ge massa mat! en häst ska inte tappa hull av att stå, då fodrar man för dåligt...
det kan också bli moteffekt av att ge FÖR mycke mat. hästen kan få sämre aptit för att den "översvämmas" av mat, fast det är väl olika från häst till häst.
lagom mycke mat med mycket fett och proteiner i är mitt tips
Håller med om att en avställd häst inte behöver tappa särskilt mycket hull. Inte så mycket att revbenen syns tydligt i alla fall.
Har visserligen varit med om matvägran vid överfodring i enstaka fall, men det har i så fall gällt kraftfodergivan, inte stråfodret. Så om din häst inte redan har fri tillgång till BRA hö/hösilage/ensilage så är det ett bra ställe att börja. En analys av stråfodret kan också vara en god idé om det inte redan finns. Det går inte att se utanpå hur bra näringsvärdet är. Du skriver också att hästen flyttat till ett nytt stall ganska nyligen. Dels kan det störa tarmfloran (och i sin tur upptagningsförmågan) lite, och om ni bytt stråfoderleverantör så kan det helt enkelt vara så att näringsvärdet är lägre i det nya fodret och givan därför måste ökas.
Sedan är jag inte alls positiv till att byta ut delar av stråfodret mot lusern. Det är visserligen "strå" det också, men hästars magar behöver framförallt långa strån och lusern är ju hackat (och ev. pressat) i småbitar. Men ge det gärna upptill övrigt foder! Föredrar personligen "hacket", eftersom man då inte behöver vara noga med blötning, svällning och annat.
Olja är också en bra idé! Men tänk på att alla oljor inte är nyttiga för hästar. Majsolja är ett bra val och det är också vad vi ger våra hästar under hela vintern. Ett par matskedar/fodergiva räcker.
De "gamla huskurerna" med kli och/eller sojamjöl har jag inte så goda erfarenheter av och är därför inget jag rekommenderar. Har visserligen mycket att göra med hur känslig hästen i fråga är, men varför chansa?
Har också varit med om en väldigt tunn, också vilande, häst (dock inte vår) som började gå upp i vikt först när betforgivan minskades kraftigt (hon fick från början minst 5 l blöt betfor/dag, vilket minskades ner till några dl). Vet faktiskt inte vad detta kan ha berott på, men kan kanske vara värt att prova om hästen i nuläget får en hel del betfor. En häst som bara skrittas behöver dessutom inte så mycket betfor/sockerrika fodermedel i vilket fall.