spinkig häst

Sv: spinkig häst

Jag ger i stort sett fri tillgång på hö/hösilage, hippo alfa, havre och olja till min svårfödda unghäst. Funkar utmärkt! Men sen beror det ju på varför hästen är tunn... Kollat tänder, mask?

Enligt en foderrådgivare så kan de lägga sig i fel tarm på vissa hästar och gör därför att de inte går upp i vikt, tydligen ganska vanligt.

Låter konstigt.. varför är det då så vanligt till just tunna hästar?

Jag ger i stort sett fri tillgång på hö/hösilage, hippo alfa, havre och olja till min svårfödda unghäst. Funkar utmärkt! Men sen beror det ju på varför hästen är tunn... Kollat tänder, mask?

han har minskat pga två flytter under 3 veckor.. först från ridskolan till en annan.. där fick han 10 kg/dag (hösilage) sen till mig och där ökade jag på till 11 kg... men måste öka mer

När vi har tagit hem hästar så får de ta det ganska lugnt när det gäller ridningen. De får inte alls mkt kraftfoder eftersom de blir stressade av flytten, så många nya intryck.

Jag tror det är mycket viktigt att gå in i rutinerna i stallet direkt, hästen ska inte specialbehandlas bara för den är ny, det gör människan stressad - det gör hästen stressad.
Går man in i rutinerna som man själv är van vid så blir man mer avslappnad vilket smittar av sig på hästen.

Alltså - mycket stråfoder - lite,lite kraftfoder - lugn, avslappnad motion - avslappnade rutiner.

Lycka till :banana:

vi tog det lungt i början och han har vant sig vid allt och börjar lägga på sig lite mer nu.. så det går framåt:bump:

Kanske skulle du ta och kolla tänderna på hästen. :idea:

Min föll ur ganska mycket i samband med fällning i våras. Hon fick fri tillgång på hösilage plus lucern. Hände inte så mycket. Köpte korn och gav henne 3 kg om dagen. Då gick hon upp jättefint. Men inte så kul om det kan lägga sig i fel tarm som lancet skrev.:confused:
Lägger in bilder så du ser skillnaden.
Hedwig2_070414.JPG

April -07 och tappat hull och en muskler.
hedwig_070602.JPG

Början av juni -07 och fin igen.

Hoppas att det ordnar sig!

jag har kollat tänderna(eller ja, vet har kollat)och de var normala..
det är bara så att han har tappat lite nu när han har flyttat två gånger under kort tid. men nu när jag har haft honom i en månad så har han börjat få mer hull igen.:)

Nu är jag ingen expert i området, tvärtom, men precis i början av min hästägarkarriär fick jag en rejäl tillsägelse av "stallchefen" att en stor häst (nåja, 156cm av nättare modell) måste ha MINST 6kg hö (men helst 8+ vilket jag ser som minimum numera). Blött silage räknar jag dubbelt för att få motsvarande näringinnehåll, om man inte har analys vill säga så man vet exakt.

Så för en stor häst skulle jag se det som minimum 16kg hösilage om det är väldigt blött, minimum 12-14kg om det är lite torrare. För en häst som ska gå upp i hull skulle jag hellre ligga på 16-20kg per dag, eller öka på kraftfodergivan beroende på hur höet verkar näringsmässigt och beroende på hur mycket man rider.
Tror det blev lite svamligt, men min poäng är: det låter som toklite hösilage för en häst man försöker få upp i hull. Även om man ökar på något kilo. Tillräckligt med grovfoder är ju A och O och man får tänka på att även om 20kg t ex låter väldigt mycket när man bara hör vikten så blir det inte mycket volymmässigt om det innehåller mycket vatten.

Men grejen är att man kan inte bara säga att "han brukar få 10 kg hösilage, och nu får han 11, varför blir han smal?" Vad hösilaget innehåller kan skilja sig åt så himla mycket att de 10 kilona han åt förut kan i princip motsvaras av 20 kilo av ditt hösilage eller till och med ännu mer.

Ett exempel: Tex om det förra hösilaget var kraftigt, låt säga 5,5Mj /kg, 38 gsmrp och 60% ts. (9 Mj och 63 g smrp per kilo Ts)

Tio kilo ger då 55 Mj per dag och 380 g smrp, vilket är hel normalt med både energi och protein och säkert många mindre hästar och ponnyer håller sig i fint hull på.

Sedan kanske det hösilaget ni har köpt innehåller lite mer vatten samtidigt som det är lite mesigare i värdena, tex 3,2 Mj och 18 g smrp med Ts 45%. ( ca 7 Mj och 40 g smrp per kilo Ts). Då får hästen bara i sig 32 Mj och 18 g protein per dag, och det är jättejättelite. Då tappar hästen hull och muskler och du måste öka hösilaget till drygt 17 kilo för att hästen inte ska bli smalare.

Det var bara exempel för att visa hur stor skillnad det kan bli trots att man ger samma mängd hösilage:D

Det är inte alls ovanligt att hösilage skiftar i värden mer än så också, så man måste vara lyhörd och inte bara ge samma antal kilon trots att hästen blir smal. Jag skulle öka hösilaget och även ge lucern eftersom det kanske innehåller för lite protein. Att bara öka med 1-2 kilo kommer bara ge jättelite energi till, om du har tur räcker det till att stoppa hästen från att fortsätta bli smalare, men det kommer inte att räcka till att ge den sina muskler och sitt hull tillbaka.

Senast ändrad:

det jag menar är att alltid innan har han fått 10 kg(detta var INNAN han kom till mig, då han stod hos förra ägaren) men när han kom till mig gav jag honom 11 kg. innan han kom till mig så mellanlandade han på ett annat ställe eftersom ägaren fick hem en ny häst

hösilaget på båda ställena kommer från samma bonde och samma åker alltså samma skörd och innehåller samma näring och vatten

han minskade pga att han inte trivdes där han mellanlandade innan han kom till mig, han fick inte vara ute mer än 2 timmar/dag och under de 2 timmarna som han var ute fick han stå i en grushage eftersom han skulle "ta det lungt och inte bli halt igen".

nu ökar han i hull igen och trivs jättebra där han står nu. han står på halm och är ute tillsammans med andra hästar minst 8 timmar/dag

Ge honom så mycket hö han vill ha. Vill han inte äta så mycket och inte går upp i vikt skulle jag lägga till kraftfoder.

Det lancet skriver om korn har jag faktiskt aldrig hört förut och tycker faktiskt det låter rätt skumt, vaddå fel tarm liksom?
Hur många tarmar anser personen att en häst har?

Nja..är väl samma tarm, men den har ju olika namn och funktioner på olika ställen..

Har heler aldrig hört om det, varken på gymnasiet eller innan/efter..

Jag hade gett så mkt hö han orkar äta inne i boxen, och fodrat upp med lusern av ngt slag och ev olja.
Lusern finns i stråform också, men tänk då på att du måste ge betydligt större volym eftersom det väger så lite jämfört med pelletsen.
Halm är bra att plocka med, men innehåller inte så mycket näring.
14 kg hösilage är inte heller så värst mycket tycker jag, beroende på ts-halten innehåller hösilage mer vatten än hö och man behöver ge större mängder av hösilaget.

Det var när det pratades om en häst som inte gick upp i vikt och då trodde han att orsaken var kornen eftersom vissa hästar inte kan ta hand om kornen ( som jag skrev ovan.) Foderrådgivare från Kra**t som sa det.

11kg är inte mkt, det äter min lilla cob som även står på halm. Ge fri tillgång på grovfoder inne, om du kan göra en analys är det jättebra. Gav min förra häst soja som fungerade mkt bra på honom.

Tack för alla tips!! :bow::bow:

han börjar gå upp i vikt nu så smått:)

tyvärr så finns det ingen analys på hösilaget så vi har fått försöka oss fram..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar