spinkig häst

lethal_smile

Trådstartare
(eftersom jag endast rider dressyr så lägger jag tråden här)

min häst är ganska spinkig just nu..(har bara haft honom i en månad och innan det stod han pga. hälta) och nu efter flytten så har han tappat både hull och muskler.. just nu ser man revbenen på honom

så jag undrar om det finns något bra som jag kan ge honomför att han ska få lite mer hull och samtidigt bygga muskler..

Tacksam för svar!! :bow:

Sv: spinkig häst

det är ju svårt att säga bara rakt av utan att känna hästen eller foderstaten, men kolla om lusern kan vara något för dig!

ge massa mat! en häst ska inte tappa hull av att stå, då fodrar man för dåligt...

ge massa lusern, olja och något näringsrikt kraftfoder. när du rider så gör massa övergångar för att bygga upp styrkan. klättra och cavaletti jobb är också bra. tömköra om du och hästen kan det.

Jag säger bara Krafft Rehab! :bow:

Dom brukar ta sig snabbt och runda på sig jättefint på det. Min fick det när han precis kommit hem från spanien och hade tappat mycket under resan. Det ihop med fri tillgång på hö gjorde honom rund och fin snabbt igen :idea:

ge massa mat! en häst ska inte tappa hull av att stå, då fodrar man för dåligt...

det kan också bli moteffekt av att ge FÖR mycke mat. hästen kan få sämre aptit för att den "översvämmas" av mat, fast det är väl olika från häst till häst.

lagom mycke mat med mycket fett och proteiner i är mitt tips :p

just nu får han bara skrittas... men vi klättrar ganska mycket..

ang lusern.. finns det bara i pelletsform?

det är inte ofta, en frisk häst äter det den får. man kan byta ut några kg hö med lusern om den inte äter upp allt.

det kan också bli moteffekt av att ge FÖR mycke mat. hästen kan få sämre aptit för att den "översvämmas" av mat, fast det är väl olika från häst till häst.

lagom mycke mat med mycket fett och proteiner i är mitt tips :p

Håller med om att en avställd häst inte behöver tappa särskilt mycket hull. Inte så mycket att revbenen syns tydligt i alla fall.

Har visserligen varit med om matvägran vid överfodring i enstaka fall, men det har i så fall gällt kraftfodergivan, inte stråfodret. Så om din häst inte redan har fri tillgång till BRA hö/hösilage/ensilage så är det ett bra ställe att börja. En analys av stråfodret kan också vara en god idé om det inte redan finns. Det går inte att se utanpå hur bra näringsvärdet är. Du skriver också att hästen flyttat till ett nytt stall ganska nyligen. Dels kan det störa tarmfloran (och i sin tur upptagningsförmågan) lite, och om ni bytt stråfoderleverantör så kan det helt enkelt vara så att näringsvärdet är lägre i det nya fodret och givan därför måste ökas.

Sedan är jag inte alls positiv till att byta ut delar av stråfodret mot lusern. Det är visserligen "strå" det också, men hästars magar behöver framförallt långa strån och lusern är ju hackat (och ev. pressat) i småbitar. Men ge det gärna upptill övrigt foder! Föredrar personligen "hacket", eftersom man då inte behöver vara noga med blötning, svällning och annat.

Olja är också en bra idé! Men tänk på att alla oljor inte är nyttiga för hästar. Majsolja är ett bra val och det är också vad vi ger våra hästar under hela vintern. Ett par matskedar/fodergiva räcker.

De "gamla huskurerna" med kli och/eller sojamjöl har jag inte så goda erfarenheter av och är därför inget jag rekommenderar. Har visserligen mycket att göra med hur känslig hästen i fråga är, men varför chansa?

Har också varit med om en väldigt tunn, också vilande, häst (dock inte vår) som började gå upp i vikt först när betforgivan minskades kraftigt (hon fick från början minst 5 l blöt betfor/dag, vilket minskades ner till några dl). Vet faktiskt inte vad detta kan ha berott på, men kan kanske vara värt att prova om hästen i nuläget får en hel del betfor. En häst som bara skrittas behöver dessutom inte så mycket betfor/sockerrika fodermedel i vilket fall.

Ge ett foder som är anpassat för hästar som behöver mkt protein. Eggersmann har en fodersort som heter Vital Senior som är super! Finns inget foder på maknaden som fungerar bättre.

Och ja, jag har testat själv.

Grovfoder. Ge den fri tillgång till det och inte så mkt krafftfoder ( inget korn) och så kommer den nog snart å upp i vikt igen. Kankse har magsår pga av flytt?

han har aldrig varit en tjock häst.(enligt förra ägaren, och jag känner dem och litar på dem)..
just nu får han 11 kg hösilage/dag och står på halm..

men jag tänkte öka på det 1-2 kg/ dag.. så har han lite att pyssla med i boxen (han blir lätt understimulerad så jag tänkte sprida ut lite i boxen)

han går i hage från 8 - 17 varje dag men tyvärr så finns där inget gräs

Varför inte korn?
Brukar inte det vara bra till tunna hästar?

har hästen ätit hö förr och sedan fått hösilage hos dig?
Tänk på att du behöver ge mycket mera hösilge kg/dag än hö kg/dag eftersom hösilage består av mycket vatten!

har hästen ätit hö förr och sedan fått hösilage hos dig?
Tänk på att du behöver ge mycket mera hösilge kg/dag än hö kg/dag eftersom hösilage består av mycket vatten!

på ridskolan som han stod på innan ger dom bara hösilage.. han har stått där i 11 år.. så det kan ju ha varit hö innan det men inte de senaste 11 åren..

joo det är ju mycket vatten. men innan han kom till mig så fick han bara 10 kg / dag.. (även när han gick lektioner)

11 kg hösilage är inte mkt, det innehåller ofta mkt vatten. Det ger ca 5-8 kg torrsubstans (mat) och resten vatten. Jag skulle köpa lucern hackad strå och lägga till minst 2-3 kilo. Rör ner 2-3 dl olja /dag så får hästen i sig extra kalorier och lägger på sig fortare.

Ger de inget kraftfoder utöver det? Ridskolehästar rör sig mkt och jag har svårt att tänka mig att hästar av halvblodstyp klarar sig på 11 kg hösilage.

jag tror på att öka hösilgeet med i alla fall 5 kg, kanske fri tillgång till du ser en förändring?

jag kan tyvärr inte ha fri tillgång i hagen eftersom jag delar hage med två andra.

men ska öka på både hösilaget och halmen..

funderade på att bara öka på med 1-2 kg... men det blir nog mer

min kille som är mager pga vanvård får i sig 24 kg engilage per dag,plus att han har tillgång till halm..så 11kg tycker jag låter lite ,har han täcke på sig inne och ute annars kanske mycke av energin går åt till att hålla värmen .han har ju säkert inte så mycke fett på kroppen så han kan hålla värmen,,det ser jag iallafal på min kille men han väger ju bara 361 kg så han måste få hjälp att hålla värmen och jag är glad att han får i sig så mycke engilage som han får plus sitt kraft foder, protein kan du ju ge också

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar