mindre erfaren häst kanske kan får flytta fram skänkeln för att visa vilken kroppsdel det är som ska flyttas ;):D

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
0
· Visningar
85
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 574
Senast: Idaw83
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
275
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka